Vi kommer att bygga ett hus och vill gärna bygga uterummet i direkt anslutning till vardagsrummet. Säljaren varnar oss att man tappar mycket ljus i vardagsrummet när man gör så. Finns det någon som har gjort det och som dela dela med sig av sina erfarenheter?
 
Det beror väl på hur många fönster ni har i vardagsrummet och hur många av dessa som kommer att bli berörda. Vi har ett uterum utanför ett av sovrummen i vår sommarstuga och där är det mörkare, men det gör liksom inget när det är ett sovrum. Ska ni ha tak över hela uterummet och det skulle placeras framför vardagsrummets enda fönster tror jag inte det är någon bra idé.
 
A
Vi har kanalplasttak på uterummet och jag upplever vardagsrummet inte som mörkare, kanske snarare tvärtom eftersom kanalplasttaket sprider ljuset som en gigantisk glödlampa. På kvällen möjligen en smula mörkare, men inget som stört iaf.
 
Tack för svaret!!
Vi ska bygga ett Kalmar från Smålandsvillan (bottenvåning med endast 1 sovrum men ett större vardagsrum). Vi tänker att vi vill ha ett uterum från Willab (Pulpettak uterum 11-11) som går från dörren i vardagsrummet till fönstret i det första sovrummet (som kommer alltså att vara en del av vårt vardagsrum eftersom vi väljer bort en väg för att få ett större vardagsrum). Vad tror ni? Man har alltså några fönster kvar. det är också öppen planlösning mellan köket och vardagsrummet så det blir ända ljus...eller?

Tack för tipset om kanalplasttak!

Finns det personer som har byggt en Kalmar (SMV) och som har ett uterum?
 
Vi hade ett uterum med "vågplast" tak när vi flyttade in i villan.
Dörren ut till altanen var en vanlig 90cm med halvglas, så ljusinsläppet var inte mycket att ha.
Vi glasade in hela altanen och bytte till 32mm kanalplast i taket samt att vi bytte ut den smala dörrn mot 2 meter breda dubbeldörrar med helglas så nu är ljusinsläppet grymt...
Samt att altanen och huset känns som en enhet.web.jpg
 
Så ser det ut inne i uterummet...bra med ljus..

web.jpg
 
Bilden fungerar inte.........
 
I vårt förra hus hade vi det så. Det fanns ett uterum med ganska risigt tak av vågig glasfiber, det var svårt angripet av alger och andra missfärgningar. Vi hade ett ganska mörkt vardagsrum mot detta uterum.

jag byggde om uterummet och satte transparent kanalplast. Säljaren rekomenderade mjölkig kanalplast för att det inte skall bli för varmt på sommaren. Men för ljusets skull så tog vi helt klar plast.

Tanken var att OM det blev för varmt på sommaren så skulle vi sätta upp skuggväv som kan hissas ned på vintern. Nu hade vi bara rummet en sommar innan vi flyttade så skuggvävsprojektet genomfördes aldrig.
 
@ woien: Såååå himla fint!!! Tack för tipset. Har ni ett uterum som ni kan använda året rum, som uterum-företagen kallar det, eller är det en höst-vår uterum? Jag gillar verkligen att det blir som en helhet med vardagsrummet!!
@hempularen: Hur blir ljuset nu med kanalplast tak? Känner ni skillnaden jämfört med förra huset?
 
Vi har dubbelglas som är isolerat och 32mm i tak. Dessa 2 klarar att hålla värmen bra, men golv och diverse skrymslen är inte isolerade så riktigt bra håller det inte värmen.
Vi skall försöka isolera golvet, antingen ute i gavlarna eller i själva golvet för att se om det blir bra.
Men det viktigaste är inte att sitta där mitt i vintern, det blir för dyrt, men kunna njuta av det vår och höst.
Som i dessa dagar är det perfekt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.