Hej,

Hittade en gammal tråd om med tips på hur man demonterar IKEA kökslådor. Tipsen var i princip att lyfta och dra, men jag har(som säkert många andra) konstaterat att det finns ett annat sätt som gör att inte riskerar att man förstöra lådan. Tänkte att det är lika bra att dokumentera! :)

Demontera IKEA kökslåda(nyare modell)
1) Dra ut lådan fullt
2) Titta under lådan(på skenan), nära fronten, där sitter en vit plastklack
3) Tryck in plastklacken med t.ex en skruvmejsel och dra försiktigt i lådan på ena sidan
4) Gör samma sak på andra sidan
5) Klart, ta lös lådan!

Säkert många som redan har klurat ut detta, men finns säkert folk(som jag) som kommer ha problem! :)

/Kedaz
 
Bra...

Ryck inte för mycket eftersom den nya Ikealådan och dess skenor från Hettich är av betydligt klenare variant än den gamla från Blum...
 
Tack för detta. Saknas i monteringsanvisningen - där ser det ut som att man kan lyfta och dra som i de gamla Blumlådorna. Det kan man inte.

(Håller just på att byta ut 24 Ikea-Blumlådor från 2003 mot Ikea-Hettich eftersom jag vill ha låddämpare. Grymt irriterande och slöseri med pengar, men vad gör man...)
 
Mikael_L
StockholmM skrev:
(Håller just på att byta ut 24 Ikea-Blumlådor från 2003 mot Ikea-Hettich eftersom jag vill ha låddämpare. Grymt irriterande och slöseri med pengar, men vad gör man...)
Har du 3-låders-kombinationer i 60cm bredd är jag spekulant på att köpa 2 st kombinationer ( 6 lådor).
PM'a mig om intresse finns.
Fronter och stommar köper jag givetvis själv.

Jag har några dämpare för blum extra, så mig passar det bra! :D
 
Intressant, den där andra tråden du länkar till. Då var det alltså inte ett tryckfel i monteringsanvisningen - Ikea till och med tipsar på plats i varuhuset om att man ska slita sönder lådorna, om jag förstår diskussionen rätt. Fascinerande.
 
Från IKEAs monteringsanvisning

image1an.jpg
 
Det var ju ändå en ganska tydlig instruktion (om än felaktig, tycker jag).

I monteringsanvisningen till mina lådor, köpta för ett par månader sedan, finns en enda bild som handlar om demontering:

lada.jpg

Hur någon människa ska kunna förstå den - oavsett om man avser att demontera på "rätt" eller "fel" sätt begriper jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.