Hej!

Vi bor i ett litet udda hus. 35 Kvm byggyta i två plan ger ca 63kvm boyta. Med bra planering perfekt för 2pers.

Han som byggde huset hade idéer om att det skulle andas och byggde därför med cellplast och utan diffusionsspärr.
väggarna har vi tilläggsisolerat med 70 mm cellplast utvändigt. (träpanel med luftspalt utanför det)

Men taket måste också förbättras, det har inte minst de 2 senaste vintrarna visat med mkt smält snö-is som i år skadade hängrännorna på sin väg ner.

Tanken är därför en utvändig isolering med cellplast.
(Utvändig då vi endast har ca 2.10 i takhöjd utmed ytterväggarna där bl.a. köket är placerat)

Vi har parallelltak med följande konstruktion inifrån och ut:

Furupanel, vindpapp, cellplast 2X60 mm, luftspalt 75mm, råspont, papp, läkt, plåt.
Varje fack mellan takstolarna är ventlilerat med s.k mögelstopper ventilationshuvar, en vid takfot och en uppe vid nock.

Cellplasten är troligen inte 100% inskuren mot takstolarna, om man utgår från hur väggarna var utförda.

Vindpappen är ej tät uppe vid den limträbalken i nock. Hur tät den är på övrig yta är svårt att säga.

När jag har tagit upp hål för skorsten och köksfläkt har allt sett mkt bra ut utan missfärgningar eller andra antydningar på fukt.

Tanken nu är att ta in offert på detta jobb, känner att jag varken har riktigt tid eller orka att utföra det själv.

Har läst på en del i ämnet, bl.a. Thermisol vars instruktioner jag funderat på att följa. Minst 100mm cellplast. Typ Gore-tex membran på råsponten istället för takpappen. (enl. Thermisols anvisningar, eller vore det bättre med membranet ovan cellplasten?)

Men några funderingar kvarstår kring denna konstruktion.

Nuvarande luftspalt kommer ju bli oventilerad och därför kunna anses ingå i isolerskiktet. Men kan vi låta den vara tom, luft isolerar ju, eller kommer den luften kunna cirkulera där inne?
Om man skall fylla den, nåt bra tips? Cellplastkulor?

Eftersom konstruktionen saknar luftspalt. Bör eller måste vi ha någon form av diffusionsspärr underst? Även om man försöker så tror jag att det är nästan omöjligt att få det helt tät trots plast tex vid skorsten o köksfläkten samt även mot limträbalken i nock.

Ventilation? Idag har vi inget annat än självdrag, en köksfläkt och en fuktstyrd badrumsfläkt. samt förstås braskaminen som drar ut rätt bra med luft när den är i drift. Vintertid känns luften mkt bra, sommartid kan det vara lite unket när huset varit stängt en hel dag. Har funderat lite på FTX aggregat. Frånluftsvärmepump går knappast att räkna hem i vårt lilla hus.
Har läst någonstans om att undertryck i huset är nödvändigt med vår typ av tak.

En annan sak jag läst någonstans är att man måste ha gips eller annat brandhärdigt material under cellplasten? synpunkter?

Ja det blev en lång fråga men sammanfattat så är det 3 huvudfrågor.

1: hur gör vi med nuvarande luftspalt? bör den fyllas med isolerande material
2: Diffusionsspärr-undertryck i ventilation
3: Brandskydd.

M.v.h. Pontus
 
Gör som Thermisol föreskriver utan egna påhitt. Isolerar du på utsidan så får du ett varmt undertak och slipper den klassiska kallvindsproblematiken.

Ventilation är en annan fråga, det skadar aldrig att ventilera bostaden - om inte annat så för luftkvalitetens skull.
 
Jo visst skulle jag föjla deras anvisningar rakt av, om det nu inte var så att han som bygde vårt hur hade egna ideer. Thermisols anvisningar utgår efter normalt byggda hus.

Vi ar ju parralelltak, eller ryggåstak som det kanske också kallas och har därför ingen kallvind.

Eftersom det därmed blir en konstruktion utan luftspalt, eller uteluftventilerad kallvind, funderar jag på om vi, av det skället, måste göra något åt ventilationen.

Sen håller jag med om, och har även funderat kring, att förbättra ventilationen av andra själ men isolering av taket står högst på listan.

Har sökt säljare på Thermisol utan framgång än så länge o tänkte att det kanske finns initierade personer med erfarenhet från liknande hus som vårat som kan komma med goda tips och erfarenheter!
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
Du har visst en kallvind, den är bara lite mindre än normalt. Luftspalten på kalla sidan, innanför undertaket, har samma fuktdynamik som en kallvind.

Vad du gör åt luftspalten måste du rådfråga Thermisol om. Om den kan tas bort, eller pluggas igen ventilationsmässigt, beror på hur mycket isolering du lägger på utsidan.
 
Berliner
Du kan ta bort luftspalt om du använder rätt system (Bauder rekomendation). Dem har olika system som kan passa just till ditt tak. ( Saneringsformeln)
Om vi nu tar +4 regeln betyder detta att man använder +4cm mer PirPlus isolering än din befintlig cellplast isolering. dvs 160mm Pir 0,023. Då behöver du ingen luftspalt eller likn.
och då får man garanti att det fungerar.

Berliner
 
Jo okej visst kan luftspalten jämnställas med en kallvind i det hänseendet.

Men om jag isolerar ovanifrån och har kvar en uteluftventilerad luftspalt så kommer jag i och för sig få bättre klimat i min "kallvind" men har väl knappastvunnit något, eller i alla fall mkt lite, i minskat värmeläckage?

Frågan är hur mkt isolering man kan lägga på utan att det ser ut som huset fått stomhatt?

Bauder har jag inte hört talas om tidigare. Verkar intressant. Har dom någon svensk representant? Skall försöka läsa igenom deras engelskspåkiga info (och kanske den norska) och försöka förså vad dom menar.
 
min granne..som håller på att byta tak på en STOR gammal kåk...har lagt isolering (typ 70mm markskivor) på sitt tak innan han lägger plåttaket. Han hade kollat väldigt noga med för och nackdelar med detta och det var bara fördelar.
 
Det enda viktiga när du isolerar utanför råsponten är att var du får kondensationspunkten i konstruktionen och det betyder att du måste ha så mycket mer isolering så att du hamnar med kondensationspunkten utanför membranet!
Stormhatt utseendet kan du säkert fixa bort med vindskivor samt andra knep
 
Har talat med Thermisol, mkt trevliga och hjälpsamma.
Deras ide är att man genom att cellplasten "andas" får en fukttransport utåt. För att det skall funka måste jag få upp cellplasten i befintliga taket (= fylla igen befintlig luftspalt) så att denna ligger dikt an mot råsponten samt montera diffusionstät plast underst ovan innertaket. På råsponten skall i så fall ligga ett diffusionsöppet membran.

Har även haft mailkontakt med Bauder, också mycket trevliga.
Deras ide tycks vara som byggarätt skriver, att man har så mkt isoleringsmaterial ovan råsponten att det i princip inte spelar nån roll vad man har där under. I princip ett tak på taket med tät plast på råsponten, därefter isolering o ovan det ett diffusionsöppet membran.

Båda systemen har väl sina för och nackdelar. Bauder blir mindre jobb om jag inte behöver göra åtgärda takets insida. Thermisol blir lägre påbyggnad o därmed snyggare. Särskilt som vårt hus redan är kort och högt. Möjligen blir den totala mängden isolering större med thermisol om jag fyller utrymmet mellan takbjälkarna helt men Bauders PIR isolerings bättre egenskaper kanske väger upp detta?

Tål och tänka på.
Tanken är ju även att hitta en hantverkare som vill göra jobbet. Hittils har jag gjort allt själv och efter allt man hört om problem med att anlita hantverkare, och de komunikationsproblem som tycks vara vanliga, även om hantverkaren i sig inte är oärlig eller okunnig, känns det som en utmaning att hitta rätt.
Eller så står man där uppe på taket själv i slutändan?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.