Hej,

Vi har köpt hus från Skanska och enligt kontraktet utsed besiktningsman är "Tommy Larsson, Larsson Consult AB". Vi undrar om det någon som har erfarenheter av honom, båda bra och mindre bra erfarenheter uppskattas.

Vi skulle gärna även ha tips om bra besiktningsman som kan utföra entreprenasbesiktning för småhus i fall om ni har bra erfarenheter av någon.

Tack för hjälpen på förhand!
 
Hej,

Vi hade honom på vår nybesiktning och vi kommer INTE välja honom till garantibesiktningen som vi ska göra till sommaren.

Vi fick inget förtroende för honom. Han tyckte det var helt normalt att en yttervägg inte mötte en innervägg utan det blev en klack på 2-3 cm mitt på väggen. Han tyckte inte att takpannorna behövde ligga på varandra, utan "de skulle blåsa på plats i första höststormen" (det har de fortfarande inte gjort). Kändes som han kom alldeles för bra överens med vår husleverantör.

Vet att detta kan vara mycket individuellt men jag har inte mött någon som rekommenderar honom nu när jag är ute och letar besiktningsman till vår garantibesiktning.

/J
 
e97jh skrev:
Hej,

Vi hade honom på vår nybesiktning och vi kommer INTE välja honom till garantibesiktningen som vi ska göra till sommaren.

Vi fick inget förtroende för honom. Han tyckte det var helt normalt att en yttervägg inte mötte en innervägg utan det blev en klack på 2-3 cm mitt på väggen. Han tyckte inte att takpannorna behövde ligga på varandra, utan "de skulle blåsa på plats i första höststormen" (det har de fortfarande inte gjort). Kändes som han kom alldeles för bra överens med vår husleverantör.

Vet att detta kan vara mycket individuellt men jag har inte mött någon som rekommenderar honom nu när jag är ute och letar besiktningsman till vår garantibesiktning.

/J
Tack så mycket för svaret!

Jag undrar vilken husleverantör ni hade, var det Skanska hus i ditt fall?
 
Nej, det var Örementhus. Hör ihop med Haaks Stenhus bl a.

/J
 
Vi hade honom till vår slutbesiktning 2008 och då gav han ett bra förtroende. Stod på vår sida mot husleverantören där det behövdes. Dock fick jag påtala en del kosmetiska saker och på gränsen till övertyga honom att de skulle stå med i protokollet. Detta då han inte tyckte de var relevanta för en slutbesiktning... rätt eller fel, jag vet inte.
 
Swappe skrev:
Vi hade honom till vår slutbesiktning 2008 och då gav han ett bra förtroende. Stod på vår sida mot husleverantören där det behövdes. Dock fick jag påtala en del kosmetiska saker och på gränsen till övertyga honom att de skulle stå med i protokollet. Detta då han inte tyckte de var relevanta för en slutbesiktning... rätt eller fel, jag vet inte.
Vad konstigt... Hos oss brydde han sig bara om det kosmetiska, typ om det saknades färg på väggen, eller färgstänk på golvet. Vi var mer oroliga över det strukturella och det var han inte så intresserad av. Men som sagt, det verkar vara väldigt individuellt...
 
En slutbesiktning syftar mer till att undersöka om det är ok att flytta in eller ej. Dvs, vatten, el, värme osv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.