Det blir inget vinkelhus. För dyrt med all ytterväggyta. Och leverantör blir inte CA-boden. Husstommen tas från Huskomponenter i Linghed (Dala-hus).
 
  • 3d.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mickearos skrev:
Tack alla!

  1. Inte speciellt van att bygga.
  2. ... men inte heller speciellt rädd för att bygga.
  3. Råd finns här på forumet, jag tycker att teori är rätt begripligt och sedan finns det ju hantverkare att tillgå.
  4. Jag har tänkt använda färdiga moduler från typ CA Boden (men jag tänker kolla runt bland andra tillverkare av moduler när hustyp är bestämd).
  5. Ett rektangulärt hus känns trivialt och det är möjligt att det blir ett sådant. Trivialt till sin design . inte trivialt att bygga. [länk] (fast "längre").
  6. Men det är något tilltalande med ett vinkelhus. Det ramar liksom in tomten fint och det bildar en naturligt stor uteplats. Så därför testar jag den iden här.
  7. Kanske kan man bilda "vinkeln" med en huvudbyggnad och ett gästhus.
  8. Jag tror inte att det är så mycket värre att bygga ett vinkelhus (när skalet väl är på plats).

Fler tankar (som kan vara fel och behöver korrigeras):
  1. Jag tänker mej en plintgrund. Minst 50 cm höga plintar.
  2. ... för att det blir billigare än platta, men främst för
  3. jag tror att det blir bra ur fukthänseende.
  4. Jag vet att åsikterna om grund går isär och jag vet att en plintgrund kräfva mycken isolering. Jag har tänkt mej 40 cm.
  5. Till plintgrund ska det vara hus med pulpettak :)
  6. Kök och toa/badrum ska vara vägg-i-vägg (även om det kanske verkar äckligt).
Jag har erfarenhet av att rita på eget fritidshus, köpa det (från CA boden), samt bygga det OCH bo i det :)
Jag köpte ett onsala, som jag byggde ut med kallförråd där jag drog ned taket i samma vinkel ca 2m, på ca 1/3 av lånsidan (så fick jag lite mer otraditionell stil på huset också- lite mer fjällkänsla) :)

Jag har plintgrund, 50-100 cm höga (lutande tomt). Mina skäl för plintgrund var:
1. Enkelt att bygga själv
2. Fuktsäkert jämfört med krypgrund
3. jag har ca 20cm isoleringi bjälklaget, funkar jättebra
4. Det är enkelt att dels komma åt VA, dels justera om huset sätter sig.

Jag har också kök/toa vägg i vägg, för att ,minimera vattendragningsproblemen - hur är det "äckligt " ? :)
Är väl lika äckligt då att ligga och sova "brevid" toan ? ;)

Även om du tänkt dig en sommarstuga, just för sommarbruk, så tror jag du skall tänka på ett par saker:
1. Isolera !
Dels ger det mkt skönare inneklimat varma sommardagar dels så kansek du ändrar dig, eller så vill du ngn gång sälja huset.
2. Dra in värme !
Samma som ovan, plus att sommarnätter inte alltid är så ljumna som man vill tro.
3. Folk vill för det mesta kunna gå inomhus i samma hus, även om man bor i separata rum - OM man inte vill driva hotell eller bjuda in många olika gäster/familjer som vill vara privat - men då krävs det rätt stora rum :)
Bättre är nog att bygga traditionellt med olika run inomhus, och ev en gäststuga om ngn vill vara mer privat och accepterar ett avstånd till toa/kök/samvarorum...

/K
 
1. Isolering 120 + 45
2. Direktverkande el + värmepump + braskamin
3. Japp, fyra relativt små sovrum + 40 kvm allrum.
 
mickearos skrev:
Tack alla!


  1. Jag tänker mej en plintgrund. Minst 50 cm höga plintar.
  2. ... för att det blir billigare än platta, men främst för
  3. jag tror att det blir bra ur fukthänseende.
  4. Jag vet att åsikterna om grund går isär och jag vet att en plintgrund kräfva mycken isolering. Jag har tänkt mej 40 cm.
  5. Till plintgrund ska det vara hus med pulpettak :)
  6. Kök och toa/badrum ska vara vägg-i-vägg (även om det kanske verkar äckligt).
Om du har 50 cm höga plintar, 40 cm isolering i trossbottnen och pulpettak får du ett extremt högt hus. Det kommer att få proportioner som ett utedass.
 
Jo. Trots att utedassets dominerande dimension är höjden så finns det en viss risk för "dass-look". Det här ska förhoppningsvis jobba åt andra hållet:

1. Liggande panel
2. Grafitgrå - inte röd - slamfärg.
3. Överljus
4. Vinklarna på huvudfasaden.

Men risken finns...
 
Vet inte hur du tänkt bjälklaget på plintarna men så här kan du göra för att undvika dasskänslan.

Dubbla 220-bärlinor med c/c 2400 och 195-bjälklag med c/c 600 ovanpå dessa. Isolera allt, dvs isolering även mellan bärlinorna = totalt 415mm (ev. får du sätta en tunn hängande bärregel för att fästa isoleringen i mellan bärlinorna)
Bygg ett däck runt huset eller på valda delar, samt klä in utsidan på husets plintar med gles ribb som du målar i en mörk diskret nyans.
På så vis trollar du bort den höga känslan.
Om du inte vill ha däck så klä ändå in grunden med gles mörk ribb ända upp till fasaden. Funkar också.
 
  • Gilla
Olsbx
  • Laddar…
smart val att minimera väggytan så har även vi tänkt i slutändan - men vi kan inte bygga nya huslooker som ovan men trots det har det blivit lite bredare än gammal-normen av hus, känslan att det inte skulle vara för högt var viktigt då det skulle känna sig samspelt med omgivande hus så trots att plintgrund är en prisvärd lösning var det aldrig ett alternativ då fokus var att få ned höjden på huset liksom du med liggande panel mm men även att färga grunden i samma färg som väggfärgen..

lycka till och trevligt att du visat oss din tankegång för utformningsprocessen som uppskattas enormt
 
Av detta blev det (eller håller åtminstone på att bli) ett hus (eller tom två hus). Arbetet pågår och är väldigt långt ifrån färdigt, men annat är väl inte att räkna med när en konstorsnisse fått för sig att bygga ett hus (eller två hus)...

IMG_20130801_143528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20130801_143919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Granngubben
  • Laddar…
Hej Mickearos,

det finns inga genvägar till den perfekta sommarstugan, den saken är klar!

Jag har inte sett den här tråden förut, men hajade till när jag såg ditt första inlägg från juldagen 2010.

Ungefär så såg ett fritidshus ut som jag gästade på 1960-talet.
Det låg i utkanten av Bua, strax söder om Kungsbackafjorden, ungefär där Ringahals KKV nu ligger.

Fast det var en slags trädäck som en gång utanför sovkabinerna, som var täckt av ett enkelt tak/regnskydd.

Gästerna (och det kan bli många på sommaren) som inhystes i sovrummen fick sina egna krypin, de kunde tassa ut och ta en kvällsrök eller slå en drill utan att störa andra men ändå hölls det hela samman.
Privatliv och gemenskap på samma gång.

Ditt inlägg #44 speglar väl de tankarna rätt väl.

Önskar dig lycka till med bygget, i den form det nu får sin gestaltning (y)
 
Nu tänker jag att tråden ska få ett värdigt slut. Så här har det blivit.

Hela historian finns här:
https://toftasodra.wordpress.com/

Inredning av kök med vit skåpinredning, kakel, träbänk och hängande lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat vardagsrum med träpaneler, TV, soffa och en surfbräda på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutresultatet av ett renoverat sovrum med vitmålad träpanel och en säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En installerad hopfällbar lofttrappa i ett vitt rum med träväggar och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt mörkt trähus med uteplats, trädäck och avskärmande plank, solstolar och handdukar som torkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart trähus med fönster och altan, omgiven av träd och annan bebyggelse i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart trähus med vitt tak och vita fönsterkarmar, trätrall framför huset, klätterväxt på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt modernt svart trähus med stora fönster och trädäck i solig skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigställd trädäck vid ett svart trähus med utemöbler, omgiven av skog i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett färdigt byggprojekt av ett modernt grått hus med terrass och naturskön omgivning i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck i soligt trädgård med utemöbler och grill nära skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nybyggt svart trähus med veranda, omgivet av gröna träd och en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Angie6605 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.