Hej
Har en riktigt tråkig gräsmatta, mossa, höjdskillnader, hjulspår från bil, fläckar med istortsett bara jord.

Jag skulle vilja prova att fixa till den lite, ingen golfgreen, men skaplig...

Har köpt mossa gti och gräsmattegödsel,
vad ska jag börja med?
det som ska göras är väl:

fylla upp höjskillnaderna och så
få bort mossa
gödsla

ska jag göra det i den här ordningen?
när kan jag duscha på mossa gti? bor i norra dalarna
fick rådet att vänta tills efter påsk med gödsel

vad ska jag göra mer?

Ska även gräva ner rör för att leda bort vattnet från rännorna, hur djupt bör jag lägga dom?
som ni kanske märker är jag ny på trädgårdspyssel, har bara klippt gräset förut :)
 
Många frågor att bena ut och säkerligen många svar också men vi är alla barn i början:). Men Mossa ska man bekämpa så tidigt som möjligt eftersom den börjar frodas när temperaturen pacerat över 0-gradigt, sen rekommenderar jag inte mossa GTI heller av ekonomiska skäl eftersom den är färdigblandad. Köp ferrogent istället och blanda själv med vatten(2dl ferrogent i 10liter vatten).

Gräsgödsel lägga du på när temperaturen stadigt ligger mellan 10-15 plus grader och i samband med regn annars vattna själv.

När det kommer till att toppdressa och att fylla ut sättningar så kan man börja göra det efter fyra klippningar för då har gräset kommit igång ordentligt, nu i början är det väldigt känsligt för hårda tag. och ska du fylla i sättningar så måste det vara en tyngre jord än vanlig toppdress på säck. Viktigt att inte lägga på för mycket sandjord åt gången. Som man säger Rom byggdes inte på en dag utan man måste ha is i magen och tålamod när det kommer till gräsmattan.

Tror du syftar på dräneringsrör? Ska du lägga ner dräneringsrör så gör det ordentligt från början, så du utnyttjar hela tomten. Dräneringsrör har en arbetsradie på 7 meter på varje sida, använd då gärna grus och fiberduk men det är inget måste.

Mycket text men hoppas jag klarade ut några punkter för dig annars är det bara skriva igen om du inte hängde med. Ta gärna en titt in på min hemsida också!
 
Redigerat:
Jag brukar ta hem ett par kubik sandblandad jord varje år och pyttsar ut där det sjunkigt och behövs höjas. Tar man ett litet lager varje år så behöver man inte så nytt gräs då det växer igenom fort. Fyller man på mycket kommer det i alla fall att sjunka tills nästa år då jorden sjunker ihop efter ett tag.
 
tror toppdress är för mindre skador? här är det ca 10cm det har sjunkit på sina ställen. vanlig matjord och fylla med och så gräs?
Köpte GTI mest pga dunken ska blanda själv sen.
kan kanske gå på med GTI nu då? temperaturen är oftast över 0 dygnet runt
Ska jag börja med mossan eller rätta till svackor?

Tänkte på vanliga markavloppsrör, ska alltså ta hand om vattnet från stuprören (takvattnet)
Skulle kanske behöva lägga dräneringsrör också... ganska blött länge efter regn, kan man gräva ner dom bara rakt ner sas och lägga grus och duk, eller måste man göra fall mot rören? alltså gräva upp 7m åt varje håll?
 
10 cm matjord är nog knappt hälften nästa år, det måste va mycket sand i den. Och ska man fylla så mycket så får du så gräs också, det växer inte igenom.
 
Ja var kanske inte tillräckligt tydlig med att toppdress är för mindre skador medans du har sandjord till större svackar och sättningar.

Ja du kan gå på mossan redan nu sen tar det någon dag innan det svartnar och då är mossan död och då kan du börja reparera din gräsmatta. och precis som Stefan N skriver att om det är mycket djupa sättningar så är det rekommenderat att fylla i lite frö också.
 
har duschat på den dyra färdigblandade smörjan ikväll, när ska jag gå på och kratta bort mossan?
har läst att den svartnar efter någon timme, men att den dör efter typ 2 veckor...
 
Mossan förmultnar själv, stödså och dressa.
 
nino skrev:
har duschat på den dyra färdigblandade smörjan ikväll, när ska jag gå på och kratta bort mossan?
har läst att den svartnar efter någon timme, men att den dör efter typ 2 veckor...
Den såkallat "dyra smörjan" är väldigt effektiv. Hos oss tog det som du säger bara nån timme så börja det svartna.. Efter nån dag räfsa vi bort det döda, blev jedrans mycket.. Jorden suger åt sig GTI'n också och tar död på den mossan som blir kvar efter ett tag.
Det kan vara fördel att räfsa bort den döda mossan åch dra igenom gräsmattan så det blir luftigt och gräset "delar" sig och kommer igång bättre.

Hade nog också sått lite gräs där det är förbättrat med sandjord. Nog för att det kommer bli gräs där ändå men det tar sin lilla tid.. och man vill ju inte vänta för länge innan fläckarna är gröna så på med lite gräsfrö också.
Är det mindre lagningar brukar jag faktiskt blanda gräsfrö med jord direkt i en hink.. Mest för att göra det enkelt för sig..
 
Redigerat:
undrar om jag var för snål med gti´n...? ser ingen skillnad
får nog ta och lägga på ikväll igen
har 3 katter som inte alls vill vara inne... står att man ska hålla husdjur borta i 12h...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.