Har upptäckt att det finns en gammal brunn (skulle tro att det gäller dagvatten) som har ett brunnslock precis där vi ska plantera vår häck (liguster). Frågan är vad man kan göra. Då man enligt den nya detaljplanen ska ta hand om allt dagvatten själv så antar jag att det där är något som ligger kvar från när det var ett fritidshusområde och inte används längre. Kan jag då ta bort brunnen? Och hur gör man det? Är det min brunn eller är det kommunens?

Om jag inte kan ta bort brunnen, går det att plantera liguster ovanpå den? Jag tror att man skulle kunna bygga upp ca 30 cm jord ovanpå den för att sedan plantera på. Eller ska man planera så att det kommer en planta precis till höger och en till vänster?

Att plantera närmare gatan blir svårt då det är ett elskåp ungefär där också som då i princip skulle bli inväxt i häcken. Och att plantera innanför blir inte heller så bra. Det är bara 6 meter mellan hus och väg och precis där brunnen är har vi vårt enda normalstora fönster på framsidan och vi vill plantera en liten halvcirkel med thuja (smaragd) innanför häcken som insynsskydd och det skulle inte få plats om vi fick flytta in häcken innanför brunnen.
 
Är brunnen på din tomt?
Jag tror att det är kommunens eller om det finns någon vägsamfällighet, jag är tveksam till att det är din om det inte är så att tidigare ägare har lagt i någon form av dränering.
Att ta bort den tror jag inte varken är bra eller enkelt.
Kan du lägga upp någon bild eller ritning?
 
Såg nu när jag gick ut och tittade igen att jag nog kan plantera häcken precis innanför brunnen ändå. Men tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.