Hej,

Jag har nyligt köpt ett hus som är byggt 1932 i 20-talsstil (klassisismen) tror jag att det heter 2 fulla plan och inredningsbar vind.

Då det nuvarande tegeltaket är dåligt och behöver bytas funderar jag på att göra om taket och isolera så att vi kan nyttja vinden som boyta.

Det befintliga taket består av utifrån sett: Tegelpannor, ströläckt 25mm, bärläckt 25mm, takspån ca 10mm, plank 25mm, takstol/balk 130mm.

Min tanke är att ha plåt iställer för tegel, hur bör jag göra, hur ska taket byggas upp med, ångspärr, isoleringstjoklek, luftning etc.? Tar tacksamt emot tips och förslag på materialval mm.

MVH
/frjoha
 
Om du ändå skall lägga om taket och vill ha så mycket användbar yta kvar på vinden som möjligt kanske du skall fundera på att använda dig av utvändig takisolering i cellplast istället. MACO-Dach är en metod:
http://www.maco-takisolering.com/start.htm
 
Berliner
Hej,
med Maco Dach finns inget system som kan användas med plåt.
Finns andra tillverkare med utvändigt isolering som har mycket bätte system än deras.

Berliner
 
Hej Berliner,

Har du något förslag på tillverkare?

Kanse bör jag tillägga att huset är i Umeå.
 
Kan Termisol vara en variant? Det enda jag kunde se på deras hemsida var varianter med panntak men det är slät cellplast så det borde ju fungera med plåt oxå. Om man har plåttak istället för tegel räcker det med ett lager läckt på cellpasten eller krävs ströläckt?

Hur tjokt bör/kan man isolera med cellplast på den typen av tak som jag har?
 
Berliner
Hej,

jag menade Bauders system. Dem har olika varianter som kan passa dig.

Berliner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.