Skall nu börja måla vårt nybyggda hus. Huset är byggt med färdiggrundad panel. Panelen sattes upp i oktober och har varit obehandlad sedan dess förutom den grundfärg som var på panelen från början.

Behöver vi nu grundmåla på nytt? En del säger att man ska grundmåla på nytt om grundfärgen stått omålad i tre månader eller mer, och andra personer säger att det bara är att måla på direkt.

Finns det några klara svar på denna fråga?
 
S
tvätta kan ni behöva göra, iallafall borsta av panelen innan ni ska måla
 
Ofta är ju färgerna uppbyggda i system. Det ska vara rätt grundfärg för att slutfärgen ska klara av sitt jobb. Kolla med den färgleverantören du tänkt använda om deras färg kräver speciell grundfärg.
 
S
nja. har du bara samma uppbyggnad på färgen så går det bra att måla.
 
Du får ta reda på om det verkligen är riktigt grundmålad panel eller transportgrundad. Oavsett vad så skulle jag grundat igen om målningssystemet kräver det.
 
I nästan alla fall av färdiggrundad panel så är grunden endast Transportskydd jämnfört med dagens topp 3 färger, av alla som jag har sett
 
Man vet aldrig riktigt säkert vad det är för någon grundfärg om panelen kommer fädiggrundad. Om du vill att fasaden ska hålla länge, grundolja och grundmåla direkt på. Oftast är den färdiga grundfärgen så tunn att det är möjligt att stryka grundolja direkt på. Nu talar jag självklart rent generellt hur det brukar vara, självklart finns det företag som har en riktigt bra grundsystem och sprutar riktig grundolja och grundfärg, men oftast....inte.
 
SBH skrev:
tvätta kan ni behöva göra, iallafall borsta av panelen innan ni ska måla
NEJ !!! tvätta aldrig ett nytt hus.
borsta möljigen grus och likande.
 
Carolinerullgardin skrev:
Man vet aldrig riktigt säkert vad det är för någon grundfärg om panelen kommer fädiggrundad. Om du vill att fasaden ska hålla länge, grundolja och grundmåla direkt på. Oftast är den färdiga grundfärgen så tunn att det är möjligt att stryka grundolja direkt på. Nu talar jag självklart rent generellt hur det brukar vara, självklart finns det företag som har en riktigt bra grundsystem och sprutar riktig grundolja och grundfärg, men oftast....inte.
varje hustillverkare skriver ett info blad om vilken färg huset är grundat med,skall finnas i hus pårämen.
oftast är det en vattenbaserad olje grund.
 
som gammal målare råder jag er på det nya huset.
1.borsta bort e,v grus samt givetvis ta bort spikar och klammer som sitter halvt.
2 börja grunda huset med en olje grund
3 stryk med akrylat eller olje färg
4 klart
p,s tejpa inte runt fönster eller fönster bläck,dessa fastnar av sol och regn.
samt stå inte i solen och måla,skugga eller mulet är det bästa.
för färgen torkar som ett skinn om ni står i solen och målar
 
Om du nu väljer att grunda, gör det med en bruten grundfärg. Trät rör sig och vi har efter 6månader vita streck på fasaden där vår obrutna grundfärg syns bredvid vår gråa fasadfärg.
 
Den "grundfärg" som sitter på huset nu är vit, och vi tänker måla vårt hus vitt så det ska förhoppningsvis gå bra. Men det kan ju vara bra att tänka på.


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Grundfärg verkar ha Större betydelse än va folk tror, utan bra grundfärg spelar det ingen roll om du köper den bästa toppfärgen.
 
Det känns som att jag fått bekräftat att mina egna funderingar var rätt. Jag hade nämligen tänkt att grunda på nytt men ett flertal personer i min omgivning tyckte att jag var tokig som skulle grundmåla ett redan grundmålat hus.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Men, vad är då fördelen med bräder som redan är grundmålade? Betalar jag extra för något som inte förenklar något.
Ett transportskydd, är det för att skydda virket om det ligger ute i regnet, eller vadå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.