Hej

Mitt första inlägg på den här sidan ( som verkar mycket bra ). Det är så att jag går i tankarna om att köpa ett hus. Jag har varit och tittat på en 3-4 st men nu med det 5:e huset så känns det bra. Men vad jag har läst så säger folk att man ska känna helhjärtat att det är där man vill bo. Ska det vara så? För känner ingenting så precis ( jag vet låter som ett nyblivet förhållande ). Dom husen som jag har kollat på innan har sett och känts bra tills man kommer på visningen då bilderna har varit lite annorlunda, man tolkar avstånd osv annorlunda. Men det här huset känns helt " rätt ". Det är inget som är fel när man kollar på bilderna eller är där på visningen ( har kollat 2ggr ). Så jag känner att huset + tomten skulle passa mig perfekt, både storlek samt layouten och även omgivningen. Men känner inte riktigt det där extra, att jag helt totalt brinner för huset, måste absolut vinna budgivningen utan är mer att, kan jag få att för ett bra pris så varför inte. Mycket av att jag frågar är för att jag är ung och vill inte göra något misstag, det är ett stort steg som sagt. Dels att köpa hus, flytta hemifrån och att ha ett visst avstånd till jobbet. I dagens läge så har jag 5 min med cykel och sedan så har jag en 25 min med bil.

Huvudsakliga frågan :
Hur vet man att det är rätt när man ska börja gå in djupare i affären, lägga bud osv? Känner att jag skulle kunna bo där men är inte det där lilla xtra, men det kanske inte behövs ?

Tackar för svar // Alexander
 
Hej och välkommen!

Om du inte har bråttom att flytta så tycker jag du skall titta på många fler hus. Priserna ligger stilla för närvarande, och kan tom börja sjunka.

Förr eller senare hittar du ditt drömhus!

Lycka till!
 
Det är många faktorer som spelar in när man ska köpa sitt första hus.
Att det känns OK som du säger att detta hus känns är väl en grundförutsättning, men sen kommer saker som läge, närhet till familj, vänner etc. Kan bli rätt trist att sitta i sitt schyssta hus alldeles ensam för att folk tycker att man bor för långt bort och att det blir ett "projekt" att ta sig dit eller hem.

I bland känns det som att folk tror att man ska hitta drömhuset för resten av sitt liv på en gång, men livet förändras.

Huset vi köpte för snart 4 år sedan är nog inte mitt drömboende för resten av livet, men just nu passar det oss perfekt. Barnvänligt, billigt och nära familj o vänner. Kan mycket väl tänka mig att flytta igen när barnen blir äldre och förutsättningarna, behoven förändras.

Så det jag vill ha sagt är,
-Köp något som passar dig just nu och spekulera inte FÖR mycket i framtiden, den kan man ändå aldrig förutspå.
-När livet förändras, sälj o hitta nytt som passar just då.

Sen är det klart att vissa hittar sitt drömboende för alltid direkt, men jag tror det är få förunnat.

Lycka till med dina planer
 
Redigerat:
Tackar för svar.

Bråttom har jag inte att flytta som sagt. En stor del som väger över i huset var tomten. Det var en stor och bra tomt som passar mig perfekt, med en egen gårdsplan och fin utsikt där man mellan skogsdungarna kan se havet. Det är mycket som sagt med att köpa hus och inte enbart att hitta ett inom bra prisklass och sen skriva under ett avtal. Sen kan det vara en annan faktor ochså: Är jag redo att ta det här steget för det är inget litet steg utan snarare ett jätte hopp för en annan.

Tackar som sagt för alla funderingar och svar. // Alexander
 
Enligt vår erfarenhet (som letade hus i flera år innan vi slog till) är att det aldrig eller nästan aldrig blir kärlek vid första ögonkastet. Vi hittade givetvis flera hus vi gillade, men det var alltid något som inte stämde. Det slutade faktiskt med ett hus som hade ganska stora renoveringsbehov men med ett bra läge. Husets renoveringsbehov har dock gett oss stora möjligheter att lära känna huset och med tiden blir man ganska fäst vid det. :)

Ett tips när du köper hus blir således: Gå på läget!

Du verkar ju ha hittat ett hus med fint läge och med en bra tomt (om jag tolkat dig rätt?). Det är bättre än ett schysst hus i sämre läge.

Huset kan du bygga om och renovera hur mycket du vill, men läget kan du aldrig ändra på.
 
Bra att det finns forum så man får lite åsikter och tankar, ni som har varit och letat och har längre erfarenhet av sådant här jämfört med mig. Jag gillar Eviljava:s tips: Gå på läget. Och det känns som sagt bra. För i nuläget så känns det redan som att man har full koll på huset och det känns bra, inget som verklar fumligt eller konstigt utan att man vet vad som gäller/ vad man köper. Sen det som ni skrev innan, att man inte ska tänka så hemskt mycket framåt verkar ochså vara ett bra tips. Så man inte går och tänker på att här vill jag vara pensionär :p .

// Alexander
 
Jag är i lite av samma situation som dig fast en smula omvänd. Själv har jag idag över 5 mil till jobbet och jag funderar på att flytta så jag har kring 5-10 minuter till jobbet. Så det första jag tycker du ska fundera på det är hur du ser på tiden det tar att pendla? Det är trots allt en del tid man lägger där och sedan ska du fundera på kostnaden den medför dig eftersom det inte är gratis att köra bil. Är vägarna bra att köra även på vintern och så vidare. Nu ska jag inte vara för negativ här för skall man ha hus så får man i de flesta fall lite restid:)

Sedan är det väl en prioritering vad du vill lägga din tid på, en hel del tid kommer att gå åt till huset. Nu verkar det vara så att du bor hemma hos föräldrarna också? Nu kanske du inte får någon service därifrån men annars tar hushållssysslorna ganska bra med tid. Är du redo att offra lite tid som du kanske innan kunnat lägga på kompisar och så vidare. Å andra sidan så har du kanske ett ställe dit du kan bjuda in kompisarna på grillkvällar och liknande:). Det går väl också att fundera på hur det ser ut med kommunikationer från det huset som verkar intressant. Eftersom du fortfarande verkar relativt ung kan det vara rätt trevligt med en bussförbindelse eller liknande så det inte blir världens projekt om man vill in till "stan" och dricka lite öl en kväll.

Annars har jag själv varit på en hel del visningar av hus under en bra tidsperiod och jag hittar nog aldrig något som är helt perfekt. Det har dock att göra med att jag är väldigt kritisk och nojig över saker som gör att jag lätt får mig en negativ bild. Sedan hjälper inte heller mäklarnars förskönande bilder som gör att man innan visningen får en liten annan bild av huset:).

Jag hoppas jag inte svävade ut alltför mycket här nu och tappade bort den röda tråden. Har nämligen lite bråttom när jag skriver det här så jag fick kanske inte med riktigt allt jag ville få fram. Det är som sagt mycket funderingar när man skall köpa hus och huvudet gnager rätt bra. Här kommer några länkar jag startat med som berör ämnet lite. Hoppas de är till någon nytta.

http://www.byggahus.se/forum/koepa-saelja-hus/153785-koepa-hus-som-singel.html

http://www.byggahus.se/forum/koepa-saelja-hus/162652-valde-nagon-bort-laeget-vid-huskoep.html
 
Ja vissa har det tvärtom. Det blir ändå en 50 minuter per dag som man offrar för bilkörning. Vägen till jobbet är bra, största delen är e22:an. Värre är det lite med cykelvägar för en del av cykel banan går på e22 men det går nog. Bussförbindelse som du säger är bra, det går en några ggr per dag ett par hundra meter bort men inne i " city " så går det var 20:e minut och till " city " e det en 8km ( = cykelavstånd ) . Kanske är någon nerifrån Karlskrona som läser och det jag menar med " city " är jämjö. Det är som sagt mycket att tänka på, försöker inte försvara mig nu eller så Locos utan bara säger lite hur det kommer att vara i mitt fall om jag nu vinner budgivningen och allt. Men är skönt och få lite frågor så att man tar sig en riktig funderare på det hela.

// Alexander
 
Det är väll egentligen tre saker som avgör;
Läget (geografiskt; närhet till sånt man vill ha nära till, och långt från sånt man vill ha långt till)
Läget (fastigheten, husets läge på tomten, sol osv.)
Potentialen (Kan fastigheten omformas till det boendet du vill ha? På ett rimligt sätt?)

Sen är det mycket magkänsla när man köper hus, tyvärr vet man ju inte vilka hus som finns på marknaden i morgon....
 
Den känslar har jag mycket av, man vet inte vilket hus som finns på marknaden imorgon. Men beslutet fattat, jag kommer att lägga ett bud och får se sen var det hamnar. Jag tror med att något som kan vara bra i att inte vara helt frälst i huset är det ekonomiska. Jag som är ung, har inte det lika bra ekonomiskt som dom som är 30+ och kan inte precis bjuda hur mycket som helst. Så då kan det vara bra att man inte blir helt till sig om man inte vinner bjudgivningen och då behöver man inte belåna sig över huvudet för att man måste vinna. ( Vet att det inte alltid är högsta budet som får huset, men principen )

// Alexander
 
Som jag sa ovan, lycka till.
Berätta gärna hur det gick sen, man blir lätt nyfiken här på forumet :)
 
Helt underbart att du kallar Jämjö för "city" :D :D "pau jimjöö haur vi de brau!"

Förstår dock precis vad du menar. Bytte själv en asskön hyreslägenhet i två våningar med någorlunda vettig hyra mot en suterrängvilla förra året som behöver renoveras (lite..), fick längre till jobbet och så vidare.

Vi var och kollade på ett enda hus innan vi slog till på det här. Första gången jag såg min kåk så skrattade jag till, för den är inte vacker... Gradvis började jag känna att jag nog kunde bo där. Har inte ångrat mig en enda dag än så länge. Kanske en gång när den gamla pelletsbrännaren hostade till och slocknade för tolfte gången den dagen och det var närmare minusgrader i kåken.

Se det som såhär; Worst case scenario är att du får sälja huset om du inte trivs. Du kanske blir av med lite pengar, du kanske ångrar dig ett tag, men då har du i alla fall testat, eller hur?
 
Ursäkta om man inte har varit aktiv i tråden på ett tag.

hehe bra att nån uppskattar att jag säger så:p. Jag kan säga så här, fortfarande en 3-4 veckor efter att jag tittade på det första gången så känner jag fortfarande, om än lite mer att det är det huset som jag vill ha. Bud har jag lagt ( skambud ). Men jag är den enda som har varit intresserad och det har varit minst 10-12 pers som har kollat på huset. Mäklaren ringde till mig förra tors och pratade lite xtra lugnt, trevligt med mig ( om ni förstår vad jag menar ) och sa att det inte var någon mer intresserad samt att dom inte godtar mitt bud men att vi säkert kan diskutera priset vidare. Så allting låter/känns mycket bra måste jag säga :).

// Alexander
 
Kul att höra :)

Ha nu is i magen och låt säljaren komma med ett motbud om det bara är du som är spekulant.
 
Is i magen har jag, ingen brått som sagt. Men nu är det så att det har dykt upp ett annat hus i huvudet på mig, som kom in igår på hemnet. Det ligger ett par km bort ifrån det jag har kollat innan. Det komiska är att husen är varsin sida av ett mynt. Det ena är mera nytt, inga stora projekt som behöver göras inom 5 år minst och det andra ( som jag hela tiden har funderat på ) behöver man borra brunn och fixa avloppet mm inom dom närmsta 5 åren. Men ska inte säga för mycket, har inte tittat på det andra än. Alltid dessa stora funderingar o velandet. ( som jag vet man inte ska göra ).

// Alexander
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.