Vi är på gång att köpa lägenhet i ett 50-talshus, och jag tycker om tanken att behålla 50-talsstilen, såsom kök, serveringsskåp, fina garderober, lister, gabondörrar om de finns (tyvärr är de ofta övermålade), etc. Men vad gäller golven så är vi inte så förtjusta i linoleum, och i den vi hoppas mest på nu finns inte ens originalparkett i vardagsrummet.

Däremot är jag uppvuxen med äldre furugolv och älskar den känslan, och drömmer om skurgolv alternativt vitmålat/oljat golv.:) I hallen tänker vi ha klinker, men i övriga rum alltså.

Då till problemet: i den här typen av lägenheter är det oftast linoleum på betong, eventuellt med en modern parkett lagd ovanpå (jag gillar inte moderna parkettgolv q(;^;)p).
Den typ av furugolv jag tänker på är inte något billigt från Bauhaus utan något av ganska hög kvalitet (gissar att skurgolv bara är att glömma annars). Men dessa är ju väldigt tjocka, så det blir problem med lister och dörrfoder.

Kan detta åtgärdas av en snickare utan större problem? Dvs kan man flytta på lister, dörrfoder, etc och återställa det, dvs utan att lägga extra små lister eller dylikt. Riskerar det att se konstigt ut med sådana golv? Jag har sett lägenheter av den typen med vad som sett ut som fina furugolv på bild (på hemnet typ ;)), men aldrig besökt någon så jag kan inte se hur de har gjort.

Några tips eller råd?
 
Jag ser inga problem med att lägga nya furugov. Golsocklarna får du ta bort och ev. montera nya (de kan gå sönder när man tar bort dem). Dörrfodren kapas med en speciell såg på samma nivå som de nya golven, så dessa behöver du inte ta bort.
 
Ok det låter ju bra! Jag tänker mer på att dörrfodren kan hänga ihop med golvsocklarna på ett lite avancerat sätt, men en snickare kan kanske göra om det gissar jag.
Men hur är det med köket då? I den lägenhet vi står i begrepp att köpa (om inget oförutsett inträffar) är det ett platsbyggt originalkök som vi inte vill ta bort, däremot behövs det byggas om något. Kan det innebära problem tro?
 
50-tal, men då är det väl ekgolv som gäller? Fiskbens- eller annat "mönstrat".
 
jarlh skrev:
50-tal, men då är det väl ekgolv som gäller? Fiskbens- eller annat "mönstrat".
Ja det är klart om man är stilfascist ;) men det är inte jag. :)
Visst skulle jag gärna lägga in en fiskbensmönstrad parkett i vardagsrum och sovrum men kostnaden för detta i dag är antagligen astronomiska, särskilt om man vill få dem korrekt lagda (det är inte så snyggt när de ligger hur som helst med olika nyanser, som man ofta ser med nya fiskbensparkettgolv).

Eftersom vanlig modern ekparkett faller bort då det hör till det fulaste jag vet och övriga ekgolv sällan är särskilt snygga i dag så återstår furugolv (som jag tycker är enormt vackert då det är av hög kvalitet)... De enda moderna trägolv jag känner till som fortfarande har en levande träkänsla.
 
Det visade sig i en annan tråd att det till min stora förvåning kanske inte behöver bli dyrare att lägga fiskbensparkett än furugolv av hög kvalitet... Tål att tänkas på...:)
 
Nu undrar jag ändå: om det är originalparkett i vardagsrummet, hur gör man för att lägga furugolv i resten av lägenheten?:rolleyes:

Jag menar: blir det inte risk för nivåskillnad ifall furugolven blir tjockare än parketten?
 
Ingen?
 
Petronille skrev:
Nu undrar jag ändå: om det är originalparkett i vardagsrummet, hur gör man för att lägga furugolv i resten av lägenheten?:rolleyes:

Jag menar: blir det inte risk för nivåskillnad ifall furugolven blir tjockare än parketten?
Ffurugolv finns i olika tjocklekar, så någon nivåskillnad ska det inte behöva bli. Däremot tycker jag inte att furugolv och parkett hör ihop, men det är en annan diskussion. ;)
 
Raceman skrev:
Ffurugolv finns i olika tjocklekar, så någon nivåskillnad ska det inte behöva bli. Däremot tycker jag inte att furugolv och parkett hör ihop, men det är en annan diskussion. ;)
Jag tänker mer furugolv av hög kvalitet, jag trodde de i allmänhet var ganska tjocka då?

I 30-talslägenheter ser man ju ibland furugolv i mindre rum och parkettgolv i de större. Har i alla fall sett det och tyckt det varit ganska snyggt. Tror inte jag orkar lägga fiskbensparkett i alla rummen nämligen. ;) Och modern lamellparkett tycker jag är fult. q(;^;)p
 
Petronille skrev:
Jag tänker mer furugolv av hög kvalitet, jag trodde de i allmänhet var ganska tjocka då?

I 30-talslägenheter ser man ju ibland furugolv i mindre rum och parkettgolv i de större. Har i alla fall sett det och tyckt det varit ganska snyggt. Tror inte jag orkar lägga fiskbensparkett i alla rummen nämligen. ;) Och modern lamellparkett tycker jag är fult. q(;^;)p
Inget direkt samband mellan tjocklek och kvalitet på furugolv...det är sorteringen som avgör kvaliteten. Har själv ett tjockt furugolv, men en B-sortering med ganska mycket kvistar och småfel.
Angående furugolven du sett i 30-talslägenheter så är det nog undergolven som folk plockat fram...som aldrig varit tänkta som annat än undergolv till parkett eller mattor. Är man således stilfascist, vilket du nu inte är, så ser det bra knepigt ut med furu/plank-golv i samband med parkett..

Och ett fint "kvalitets-"furugolv kostar minst lika mycket som ett vettigt fiskbensparkett.
 
Ok det är ju bra att veta! När jag kollat runt och sett golv av senvuxen furu brukar de vara tjocka, så jag trodde att man inte hittade annat än Bauhausvirke som var tunnare.;)
Men jag får väl kolla upp det lite närmare.

Det kan säkert stämma att det är undergolven i vissa fall som jag sett, men det har varit snyggt tycker jag. Och i andra fall har personerna själva lagt in fina furugolv. Jag tycker inte det stör att det är olika golv i olika rum, tvärtom faktiskt. (Det handlar om vitlaserade eller målade eller oljade golv, inte gula lackade, för det kan jag hålla med om skär sig mot ekparketter.) Men visst är det fint med fiskbensparkett också, det gäller bara att hitta någon som kan lägga dem snyggt utan att det kostar en förmögenhet, för de nyinlagda jag sett har inte varit särskilt lyckade.

(Dessutom drömmer jag om skurgolv... men har inte råd att köpa lägenhet i de områden där sådana hus finns. :p)
 
Funderar vidare på det här med golven. Hur funkar det när man lägger trägolv på betonggolv? Hur gjorde man förr? Dvs man måste väl isolera för fukten på något sätt, och ha något att spika i, så det tar väl en del plats det också på höjden?
 
Det visade sig vara lite krångligare än vi trott att lägga trägolv. Det rum där originalparketten ligger har ett betydligt djupare golv än övriga rum, som uppenbarligen är planerade för linoleummatta. Så de är högre helt enkelt. Därför kommer trägolven att hamna betydligt mycket högre om man spikar i plywood dessutom. Finns något alternativ till plywood för att lägga golv på betongen? Fuktspärr behövs inte eftersom lägenheten ligger på 5:e våningen. Några tips?
 
Furugolv om det är plank du avser kan läggas flytande, vilket innebär att de inte spikas i underlaget utan läggs på plastfolie och airolen eller lumppapp. Bra furugolv finns av olika fabrikat, Siljansgolv , Baseco mfl. ytbehandlingen varierar efter önskemål. Skall du ha kortstav skall den spikas mot korslagd plyfa tex. 7 mm x2 . Ett annat alternativ är mosaikparkett dvs mindre bitar liknande kortstav som är upplimmade på ett plastnät. dessa har en tjocklen av 7 mm och limmas mot ett stabilt underlag med ett elastiskt lim. Ingen av dessa varianter är lämpade för gör det självare om det inte är en extrem händig person. Däremot är den nya klickparketten betydligt enklare för en amatör att utföra. Mitt råd är att du rådgör med en seriös golvfirma på orten och får relevanta råd och en prisuppgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.