Ojoj skrev:
Det växer träd lite här och där - tydligen. ::)

[länk]

/Ojoj
Okynnesöverklagande borde vara straffbart och det på ett kännbart sätt >:(.
Att slösa skattemedel ända upp i regeringsrätten för några skuggande träd på grannens tomt, dessutom utan bifall i varenda instans :p
Det enda 'straff' man kan hoppas på är väl saftiga advokatkostnader >:(.

MVH//Christina.


 
Om jag förstar rätt finns ingen lagstiftning överhuvudtaget för skymmande grejor, om inte grejorna är olagligt byggd el kommun på andra sätt regulerar grejorna?

mvh hanneli
 
Nä hanneli - jag tror nog inte heller att det finns en sådan lag. Och det saken ju egentligen handlar om är hänsyn, något jag menar vara fundamentet till en god grannsämja. Läget hade kanske varit ett annat om jag märkt någon form av den varan från närmsta grannen i deras eget agerande - men så har det liksom inte varit... Och det är ju inte ETT träd det gäller, utan jag har fått intrycket av att de helst vill förvandla en uppväxt tomt med gamla fina ekar och björkar till en modern villatomt där allting är i knähöjd och där man ligger på alla fyra med en nagelsax och finjusterar gräsmattan... ::) Halvkomiskt är sedan att höra dom lovsjunga området, för det är ju så nära till naturen när man ska ut och rasta de små telningarna i terränggående barnvagnar och i moderiktiga jogging-dresser. Att sedan sork angriper deras fina gräsmatta (men lämnar vår i fred) och försöker återta en bit av naturen blir dock tyvärr till att man kommer i prylextas och trycker gräsmattan full med högfrekventa ljudsändare. Och vad våra hundar tycker om den saken låter jag forumet räkna ut med knäna... >:( Hänsyn - öööh...? :-/
 
Det låter för mig inte som om det är en modern villatomt dina grannar vill ha, utan en amerikansk. Bara gräs, välklippt förstås, utan hinder mot himlen eller grannen. Den amerikanska modellen kan bli fin, men då krävs (tycker jag om man får luta mot det typiska) en välskött och grön gräsmatta. Eftersom jag också är svag för New england tycker jag om ifall det finns något större träd på tomten. En ek gärna, men inte björk.

En modern svensk villatomt vet jag inte hur den ser ut riktigt, jag kan inte trenderna, men kanske är den internationell, med många avdelningar. Men absolut designad. Säkert kan den innehålla många stora träd.

En typisk svensk, gammal som ny, villaträdgård för mig är en tomt med halvdant gräs, några björkar och tallar i utkanten och så de obligatoriska krukorna med sommarblommor på uteplatsen i så mixade färger som möjligt.

Hoppas dina grannar siktar på något mer än det. Om de talar så lyriskt om området har de säkert planer. Försök vara glad över deras stil, det gör säkert området omtalat och populärt.

/eva
 
Sillastryparen skrev:
Kanske framför allt inte när det var så att innan grannarna byggde sitt hus fick vi yttra oss, och tyckte försynt att huset borde ligga lite lägre (det har nu hamnat uppe på en hylla med full utsikt över allt vi gör) och att slänten mot vårt skulle ligga längre in på deras tomt för att vi inte skulle få allt vatten från deras tomt in till oss - och det blev inte så. De protesterade så högljutt att huset bara hamnade 20 cm lägre vilket är försumbart, och direktiven från kommunen vad gäller slänten har de gett blanka faderullan i - så viljan från deras sida att kompromissa är inte så stor om man säger.... Lägger man sedan till att sandlådan nu är byggd i ena hörnet av deras tomt så nära gränsen till oss som möjligt, och att kompost och soptunna är parkerade i den andra hörnan mot vårt blir kanske min vilja att hjälpa dom med att få sjöutsikt inte större precis... :surprised:

trycker gräsmattan full med högfrekventa ljudsändare. Och vad våra hundar tycker om den saken låter jag forumet räkna ut med knäna...


Där fanns inget mer negativt i tråden alltså......... ::)
 
Nej. Bor man i ett bostadsområde med grannar tycker jag att man får acceptera vissa olägenheter, samt att man kan bli oense, yttranden till trots. Var och en vill antagligen maximera sitt boende, den ena i placering av sitt hus, den andra med stora träd.

Lekstugor, förråd, soptunnor och komposter ligger väl ofta vid tomtgränser. Förstår inte problemet, om du ursäktar.

/eva
 
Jag svarade endast på att det fanns fler aspekter på problemet som gör att man kanske inte är speciellt samarbetsvillig mot sina grannar.
Att man sedan proppar gräsmattan full med ultraljudsmanicker när grannen har hund , det är rent djurplågeri.
 
Eva_Sthlm skrev:
Nej. Bor man i ett bostadsområde med grannar tycker jag att man får acceptera vissa olägenheter, samt att man kan bli oense, yttranden till trots. Var och en vill antagligen maximera sitt boende, den ena i placering av sitt hus, den andra med stora träd.

Lekstugor, förråd, soptunnor och komposter ligger väl ofta vid tomtgränser. Förstår inte problemet, om du ursäktar.

/eva
Jag förstår hur du menar, och håller med i att man kan inte förvänta sig att grannskapet alltid vil vara konfliktfritt. Denna tråden handlar - slik jag uppfattat det - om dom tilfällen där det inte längre går förbise. Då blir ett meddelande om det positiva i grannens trädgårsplanering - som vi inte vet något om, utan bara är ett antagande från trådägaren! - något felplasserat.

Hursomhelst; att vara oense m grannen på något sätt är ju ett dilemma eftersom man helst vil ha ett trävligt grannskap. Det bästa sättet är kanske att använda moderna konfliktlösningstekniker som man användar i arbetslivet - en grannkonflikt är kan ju bli ganska dirty ("gör han så så gör jag så, och eftersom han inte fixar det så ska jag i alla fall inte göra så etc"). Och i bland kan ju vissa irritationsmoment basera sig på kunnskaps- och informationsbrist. Till ex att grannen inte vet vad dessa ultraljudsmanicker betyder för en hund. I andra fall görs saker på pur f.

Jag tror i alla fall att ni måste skilja alla gerjor åt - låta träderna vara en sak för sig i diskussionen med grannen. Om grannen uppfattar det så at ni inte vil ta ned träderna av den orsak att ni inte tycker om husets plassering, kommer ni aldri få ett bra förhållande. Sas. bryta ned och hitta den sak som är viktigast. Om träderna är viktigast, så kör på det och överse om möjligt det andra (evt förutm ultraljudsgrejorna). Eller detta bara struntprat, mon tro?

mvh hanneli


 
Eva! - Kan man annat än att bli glad över Din off road attityd? ;D ;D Jodå, visst känner jag till den amerikanska stilen som Du väljer att kalla den, eftersom en av mina systrar sedan många år bor i Missouri och är gift med en infödd - oaktat att jag kanske själv vet ett och annat därifrån genom mitt eget värv. Och jag ler i mjugg när jag hör Dina höga och rena kväden över våra grannars "optimism och engagemang", och hur de säkert gör "området omtalat och populärt"! Men ändå - känner jag liksom inte igen mig. Du menar alltså att en green runt huset klippt minst 3 gånger i veckan och inget annat, och att en entusiasm för området pga att det ligger nära den sk naturen, alltså träd, fågel- och djurliv, kanske också en och annan björk, innebär att de för oss andra försöker lansera en stil av den högre skolan som vi okunniga ännu inte förstår tjusningen av? Du menar att det är ok att denna stil ska expandera så att vi andra i området ska kapa allt i knähöjd, lägga oss på alla fyra med nagelsaxen och tillbe samma immanenta stilgud? Menar Du att det att vi köpt en uppvuxen trädgård just på grund av att den är uppvuxen och att vi vill ha den så innebär att vi hör till de som försöker "maximera sitt boende"? :surprised: Oj då! Det här forumet för verkligen in på nya vägar som jag av någon underlig anledning har ringa erfarenhet av. ::) Kanske borde jag inse att våra grannar faktiskt egentligen är en tillgång i all sin egocentricitet. Men då vi i varje fall var där före dom, och våra träd definitivt stod här innan deras föräldrar var födda har jag kanske tolkningsföreträde? Så att jag kan hävda att DE borde ta efter oss andra vad gäller hur trädgårdarna ser ut i just det HÄR området? Eller på det språk som kanske verkar vara mera gångbart för dom; "Skaffa höga träd direkt eller stick och brinn era puckon!" ? ;D Jag noterar också med ett långt ifrån (!) nedlåtande leende att Du i Ditt forum-namn av någon underlig anledning har valt att poängtera att Du är ifrån huvudstaden... ;)
 
hanneli; Nej, jag tycker inte att det Du säger är struntprat! Men jag vill gärna förtydliga; Anledningen till att jag öppnat denna tråd är inte att jag vill ha forumets ok för att ge igen på grannen för att deras hus är felplacerat (ungefär ett par kilometer... ::))! För DE kan ju inte hjälpa att vår säljare ljög (hon visste att bebyggelse var på gång eftersom hon yttrat sig om den till kommunen) osv. Utan det är för att få hjälp med frågan; Hur gör man med inflyttade grannar som bygger på en tomt med ett på förhand givet utseende för att sedan mer eller mindre kräva att grannarna ska ändra SITT boende så det passar dom, - när de samtidigt med önskvärd tydlighet visar att DERAS ambitioner att kompromissa är noll? DET var liksom min tanke... :)
 
För fan - du kan inte tillåta dig att vara en sån betongsosse- "här har träden stått sen senaste vintertiden..."

Man får inte snöa in för mycket på "detta är min rätt..." Som granne hade jag fällt träden själv / alternativt förgiftat (när du är bortrest på semester...)

Du kan säkert "gallra" lite som en kompromiss utan att det förstör din trädgård. Självklart skall berörda grannar pynta för fällningen....

/Gladestone

 
Gladstone - kul att träffa någon med juristexamen här! ;D Sådana som Dig har vi sannerligen nytta av här, och hoppas se Dig göra många inlägg! - Jag är alltid glad över nya bekantskaper, och framför allt för sådana med sakkunskap i ämnet! Jag har läst Dina tidigare inlägg med stor behållning! Och jag är djupt imponerad över Din minst sagt ska vi säga generösa inställning i den i denna tråd aktuella frågan - utan att för den sakens skull gå in på Din fundering om min politiska läggning... ;) Jag vet dock att Du är den absolut förste att placera mig ens i närheten av begreppet gråsosse... ;D
 
Är vi inte alla sossar egentligen?? Vissa blå, vissa röda.:)
Tycker man märker det när man är utomlands, där förvandlas även den mest extreme högerman till gråsosse.:)
Bara att inse, vi har folkhemmet i blodet.:)
 
Gladestone skrev:
Som granne hade jag fällt träden själv / alternativt förgiftat (när du är bortrest på semester...)

Du kan säkert "gallra" lite som en kompromiss utan att det förstör din trädgård.

/Gladestone
Hmm......, att "gallra" bland de egna träden är naturligtvis självklart, om man har några som den egna tomten, utifrån ägarens sätt att betrakta sin trädgård, tjänar på att bli av med (vilket iof. inte är en omöjlighet i en, sedan många år uppvuxen trädgård), eller sådana som det finns potentiell olycksfallsrisk förknippade med pga. ålder osv. :)

Men att känna sig närmast tvingad att "gallra" som en 'kompromiss', för att inte riskera att den 'nya' grannen råkar vara just du (som dessutom berömmer dig om att vara jurist?!), eller någon annan med samma självsvåldiga inställning till problemlösning, känns ju ytterligt bekymmersamt :-/, kanske inte i första hand för förlusten av träden ifråga, utan isf. betydligt mer för den förlust av tilltro till 'människans inneboende godhet' som det skulle innebära, om man skulle kapitulera och börja betrakta varje granne som en potentiell "Gladestone".

Att sedan den goda grannsämjan är beroende av ett ömsesidigt givande och tagande är ju ställt utom allt tvivel, men bara det faktum att man som nyinflyttad i området omedelbart, innan man ens lärt känna varandra väl, tar sig friheten att ihärdigt börja 'önska förändringar' på grannens (ursprungliga och sedan länge uppvuxna) tomt bredvid ens egen, nyanlagda 'golfgreen', tyder, enligt min uppfattning, i första hand på en besvärande brist på vanligt 'hyfs'.

MVH//Christina.

*EDIT* Plockar bort editerade tillägget som riktar sig till 'sillastryparen' och gör ett eget inlägg av det.
 
I en annan tråd läste jag om att dom flesta vill ha ett eget hus för att bla bo nära naturen :-/. När man väl har hittat en plats så blir man besvärad av just naturen som finns omkring, verkar det som ;).
Ger min stöd till Sillastryparen. Hoppas du klarar pressen och får behålla tomten i den skick du trivs med. Det var ju därför du byggde ditt hus där. Undrar bara varför dina grannar byggde sitt hus där dom uplever naturen som störande?

gaia (som skulle aldrig såga ett träd enbart för grannens skull)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.