Funderar på att köpa en Festool HL 850 EB-Plus.
Dyr men antagligen värd sina pengar då vi ska hyvla 90 kvadrat golv samt lite bjälkar?
Vad är andrahandsvärdet?

- Eller borde vi köpa ngt annat?
Kan man köpa Festoolen billigare via någon sajt utomlands? Tips på sådan? Hur mycket tull brukar det bli?

Vi vill ha lite (!) ojämnt hyvlade golvplankor. Såg en Rusic-cutter som tillbehör till elhyveln men resultatet (enligt bifogad bild) var väldans rustikt och vi vill inte att det ska se "tillyxat" ut heller. Hittade en "Rustic fine" - men ingen bild på vad den ger för resultat. Är det någon som provat den?

Tack för hjälpen!
 
Aniska skrev:
Funderar på att köpa en Festool HL 850 EB-Plus.
Dyr men antagligen värd sina pengar då vi ska hyvla 90 kvadrat golv samt lite bjälkar?
Vad är andrahandsvärdet?

- Eller borde vi köpa ngt annat?
Kan man köpa Festoolen billigare via någon sajt utomlands? Tips på sådan? Hur mycket tull brukar det bli?

Vi vill ha lite (!) ojämnt hyvlade golvplankor. Såg en Rusic-cutter som tillbehör till elhyveln men resultatet (enligt bifogad bild) var väldans rustikt och vi vill inte att det ska se "tillyxat" ut heller. Hittade en "Rustic fine" - men ingen bild på vad den ger för resultat. Är det någon som provat den?

Tack för hjälpen!
Om du skall hyvla 90 kvardat golv, är förmodligen behovet att skapa en serie raka hyvlade brädor (typ 500 stycken 2 meter långa och 9 cm breda brädor). Behovet är då att de är raka och jämntjocka. En hyvel hjälper dig att försöka göra brädor raka en sida i taget, och beror starkt på din skicklighet, speciellt vad gäler att få sidorna parallella. En rikthyvel är till för att göra två sidor raka, och en planhyvel är till för att gör brädor jämntjocka och jämnbreda förutsatt att de har två raka sidor.

Så elhyveln du funderar på gör det du vill. Men för att göra det du vill på ett enkelt sätt, med en stor chans till raka brädor, så bör du leta efter rikthyvlar och planhyvlar. De finns i priser från mindre än Festool, till långt mer.

--- Mats ---
 
De maskiner du föreslår är säkert bra
men vi har köpt på oss lite "knasiga" material
topp till rot
upp till 60 cm brett
och 4 cm breda.

Vi funderade på att lämna in det till hyvling men det kostar ju skitmycket...
 
Aniska skrev:
De maskiner du föreslår är säkert bra
men vi har köpt på oss lite "knasiga" material
topp till rot
upp till 60 cm brett
och 4 cm breda.

Vi funderade på att lämna in det till hyvling men det kostar ju skitmycket...
Om du med 4 cm brett menar 4 cm tjockt, så är det inte så ovanligt, du har skivor av trä kapade ur trädstammar, 4 cm låter lite smalare än vanligt. Om detta är torrt trä, förvarat så det inte har slagit sig för mycket, kan det vara användbart. Är det inte torrt, så måste du torka det först, liggandes platt.

Är det torrt och någorlunda platt och du tänkt dig ett golv som är platt och där golvet är tätt måste du sedan göra plankor av det. Såga ut fungerande bitar (såga bort och offra bitar med sprickor och knastar som gör trät oanvändbart till ändamålet), dela där det är så vridet att du får ut för tunna plankor, rikta till raka kanter, plana till gruppvis jämnbreda och jämntjocka skivor. Beroende på hur tjockt golv du skall ha, kanske du skall dela plankorna även på tjockleken innan du hyvlar dem. Du kan troligen inte hyvla det rätt utan att börja med en såg. Så snart du har sågat så mycket att du kan åstadkomma raka sidor är du tillbaka till att handhyveln är ett helsike jämfört med en rikt och planhyvel.

Formatet är inte så underligt, men det låter som om du har tillgång till det utan att ha tillgång till verktyg. Att sköta det med bara en handhyvel kommer att vara ett både tålamodskrävande och utmanande projekt. Börjar låta som om det behövs en bandsåg förutom rikt och plan hyvel, men du kanske inte alls tänkt ta dig till platta golvplankor?

--- Mats ---
 
jag tror att vad som menas med top till rot är ju avsmalande plankor, något som är väldigt vackert att lägga om man får till det. Men visst behovet av att rikta det försvinner ju inte på grund av det. Ska du rikta och planhyvla 60cm behövs en rejäl maskin, inga hobby maskiner i världen klarar det. Även många proffs maksiner är begränsade till tex 50 max bredd på planhyveln (även om 60 cm givetvis finns på många snickerier)
Men om du nu ändå ska hyvla det med en handmaskin så varför inte med en Festool, lär knappast finnas någon bättre handhållen hyvel. Och andrhands värdet är nog bra, som det brukar med kvalitets grejor. Även om värdetminskningen säkert är större än den billigaste hobby hyveln så får du ju glädjen att hyvla med en riktig pryl och slipper frustrationen av billiga skit grejor.
 
Om jag skulle göra det jobbet själv, skulle jag överväga att klyva brädan med sänksåg på skena, planhyvla delarna med en vanlig planhyvel (min tar upp till 330 mm, det är inget ovanligt) Sedan kexa och limma ihop delarna igen. Om man är noggrann kommer det att bli närmast omöjligt att upptäcka fogen. Kexen är till för styrning så att man inte får ett trappsteg i limskarven.
 
teed skrev:
Sedan om jag förstod rätt så var väll poängen med att använda festool hyveln att man ville ha ett golv som ser hugget ut genom att använda Rusic-cutter. [länk]
Tack för många bra svar!

Det var precis länken ovan - och bilden den leder till - som jag var rädd för var för ojämnt. Men det beror på ljuset. Kanske har de velat förstärka den rustika känslan så kunderna ska fatta...

Än så länge är min känsla att det går att göra som vi tänkt men är en massa jobb. men vi vill som sagt lägga in ett golv där plankorna är olika breda (avsmalnande och olika bredd mellan dem dessutom).
Nån bra såg lär vi behöva. Vi har fått tipset att såga grannplankorna samtidigt (omlott) så de har samma ojämnheter.Med stickså och ett förhoppningsvis gigantiskt bord runt Mycket jobb blir det.. Men förhoppningsvis det resultat vi vill ha.

Vi har bara bjälklag (inget golv) idag - så de värsta ojämnheterna kan vi utjämna med att ta ur plankan lite (samt ev ta ner en kant på plats också).

Vår stora fråga just nu är var man bäst köper en Festool-hyvel. Är det mycket billigare utomlands - och isf var? Vi håller just nu på med verandan och tänkte använda hyveln där med till takbjälkarna.

Tack!

Anna
 
Jag gjorde ett kilsågat golv i höstas, ca 6m långa och upp till 400 breda plank. Började med en Festool sänksåg med skena för att få kanterna raka, helst skulle jag vilja haft en eller flera hopsattta skenor som räckte hela längden, vi använde en rätskiva och flyttade skenan utefter den, det funkar också men inte lika smidigt. Sticksåg tror jag inte på, kanterna måste bli raka annars ser det väldigt konstigt ut.
Kanterna riktade vi med handhyvel,det här momentet var rätt svårt, inte helt enkelt att få så långa brädor raka och när dom är så breda flexar dom ingenting i ändarna när man ska lägga in dom.
Sen planhyvlade vi (har en Moreten H410), det här momentet skulle du ju kunna lämna bort, att bara köra brädorna igenom en planhyvel några gånger och inte rikta kanterna borde gå ganska fort och inte kosta så mycket. Sen kan man om man vill hyvla ovansidan med en handhyvel för att få en mer "handhyvlad" yta.
Det kan säkert gå att hyvla dom med en HL 850 men jag tror det är bättre att lägga pengarna på en sänksåg och en bra handhyvel (ex Veritas low angle jack).
Kom ihåg att brädorna ska vändas så att kärnsidan är uppåt.
Sen fräste vi spår får en lös not med hjälp av en sån här slitsfräs och en vanlig handöverfräs, det var också lite bökigt när vi skulle lägga golvet, normalt är ju sponten på bräder lite konisk så att den styr in lättare när man sätter ihop brädorna, med en slitsfräs blir kanterna väldigt "vassa" och det är lätt att det fastnar. Nästa gång skulle jag nog överväga en fast not/spont men då försvinner ju en del av bredden.
Blev lite av ett "byggnadsvårdsinlägg" av det här svaret ledsen för det:)
 
Vi är byggnadsvårdare så det gör det bara mer intressant. Tack!
:)

Men fortfarande saknas alla tips på hur man bäst köper verktyg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.