Bygger ett badrum på vän 2 har direktverkande el

Nu till min fråga finns det någon handduks värmare som kan värma upp ett badrum på ca 4m2? Tänker lägga in matta utan golvvärme.

El måste jag stoppa in ett fult element?
 
Tillverkarna av element brukar ange som tumregel att man behöver c:a 70W per kvm. Det skulle i ditt fall innebära att du behöver en handdukstork på 280W. Om du hittar det så kör på, men jag är skeptisk. Min handdukstork är på 51W. Om badrummet saknar ytterväggar eller är mycket bra isolerat klarar du dig förstås med något lägre effekt.

Erik
 
Min erfarenhet är att de större handdukstorkarna inte orkar avge den effekt som anges. Vi har en elpatron på 300W i vår vattenburna men jag har en teori om att termostaten slår ifrån vilket gör att medeleffeken är lägre.
 
Har man en handuk hängade på den brukar dom slå ifrån, vilket gör att det blir svårt att få varmt i rummet av den.
 
oki har kollat på denna Wösab Linear glykolfylld handdukstork 450 x 930 Krom 300 Watt( http://net-vvs.se/shop/wosab-linear-glykolfylld-15906p.html)
Så tråkigt att sätta in ett vanligt element men rummet är nybyggt och välisolerat på 2 vån
denna fanns även på k-rauta får åka dit o kolla

 
Du kan ju pröva, sätt en så stor H-tork som du kan få tag på och förbered för ett vanligt element om du skulle behöva.
 
Handdukstorkarna brukar väl bara reglera sin yttemperatur? Den reglerar mig veterligen inte rummets temperatur. Även om effekten skulle räcka till för att värma rummet så kommer den inte att göra de med någon noggrannhet. Fult eller inte så kommer elementet att göra ett bättre jobb med att värma rummet.

Erik
 
Ni passade inte på att dra in golvvärme samtidigt för kombinationen av golvvärme och handukstork brukar kunna bli bra. Annars så får ni köra på värmesystemet istället för el eller kombinerat för till vattentrift finns det väl handukstorkar som krämar på bättre eller?
 
oki tackar för alla svar!
måste byta hela el skåpet för att få dit en jordfelsbrytare därför inget värme golv=)
får sätta upp en h-tork o förbereda för ett element.
 
I och för sig berör det inte grundfrågan, men du måste inte byta hela elskåpet för att få dit en jordfelsbrytare. Det går att sätta en sådan vid sidan av befintlig central. Antingen så att den skyddar bara badrummet eller också så att den skyddar hela den gamla elcentralen.

Erik
 
Vi gjorde så i våra badrum innan vi byggde om.

Bakgrunden är att hela huset värmdes av takvärme (en form av direktel). I badrummen var det 48V slingor i taket, och en stor bjässe till transformator vid elcentralen. Konstigt att det behövde vara klenspänning när slingan låg inbäddad i taket, med en 6mm gipsskiva. I övriga huset var det 230V slingor.

Nåväl vi installerade en handdukstork i vardera badrummet, gick att dra elen via garderober på andra sidan väggen. Våra är på 130w om jag minns rätt, det ena badrummet var på ca 4 kvm, det andra på ca 2,7 kvm. Båda med yttervägg.

Vi provade att stänga av takvärmen, transformatorn hade börjat låta illa. Och det visade sig att det räckte med värmen från torkarna.

Man skall komma ihåg att det finns frånluftsventiler i badrum (oftast) och det tillförs luft från huset ex. via ventilerande tröskel. Då kommer dte in varm luft från resten av huset som hjälper till att värma upp rummet.
 
Man kan absolut fundera över om man ens behöver värma upp badrummet alls. Ett så litet utrymme som utnyttjas så sällan behöver kanske inte mer än läckvärmen från övriga huset...
Hade det varit mitt badrum så hade jag absolut installerat golvvärme, det är värt vart enda öre i mitt tycke!
Du kan ju lägga in golvvärme nu när du ändå renoverar men kanske vänta med att koppla in det om det är så att du inte har möjlighet att koppla in en jordfelsbrytare ännu.
 
Hempularen...jag antar att det var typ ett 70-tals hus du snackar om och då var det lite mysko med allt gällande el i samband med våtutrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.