Har en liten fundering, upplever att det tar väldigt lång tid för varmvattnet att komma ut till exempelvis duschen eller kranar, får säkert vänta 1.5-2min innan det kommer varmt! Pannan va inställd på 55% på vb-pumphastighet på varmvatten, ska jag höja upp där då eller?
tacksam för svar
 
Nej, det har inget med vb-hastigheten att göra. Pilla inte på den, då kan det sluta fungera helt.

Är det inte så att du har långa (och/eller grova) rör från värmepumpen till kranarna?
 
okidoki, nej det tror jag inte att jag har, upp till övervåningen där duschen är så är det ju givetvis längre än till köket etc men det tar lika lång tid till köket i princip! Kan det inte ha med nån inställning att göra?
 
Nej, så fort du öppnar en kran så börjar det transporteras varmvatten från varmvattenberedaren ut mot din öppna kran.

Tiden du anger låter helt klart konstigt hög. Vet du vad det är för dimension på VV rören?

Rent hypotetiskt skulle det kunna vara fel på en blandningsventil som finns vid (eller ibland i) Pannan/värmepumpen. Man har ofta en termostatstyrd ventil som skall förhindra att alltför varmt vatten kan gå uit till kranarna, och bli farligt. Ofta saknas sådan ventil helt vid värmepumpar efterssom de inte ger så hög temp. på vattnet. Men OM du har en sådan ventil så kan det bli fel på den så att den inte ger ut någon vettig temp överhuvudtaget, men jag har inte hört talas om att den skulle kunna "försena" varmvattnet så här.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.