Hej!

Vi ska byta ut vår gamla altan. Den är uppbyggd på fyra plintar, och är 3,1x2,2m. Den har ett plåttak.

Vi har tänkt använda 195x45 i bärlinan, och med balkskor fästa golvreglar 145x45. Golvreglarna blir 3,1m långa för att vi ska få trallen på det håll vi vill. Det blir tre golvreglar mellan bärlinorna (på 2,2m).

Vår fråga är om spännvidden blir för stor (3,1m) med bärlina bara i ytterkant och om vi måste förstärka med ytterligare plint och bärregel på mitten?
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
En tumregel jag fått lära mej är att inte ha mer än max 2 m mellan plintar åt alla håll.
Jag skulle bygga i grövre dimensioner, har själv 45x195 i bärlinorna (som då förstås har max 2 m mellan plintarna ;)) och 45x170 med c/c 60 som reglar.
Våran altan är stum som betong, har 28X120 trall, vad tänker Ni använda?
 
lånar den här tråden lite...

Håller på att räkna lite på vår nya altan.
Avstånd mellan plintar 1,5 m
bärlina 170*45
Reglarnas spännvidd är 2,6 m.
Har kollat runt lite och tabellerna säger att man ska köra med 170*45 men jag funderar på att snåla lite och köra med 145*45 ist (och spara ca 1500kr) och kompensera med att använda spill som kortklingar mellan reglarna.
Är detta en framkomlig väg?
 
ingen som har en åsikt?
 
Jag skulle inte snåla på reglarna, vår altan har 45x195 bärlina och 45x170 som reglar och den är stum som betong, en svajig altan kan aldrig vara värd 1500 pix.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.