Hej!

Modernisering med ny vedpanna och acktank väntar.

Gammalt hus från 20-talet med Exonom A20 kombipanna utan acktank. Värmesystemet är självcirkulerande med senare tillkopplad cirkpump, det sitter två öppna expansionskärl ett på vardera sidan av husets vind. Utan att riva innerväggar kommer man ej åt att inspektera rördragningen till dessa.

Jag undrar hur acktanken (med tanke på att dessa bör ha rakt stigande expledning från acktankens topp utan avbrott till expkärlet ) bör kopplas till systemet. Det nuvarande systemet har framledningen kopplad till värmeröret som leder värmen till cirkulation i en slinga. Returledningen är kopplad till nästliggande rör som också leder i slinga därtill är även expansionsledningen kopplad till detta rör med en strypventil mellan dessa. Vill ej byta till slutet expansionskärl. Har ni tips angående hur vedpanna/acktank bör kopplas till detta system? Moderna installationsanvisningar tycks endast beskriva en enkel framledning tillika enkel returledning med expledningen för sig. Medans nuvarande system alltså är kopplat annorlunda.
 
jag har mitt expkärl kopplat på stigaren rakt ovanför pannan. har öppet expansionskärl o 2 acktankar på 500 l st vvb i första tanken.
 
Tack för tipset obba.
 
Såhär tror jag det befintliga värmesystemet är kopplat.

Det räcker nog med en avluftare på nyinstallerad acktanktopp, eventuellt att en säkerhetsventil monteras efter avluftaren på acktanktoppen.

Någon med erfarenhet av liknande värmesystem?
 
  • Exonom inst1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
så här kopplade jag in mitt system har en exonom panna jag med.. kör med en differestermostat 1 heter den laddomaten.
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.