är det något att ha? Har fattat att den är en PVC-skiva som fönster som ska fungera väldigt bra, tydligen används myclet sådant i övriga europa, men inte så mycket i sverige. Verkar bli framför allat mycket billiagare än 3-glas energifönster.

Har hittat en leverantör:
http://www.kronfonster.se/aluminiumfonster.htm

Någon med erfarenhet av dem? eller PVC fönster skriv gärna en rad!

 
Rivermen skrev:
Har fattat att den är en PVC-skiva som fönster som ska fungera väldigt bra
Hur menar du skiva? Fönsterbågen är gjord av PVC sen sitter där vanligt glas.
 
ahh fattade att det var en pvc skiva som fönster.. se bara där är man ute och cycklar.

Alltså ramen är av pvc men fönstern är av glas?
 
Ett tips.. Håll dig borta från Plastfönster å plastbeklädda akuminiumdörrar.. Visst lätta å smidiga men ska du göra något typ exktalås osv osv är det ett helvete. Sen brukar reservdelar va problem att få tag på när man väl behöver det då modellen man just har är ur produktion sen länge. Och delarna alltid är special på nått vis. En klar klassiker
 
Rivermen skrev:
Alltså ramen är av pvc men fönstern är av glas?
Ja.

Nästan lika smart som plastcykeln. ;)
 
Vi har PVC, eller komposit som tillverkaren vill kallar det, pga stålarmeringen i PVC ramen. Vi är nöjda med fönstrena, men leverantör och montör var struliga. Inget unikt när man handlar dyra grejjor, det gäller att stå på sej med sina krav...
Fönstret är iom materialet underhållsfritt och vi fick färgade bågar för en spottstyver jämfört med målade träfönster. Då är färglagret ett laminat som smälts ihop med underlaget. Inbrottssäkra då de är omöjliga att bryta upp (segt) men det finns lås att montera i alla fönster och dörrar för att slippa dem som utgång för potentiella inbrottstjuvar.
/U
 
Bättre än plastcykeln alltså. ;)

Hur ser era fönster ut och vad fick ni ge för dem?

Kan du med blotta ögat avgöra att dom är gjorda av plast?

Vad var det som strulade?
 
Tomtebo skrev:
Bättre än plastcykeln alltså.  ;)

Hur ser era fönster ut och vad fick ni ge för dem?

Kan du med blotta ögat avgöra att dom är gjorda av plast?

Vad var det som strulade?
Vita på insidan, monterade i liv med innervägg. Blå träliknande struktur på utsidan. Nej ingen ser att det är plast direkt. Utifrån är det omöjligt, inifrån kan man självklart närstudera och känna för att upptäcka att det är plast.

Vi köpte 16 enheter, varav tre helglasade altandörrar. Endast fem av åtta fönster är öppningsbara, eftersom altandörrarna kan ställas i vädringsläge, en ruta är frostad. Vi skulle betala 105000:- inkl montage, men fick 6500:- avdraget pga strul.

Strulet bestod i tex. att vi fick fel info ang. hur monteringen skulle gå till, fel handtag levererades och det var lång väntan att få rätt, en av altandörrarna hade fel yta och fick bytas ut efter lång väntan, strul med hantverkare som inte kom på avtalad tid och allmänt dålig kommunikation, vinda och omålade fönsterfoder på utsidan. De har åtgärdat det mesta som vi klagat på, men bara efter rigoröst tjat och till sist fick vi även kompensation för detta. Men tack vare detta har vi har INTE  orkat klaga på att fönstrena är sneda på vissa ställen (1 cm i sidled från överkant till nederkant på 120 cm höga fönster, vilket märks när man tapetserar!) Inte heller att fogskummet har svällt så karmarna bågnar (ser den observante).

Hoppas det var svar nog.
/Ulle
 
Tack så mycket, väldigt bra svar. Precis som du sa från början verkar själva fönstrena helt OK men montaget verkligen under all kritik. Trist.

Enda jag funderar lite på är om de kommer att åldras med värdighet...

Hur är glasen infästa i bågen förresten - verkar de lätta att byta om det går sönder en ruta?
 
Misse_o_Mojje skrev:
Inbrottssäkra då de är omöjliga att bryta upp (segt)
Aj aj aj.. farligt att säga. Finns Inget som är omöjligt att bryta upp.
Det tar bara mer eller mindre tid.

Det jag menar med uddafönster i ovanliga material är att vanliga förstärkningslås ej passar och låsen i normalfönster även i riktigt dyra utföranden mer än oftast är riktigt dåliga i bryt synpunkt.

Sen så ska man inte glömma bort att dagens batteridrivna vinkelslipar är riktigt bra.

Men somsakt detta är min personliga åsikt utefter min syn på det. Vilket är helt olik större delan av alla som bygger, då jag tänker på ett helt annat sätt gällande säkerhet.
 
Misse_o_Mojje skrev:
Vi har PVC, eller komposit som tillverkaren vill kallar det, pga stålarmeringen i PVC ramen.
Vill bara säga att PVC och komposit är två helt olika material i fönstersammanhang.
PVC =  polyvinylklorid (vinyl)
komposit = glasfiberarmerad polyester (likadan som båtskrov byggs av)

Tala om eufemism från tillverkarens sida.
 
frohike: OK, jag borde ha skrivit nästan omöjliga att bryta upp, men när jag skrev tänkte jag ordet bryta i den meningen att materialet är segt och inte bryts... :-/

isolde: komposit material är en sammanslagning av flera material, precis som du skriver är glasfiber ett komposit material, men även kolfiberarmeringar och kevlar är kompositmaterial. Men jag tycker nog också att det är lite konstigt att fönstertillverkaren vill kalla materialet i sina fönster för komposit. Kanske är det för att plast fortfarande klingar dåligt.

/Ulle

 
Misse_o_Mojje skrev:
isolde: komposit material är en sammanslagning av flera material, precis som du skriver är glasfiber ett komposit material, men även kolfiberarmeringar och kevlar är kompositmaterial.
Alldeles riktigt Misse_o_Mojje, men som sagt i fönstersammanhang. Jag har också varit inne på PVC-fönster ett tag, men eftersom jag skulle ha stora fönster blev det problem med utvidgningen. Både stålramen och PCV:n i sig rör sig vid temperaturförändringar och det skulle kunna uppstå glipor. Vid mindre fönsterstorlekar blir det här problemet naturligtvis mindre. Kika på Orama fönstret.
 
Finns nåt test hos SP (Statens Provningsanstalt) där de monterat fönster av olika material och tillverkare i ett söderläge. Plastfönstren var bra i det testet iaf.

Har själv fönster från kronfönster. Fick fel handtag från början men det ordnade till sig.
Kan inte riktigt uttala mig om hur de är för alla är inte monterade och jag har inte drevat dem ännu. Men billiga är de, Kronfönster.
 
Nga inlägg här tar upp säkerheten på låsen. Allvarligt talat hur stor roll spelar det egentligen? Jag menar vill dom verkligen in slår dom i värsta fall sönder rutan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.