Hej alla
Nu har jag säkert gjort bort mig för jag har köpt ett hus/sommarstuga i Kungsbacka som har haft en stor vattenskada. Hjälp, igen jag köpte den som befintligt skick och att jag inte kan komma å att klaga eller kräva något i efterskott. Detta var helt ok för min del. Men när vi nu har börjat riva i huset som var vattenskadat så hittade jag en massa fel som exempel dubbel ång skydd och en massa vitmögel.i träreglarna och gipsskivorna. Jag har nu kapat bort all gipsskivor 1,5 meter från golvet och även tagit bort isolering i väggar och golv, isolering på betonggolvet mm för att det skall torka ut. Allt ligger på en bottenplatta som inte är isolerad under vad jag vet. Just nu ser hela huset för djävligt ut men jag vill ju ta bort all fukt och vatten så nu kör jag med avfuktare å värme. Jag har även hittat en massa gegga som ser ut som vitmögel men har slängt ut det. Men ändå så har jag en massa vit torkat vitmögel kvar på vissa reglar och på vissa träreglar/brädor. Det är nu torrt och jag har hittat felet som var vattenskadan och har fixat till det. Men nu finns det en massa vit mögel kvar som är torrt och inte fuktigt där. HUR GÖR JAG NU FÖR ATT FÅ BORT DET. Har köpt mögel fri och tänker spraya på det. Snälla är jag galen som har köpt ett vattenskadat hus men ser möjligheterna att få ett hus som jag själv vill??? Har ni tips på hur jag nu skall göra. Det är tort och fint nu och det vita möglet går att borsta bort med handen lätt men jag vill ha bort allt så att jag inte kommer att flytta in i ett sjukt hus.. Snälla ni som vet kom med förslag på vad jag skall göra och inte göra. Jag har lite panik å undrar om jag har gjort helt fel i att köpa detta hus, men jag gillar det å tror på att det kan bli bra, Så HJÄLP.
 
Möggel är farligt men det är farligast när det är torrt pulver/sporer .
Skrapa bort allt mögel och alla sporer tvätta med balsamterpentin obs riktigt inte syntetiskt och använd andningsskydd med friskluft. se upp så att du inte får självantändning i trasor balsamterpentin är mycket brandfarligt.
Se till att ventilera bort fukt och balsamterpentin ångor.
När underlaget är torrt och indränkt i balsamterpentin med lite olja i och torrt så kan du börja med att isolera med cellulosafiber med borsalt det är nämligen hydrofobt så då kommer det inte att komma fukt till trät utan det tas upp av cellulosan först.
Sedan sätter du igen och eftersom du använder cellulosaisolering så behöver du inte fuktspärr
 
byggarätt skrev:
Möggel är farligt men det är farligast när det är torrt pulver/sporer .
Skrapa bort allt mögel och alla sporer tvätta med balsamterpentin obs riktigt inte syntetiskt och använd andningsskydd med friskluft. se upp så att du inte får självantändning i trasor balsamterpentin är mycket brandfarligt.
r
Är inte säker på att detta är ett bra tips.

TS har skaffat produkten mögelfri. När det har applicerats är mögelsporerna stendöda och kan betraktas som damm. Att skrap bort mögel först gör ju att man som du säger sprider levande sporer vilket är korkat. Det sprider sig både till andra byggnadsdelar och lungor.

Vill man ändå ta bort möglet efter mögelfribehandling (det torkar iprincip bort av sig själv efter en tid) skulle jag föreslår en dammsugare med rätt filter, dvs hyr en dammsugare.

Vad gäller produkt för att ta död på möglet så funkar det kanske med tempentin, men det finns ju produkter avsedda för just detta som är lätta att använda och fungerar. Tex mögelfri.

Till TS: när du sprayar mögelfri, se till att ha *rätt* filter på andningsmasken, det är inget man ska ha ner i lungorna.....

I övrigt, riv lite (mycket) mer än du tänkt dig för att säkerställa att du inte lämnar något skadat kvar - då hittar du ju ev ytterligare byggfel. Att plocka bort halva gipsskivor invändigt vet jag inte om jag skulle orka - det är ju nästan enklare att blåsa ut hela skiten och sätta nytt och samtidigt passa på att fixa el etc som säkert också behöver en översyn.
 
Redigerat:
Fast medlet står ju inte med i listan som beslutet hänvisar till (som skall vara det officiella)?
 
Har du hittat rätt hus med rätt läge så tycker jag inte att du skall låta lite mögel stoppa dig! Behöver du så riv ut hela skiten och börja om.. alltid bättre att riva mer än man tror för att sedan kunna sova gott när allt är ihop spikat och klart.
Kan du inte ta bort alla delar som det är mögel på?
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Först och främst "ta det lugnt" :)
Ta bort alla delar som är skadade.
Är det mögel på reglar, men dom inte har påverkats (dvs inte är mjuka eller har röta) så bör du kunna ta bort så mkt du kan och behandla med ngt medel.

sen kan jag förstås hålla med ovanstående som funderar på om man inte skall ta bort alla invändiga skivor och göra nytt när man ändå river (så kan man ju samtidigt se till att inga oupptäckta fuktskador lurar i väggarna) - men det beror på din tid/ekonomi etc

Vad gäller fuktspärr så bör du nog använda smmaa konstruktionsmetod som resten av huset (kanske inte en dubbel sådan som kan spärra in fukt då förstås :)
Mögel är ju som sagt farligast när det virvlar omkring/sporer som flyger.
Så tar du bort så mkt som möjligt, och binder resten, samt förstås stoppar tillväxten (orsaken) så skulle jag iaf inte oroa mig så mkt sen.

Dokumentera arbetet (fota och skriv ner) så du kan visa vad som gjorts senare om du tex vill sälja huset eller om ngt annan skall göra ngt annat..

/K
 
mmm...lugna puckar...t o m slott har hussvamp...som dödas med värmebehandling helt utan massa hemska kemikalier..några behandlingar så är det löst trots åratal på nacken för träet utan att behöva kassera något, varför ska det vara mera hemskt hos dig? fast gipsskivor och isolering kan ju vara läge att kassera förstås i innerväggarna

http://www.biozone.se/ för effektiv sanering luftrenare som används av anticimex som är lämplig att ha för båten, bilen och husvagnen som sanering då och då..
 
Redigerat:
Jag är lite nyfiken på orsaken till fuktskadan. Trasig vattenledning? När det gäller den oisolerade betongplattan bör du tänka efter ett par ggr. Det är en riskkonstruktion.

Gjorde du rätt som köpte huset? Självklart, du litar väl på dig själv. Men, ha tålamod. renoveringar som börjar med omfattande rivningar är mentalt jobbiga. Jag vet av egen erfarenhet. Men, ändå. Lägg upp jobbet i etapper, Slarva inte, då blir det bra tråkigare och tråkigare.

Jag har sanerat en del dammiga saker. Köpte två dammsugare på loppis, kopplade ihop slangpaketet. ställde dammsugaren på gräsmattan och drog slangen in genom fönstret. Dammfritt inne!!!

Jag håller inte med "Byggarätt" om användandet av cellulosafiber. Visst, den är bättre på att transportera fukt, men den ligger ändå närmare mineralullens egenskaper än träets egenskaper. Och att den innebär att man kan strunta i diffusions- eller konvektionsspärr stämmer väl ändå inte. Intet vet jag någon tillverkare som själva säger så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.