Är det någon som vet om man kan få endast kakel i badrummet och behålla plastmattan hos smålandsvillan?
 
Hur menar du exakt?
 
Om man kan få kakel på vägg och matta på golv. Jag vill alltså inte ha klinker med golvvärme och våtrumstapet.
 
Det kan du få.
Eftersom de kaklas efter de är på plats bestämmer du detta med din säljare.
 
Ok det låter bra. Men standardutförande med plastmatta och våtrumstapet görs väl på fabrik trodde jag.
 
Ja men inte kaklet.
 
De kaklar och klinkrar på våtrumsmattan/tapeten. Precis som de gör i vanliga fall när de sätter upp fuktspärr. :)
 
Jag tror inte den vanliga våtrumstapeten är godkänd för kakel. Det finns ju en speciell variant för detta.
 
Enligt min säljare på smålandsvillan så kan man kakla direkt på våtrumstapeten.
 
Den mattan Smålandsvillan använder är godkänd för att kakla över.
 
Smålandsvillan använder en våtrumsmatta som från Armstrong som heter Waterelite. Denna är helt klart godkänd som tätskikt bakom keramiska plattor.

Se godkända produkter på AB svensk våtrumskontrolls hemsida.

Om man väljer kakel och klinker som tillval så får man inte välja vilken matta som Smålandvillan skall sätta på väggen och golven, utan de använder sig av spillbitar(inte små bitar som lappas ihop). Dessa brukar vara extremt fula och passar enligt min smak inte som ytskikt.

Detta innebär at om du vill både ha Kakel och klinker samt välja våtrumsmatta på golvet kan det kanske bli lite problem. Mitt tips är att ni tar in en egen plattsättare som sätter kakel på väggarn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.