Jag håller på att renovera en toalett (1,5kvm)
avlopp och vatten är bytt. Tidigare låg det klinkers på klinkers på betongplatta . nu blir det klinkers på folie på flytspackel på betongplatta.
Men väggarna är jag lite fundersam på.
Toaletten var halvkaklad upp till ~1500mm med en glasfiberväv från kakelkanten upp till taket.
Glasfiberväven är i bra skick och tanken är att låta den sitta kvar och måla om den.

MEN: bakom kaklet sitter det idag masonit. Grejjen är väl att inte lägga kakel på masonit, men hur ska man göra istället?

Ska man försöka riva ner masoniten upp till glasfiberväven och sätta dit gips istället. Eller sak man skruva en gips utanpå masoniten ? <-- nackdelen med det alternativet är att man får lite väl tjock bygghöjd på väggen gentemot glasfiberväven.

Hur hade ni gjort?
 
Jag skulle ta bort väven oavsett skick. Gipsa hela väggen snyggt och sätt sedan en trevlig mosaik eller kanske nån tapet. Halvkaklat upp på väggen ser sällan nåt vidare ut , och glasfiberväv känns ofräsch efter ett tag. Tycker jag...:)
 
I hear you.. Halvkakel känns dock som det bästa alternativet, toaletten är 1,3*1,2 meter men takhöjden är hela 2.60 så det kommer kännas mysko med kakel hela vägen upp. jag trivdes bra med toaletten innan renovering, men läckande avloppsrör tvingade fram en renovering.
 
Kanke är smartast att köra gips hela vägen upp till taket. borde väl gå att skruva rakt på väven?.
Frågan är vilken gipstyp man ska ha. På ena hållet läser jag att det räcker med renoveringsgips (6mm) medans på andra håll läser jag att man måste ha våtrumsgips. Vilket blir både kostsamt och inverkar mer på en redan liten toalett.

Ska man ha någon särskilld typ av tapet? ( är ju som sagt bara en toalett. så det ska mycke till innan det kommer fukt 1.50 upp på väggarna.
 
kör vanlig pappgips på 13mm (eller om den är 12,5mm idag) inga krav på skivor om det bara är wc
ja du kan skruva den på väven
6mm tycker jag att är värdelös, tar inte upp några ojämnheter är dyr (kanske dyrare än vanlig gips?) och det blir "bulor" runt skruvskallarna när man ska upp med den... massa onödig slipning och spackling om du ska ha väv eller tapet upptill. Tapeten bör väl vara tvättbar
 
nino - tack för inputen.
Då vet jag att jag klarar mig med pappgips oavsett.
Kommer ju i vilket fall sätta folie minst 50mm upp på väggarna.

Detta är inte lätt... står i valet och kvalet om man kanske ska behålla väven i alla fall. då borde ju en 6mm gipsskiva räcka att skruva lika högt som man ska kakla. Skulle det bli bulor så spelar det ju noll roll eftersom de hamnar bakom kaklet.
 
Bifogar en bild på hur väven ser ut. Tagen med taskigt ljus och mobilkamera. Nyckeln för storleksreferens
[edit] undrar var det svarta strecket ovanför nyckeln kommer ifrån? -finns inte på väggen eller min ursprungsbild![/edit]
 
  • 20110418_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.