Tror av och till att nu har vi hittat rätt husleverantör, men så av någon anledning får vi nys om något annat...

Nu senast har vi haft kontakt med en husleverantör som verkar använda EPS cellplast och beskriver det så här på sin hemsida. Är det bra eller dåligt? Vi har absolut ingen koll på sånt här själva.

Hur väl isolerar cellplast?
EPS består till 98% av luft innesluten i celler. Detta isolerar utmärkt mot både kyla och
värme. Varmt hus på vintern och svalt hus på sommaren. 200mm EPS = U-värde 0,17

Hur länge håller cellplast?
EPS har mycket hög åldersbeständighet. EPS blir i likhet med betong starkare med
tiden.

Möglar cellplast?
EPS suger inte upp vatten och behåller isolerförmågan även i fuktiga miljöer.
Materialet andas och angrips inte av mikroorganismer som tex. rötsvampar, mögel och
andra bakterier.

Yttervägg med puts; puts 10
EPS 300 med infrästa stålreglar typ Lindab RY195
Inst. zon 45
OSB 11
Gips 13

Vägg med träpanel;
22 liggande panel
28x70 stående läkt
300 cellplast med infrästa 45x145
25 inst. zon
11 OSB
15 brandgips

 
Hej
Jag har bott i ett eget byggt hus nu i 15 år som är byggt i EPS..och betong..EPS har alla dom goda egenskaper som sägs ovan och EPS åldringsbeständighet så är den liknande träs åldrande.

EPS möglar inte och angrips inte men lösningsmedel kan lösa upp EPS men då i sådana mängder att du dött av andra omständigheter innan EPS angrips.

Byggföretagen vill inte att EPS ska komma in på den svenska marknaden och därför sprids falska rykten om EPS tro inte på dessa.

Det finns en nackdel med EPS jämfört med annan isolering och det är bullerisoleringen är sämre..i mitt hus så är detta inte något problem eftersom jag har betong cellplast..EPS och denna konstruktion är kraftigt bullerdämpande.

I bottenplatta ska betongen vara tillräckligt tjock så att inte trumljud uppstår..

Du kommer att trivas i ett välbyggt EPS hus!
 
Tack för ditt svar, det låter ju positivt. Vi ska träffa säljaren på deras fabrik nästa vecka och det känns bra att vara lite insatt i konstruktionen innan.

Varför vill inte byggföretagen att EPS ska komma in på den svenska marknaden?
 
Vad är det för företag som ska bygga åt er i EPS?
 
Vi har inte bestämt oss än om vi ska bygga med dem, men hur som helst så är det E3 hus. Vi har kommit i kontakt med dem genom en mäklare.
 
Tack!
 
Minni skrev:
Tack för ditt svar, det låter ju positivt. Vi ska träffa säljaren på deras fabrik nästa vecka och det känns bra att vara lite insatt i konstruktionen innan.

Varför vill inte byggföretagen att EPS ska komma in på den svenska marknaden?
EPS är ju på många sätt en konkurrent till dominanten på isolering gullfiber...

Därför så vill en konservativ näring fortsätta som man gjort tidigare.

Som sagt jag trivs förträffligt i mitt EPS hus och skulle aldrig kunna tänka mig ett gullfiberhus.
Som kompletterande isolering väljer jag ekofiber eller cellulosa.

Lycka till nu men som sagt skaffa er en egen arkitekt som kan skriva en byggbeskrivning och följa upp ert bygge så att ni inte blir lurade av någon husfirma..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.