Vi köpte våran fastighet för två år sedan och har nu hållit på renovera hela tiden, då det snart är dax för oss att flytta in och dra sista avloppet i huset, däribland ansluta de nya delarna med gamla avloppet som går ut från huset. Jag tog då en titt i min trekammarbrunn som vi delar med grannen, denna var helt överfull (glad att jag inte började kapa och antagligen fått in allt i min källare).
Det är så att vi vet att fastigheten delade avlopp (omgjord tvåkammarbrunn till trekammare) med våran granne samt att vi har gemensam vattenbrunn. Då jag beställde uttdrag för servitut så står det inget om om avlopp där, bara om gemensam vattenbrunn.
Men nu till problemet, jag började pumpa ut vattnet från brunnen och då visade det sig att det dels strömmade vatten in från infiltrationen samt även än mer från grannens avlopp. det är så mycket att det fyller 4 m3 på 5 h. Grannen är borta så jag vet inte om han har någon trasig toalett eller så.
Men mina frågor
1 Vad är chansen att det är vatten från marken som rinner från hans ledning(ingen vattensamling direkt i närheten)
2 Har han servitut på använda vårt avlopp? Vattenservitutet är från 50 talet, antagligen är avloppet byggd efteråt. Han kommer säkert säga att det finns ett muntligt, å chansen att det finns ett sådant är ju relativt stor.
3 Vem betalar ny infiltration? Har tänkt att göra om denna a.s.a.p. Men delar man då upp kostnaden?
4.Får man ha läckande avloppsrör som grannen har. Jag måste väl kunna kräva att han åtgärdar sina rör så att brunnen inte blir överfull igen, (hans rör går dock över vår väg så han måste väl gräva sönder den och återställa den?)

Till saken hör att denna mannen är trevlig och snål, vi upptäkte full brunn även förra sommaren och då påpekade att det rann från hans avloppsrör(han hänvisa då till att det va normalt och att det va inrinning från marken som gjorde detta. Vi kan/kunde inte så mycket byggande så vi lita på han, han är gammal grävare så man trodde han visste.
många frågor men jag hoppas ni kan ge mig några svar
mvh Andreas
 
Göran.W
Om du ändå ska göra om allt är det smidigaste väl att få anläggningen utdömd så har man 2 år på sig att åtgärda det.
I det läget kan inte grannen säga att inläckande vatten är normalt.
Det kan inte vara så att han kör dagvattnet i avloppet med.
Jag hade personligen anlagt ett mini reningsverk utan att ge grannen servitut.
Muntliga servitut gäller väl inte heller för den delen.
 
Hemmakatten
Tydligen så kan muntliga servitut uppgjorda före 1970 fortfarande vara giltiga. Det skrevs om det alldeles nyligen i en annan tråd här på byggahus.se.

Men just i detta fall kan väl knappast infiltrationsbädden vara över 40 år? Det låter sanslöst gammalt. I så fall borde hela bädden omedelbart göras om.

Jag har för mig, är dock lite osäker, att om vattenbrunnen sinar eller avloppsanläggningen måste göras om på annan plats så gäller inte servitutet längre. Servitutet gäller så att säga enbart på just den specificerade anläggningen och enbart så länge den fungerar.
 
Nä infiltrationen är nog inte så gammal, men väl över 20 år. Det är inget dagvatten inkopplat, men jag gjorde en uppskattning och det strömmar ca 0,5 m3 i timmen från hans avloppsrör(det rinner även vatten , det känns inte riktigt "normalt" om man säger så.
Jag pratade även med han idag, å han ansåg ju att vi inte skulle göra något, om det funkar så funkar det enligt han och om vi gör en ny infiltration kan det ju bara ställa till det tyckte han... hmm jag vill ha ett fungerande och miljömässigt oki avlopp, inte bara en enkel lösning...
Fundera på säga att jag fråga kommunen vad man ska göra och säga att de ålade oss att se till så inget annat flöde än från huset får gå in i avlopsbrunnen.
Jag hade även ett snack med han som skall gräva infiltrationen, han sa att det är omöjligt att det kan läcka in så mycket vatten i ett rör, utan att det måste komma inifrån. Jag frågade då grannen om det va något som inte var tätt hos han och han bedyrade att det inte var så, jag vet att det är mycket kalk i vattnet och att det är lätt hänt att toa och sådant då kan stå å rinna. Men kan ju inte direkt gå in och kräva att få granska hans vattenkopplingar :(
 
Kan det vara så att han har någon dränering kopplad till avloppet så att det rinner in grundvatten via dräneringen in i avloppet?

Om avloppsanläggningen inte fungerar som den ska pga detta så kan du ju uppmana honom att åtgärda problemet eller ta hand om sitt eget avlopp om han inte kan visa att det finns ett servitut.

Som hemmakatten skrev så är servitut inte flyttbara så om du måste bygga en ny avloppsanläggning som inte är på exakt samma plats så gäller inte ett eventuellt servitut för den nya avloppsanläggningen och då får han ordna sitt eget avlopp på sin egen tomt.
 
antoos skrev:
då det snart är dax för oss att flytta in och dra sista avloppet i huset, däribland ansluta de nya delarna med gamla avloppet som går ut från huset. Jag tog då en titt i min trekammarbrunn som vi delar med grannen, denna var helt överfull (glad att jag inte började kapa och antagligen fått in allt i min källare).

mvh Andreas
Din grannens hus verkar ligga högre än dit eller saknar en källare eftersom han inte fått någon översvämning i huset trots överfylld brunn.
Fungerade dina gamla avloppsledningar trots överfylld brunn?
Har du lagt dom nya delarna lägre ner än dom legat innan?
Kanske dax att se över infiltreringsbädden?
gaia
 
Redigerat av moderator:
Hade ni inte gemensam brunn också. Vad händer om du stänger av pumpen en timme, rinner det fortfarande då? Du kanske kan testa detta då grannen inte är hemma ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.