Nån som vet vad felkod E4 står för på Elektrolux spis? Plattorna går ej men ugnen gör det.
 
pellefant skrev:
Reparatören varit och kollat: fläkten i frysen kvaddad, bytt. Tydligen har frysen fallit och även annat bakpå hade demolerade fästen bla. Sen så visade det sej att dom var tre år gamla, iofs kan man ju inte förvänta sej att dom är helt nytillverkade. Vi köpte även ett kylskåp som var smashat men som funkar helt ok, säljaren sa att han sålde det utan garanti men reparatören kollade upp det och det var tre års "garanti" även på det. Kanske ett skåp han fått ersättning för att skrota och sedan ville mörka att han sålt det ändå. Inköpta på elon. Kolsyrepatron som puttar upp luckan har dom ingen lösning på utan man får lägga mellan något.
Det känns som om det är mer fel på säljaren är elektrolux.... Har ni tagit upp detta med dem?

Hur som helst så har jag en torktumlare från eletrolux som fungerar utmärkt. är bara ett halvår men ändå, helnöjd och kommer troligen att köpa en elektrolux tvättmaskin med. eller cylinda, vi får se.
 
Jo förmodligen är det fel på säljaren (finns nog inte en enda säljare man kan lita på). Igår så började kylen droppa vatten från hålet där man tar vatten. Ville inte sluta så jag fick stänga vattnet, slog på det senare och då höll det tätt.
 
Pellefant, du kan inte idag sälja vitvaror i butik utan garanti om det inte står att butiken säljer 2:a handssortering. För att en säljare ska kunna få ersättning för skåpet måste han skicka in typskyltarna till tillverkaren. Om ett skåp är som du utrycker det "smashat" måste återförsäljare först testa skåpet om det funkar. Funkar skåpet byter man antigen ut delarna eller sänker priset, men det är fortfarande 1 års garanti och 3års reklamationsrätt. Skulle skåpet vara defekt får säljaren ett nytt eller måste skriva av det. Skriver han av det får han inte sälja det med kvitto för då blir revisorn lite sur när man säljer saker som inte finns enligt inventering.

Sen är det så att när man köper saker har man undersökningplikt att kolla att saker inte kommer transportskadat och sedan ska det anmälas inom 7 dagar. Står på produktens kartong och i bruksanvisningen som du måste läsa för att ha rätt kräva något.

Troligtvis har du valt den säljaren som gav dig det lägsta priset som var en skojare istället för att kolla på en seriös handlare. Att kasta ur sig att säljare bara försöker lura en känns mer som att man känner andra genom sig själv, än något annat. Ska du lyckas som säljare måste du få återkommande kunder och det får du inte om du lurar kunder.

Anledningen till att det läcker i din kyl är för att troligtvis är packningen torr och då är det bara att byta den. Att fläkten lägger av i frysen så att den inte avfrostar är ett känt problem på vissa årsmodeller av E-lux och det är något de byter under reklamationstiden. Har inte att göra med att skåpet är tappat.
 
Vitvaruhandlarn:
Det stod inget om andrasortering. Det testades och gick. Priset sänkt, inga bytta delar och står bara "vitvaror" på kvittot, inte specat vad det är som med den andra kylen och frysen. Svårt att kolla att fläkten i frysen var kvaddad utan att demontera frysen. Iofs hade jag ju kunnat kolla om fästena till kondensorn var kvaddade men en ny grej ska ju vara hel och ok om inte annat sägs. Ska packningarna bara hålla i tre år? Teknikern som var ut och bytte fläkt sa att skåpet fått en rejäl smäll/fallit omkull eftersom tre av "fästarmarna" till fläkten var trasiga.Han tyckte även det var konstigt att ledaren låg mot frigolitbiten, han hade inte sett det tidigare trots att magnetventilerna går sönder då och då- konstigt att magnetventilerna i tvättmaskiner funkar bra, åtminstone för mej. Nu verkar det lösa sej eftersom husqvarna/elux ersätter den demolerade frysen med en ny av den nya modellen eftersom denna modell inte fanns kvar i lager. Även kylen byts ut mot nya modellen. Behöver inte betala någon mellanskillnad så det är väl ok med tanke på att det inte är demogrejor som dom nuvarande. Fast iofs så sa säljaren att dom nya skåpen görs i Polen och är inte av Svensk kvalite', fast det kanske bara är en fördel!?
 
Vill ge en eloge till Elektrolux för deras service. Fick ju en felkod (se ovan) och nu har dom bytt ut nån modul i spisen och allt funkar. Ingen kostnad alls.
 
Det låter i mina öron som att Electrolux står får något som dom inte borde göra och att det i detta fallet är handlaren som borde hamna i en tråd om varning...

pellefant skrev:
Vitvaruhandlarn:
Det stod inget om andrasortering. Det testades och gick. Priset sänkt, inga bytta delar och står bara "vitvaror" på kvittot, inte specat vad det är som med den andra kylen och frysen. Svårt att kolla att fläkten i frysen var kvaddad utan att demontera frysen. Iofs hade jag ju kunnat kolla om fästena till kondensorn var kvaddade men en ny grej ska ju vara hel och ok om inte annat sägs. Ska packningarna bara hålla i tre år? Teknikern som var ut och bytte fläkt sa att skåpet fått en rejäl smäll/fallit omkull eftersom tre av "fästarmarna" till fläkten var trasiga.Han tyckte även det var konstigt att ledaren låg mot frigolitbiten, han hade inte sett det tidigare trots att magnetventilerna går sönder då och då- konstigt att magnetventilerna i tvättmaskiner funkar bra, åtminstone för mej. Nu verkar det lösa sej eftersom husqvarna/elux ersätter den demolerade frysen med en ny av den nya modellen eftersom denna modell inte fanns kvar i lager. Även kylen byts ut mot nya modellen. Behöver inte betala någon mellanskillnad så det är väl ok med tanke på att det inte är demogrejor som dom nuvarande. Fast iofs så sa säljaren att dom nya skåpen görs i Polen och är inte av Svensk kvalite', fast det kanske bara är en fördel!?
 
Bara jag får grejor som funkar så är jag nöjd. Sen vem som står för kostnaderna för felaktiga grejor bryr jag mej inte om så länge det inte är jag. :)
 
Vet någon vad F02 står för?
Dök upp efter en timme när vi prövade pyrlysrengöring för första gången, kul...

Vi har en inbuggnadsugn som heter Husqvarna QCE7418.

Tacksam för svar, och jag kommer att ringa service men det kanske är ett "vanligt" meddelande t ex Nu är ugnen för varm, avvakta!

Tillägg, luckan är låst.

Varför kan de i så fall inte ha med detta i beskrivningen?
 
pappapa skrev:
Vet någon vad F02 står för?
Dök upp efter en timme när vi prövade pyrlysrengöring för första gången, kul...

Vi har en inbuggnadsugn som heter Husqvarna QCE7418.

Tacksam för svar, och jag kommer att ringa service men det kanske är ett "vanligt" meddelande t ex Nu är ugnen för varm, avvakta!

Tillägg, luckan är låst.

Varför kan de i så fall inte ha med detta i beskrivningen?
Provat att bryta strömmen?
 
Tack för svaret, japp bröt strömmen och nu funkar ugnen igen, men om det kommer att bli så varje gång man pröver pyrolysrengöring så undrar jag om det inte är fel på ugnen...?
Återkommer efter nästa försök.
 
Kan bara instämma i hur dåliga Electrolux vitvaror är.
Våra har nu blivit äldre än 3 år. Precis allt som vi köpt har under garantiperioden gått sönder 1-3 gånger. Vi köpte diskmaskin, frys, kyl, fläkt, ugn, spis.
Förvisso har de reparerat allt men det blir ju avbrott i köket. Diska för hand, ingen fläkt och matos i hela huset, etc. Lyckades tom få reparatören att gå igenom allt precis innan garantin gick ut i förebyggande syfte. Vilket ger beröm.

Men nu har fläkten gått sönder för 4e gången. Det är en SilenceTech, ingbyggd i skåpet ovan och bara en glasskiva som man drar ut. Då ska fläkten samtidigt starta. Det gör den nu i ca 5% av gångerna. Samma fel som reparerats 3 gånger innan. Dessutom lossnar nu hela glasskivan från sitt dåligt konstruerade fäste och om man inte är beredd så trillar den ner i spishällen av glas som då troligtvis också går sönder.
Fruktar bara att frys eller kyl ska gå sönder igen snart. Då blir det att kasta ut och köpa något bättre märke.

Tycker det är mycket dåligt att vi 2011 håller på och tillverkar så dåliga saker. Belastar miljö och våra plånböcker hårt utan anledning.

Har kontaktat Electrolux för dialog men får bara standardsvar. Då inte det inte verkar finnas något intresse för att bli bättre.
 
Jag tror iofs inte elux koncernerns produkter skulle vara mer felbelastade än andra.
Har själv tvätt, tork och disk maskin ca 10 år gamla ifrån Husqvarna .Jag har bytt elektronik i tvätt och disk.
Hade för några år sedan ett kombinerad kyl/frys ifrån siemens och där behövde vi också byta elektronik på.
Nu har däremot lagerna gett upp och vi köpte faktiskt en ny Husqvarna före en Siemens.
Det var inte helt självklart men kolborstfri motor gjorde att vägde över.
Lg må vara populära men om det är kvalite där råder det delade meningar(beror troligen vem man frågar).
Mieles överlägsenhet vet jag inget om men har man betalat ett antal tusenlappar mer så rättfärdigar man sitt köp till det yttersta.
 
Jag jobbar som servicetekniker inom storkök, Och jag jobbar med och servar/lagar diverse E-luxmaskiner dagligen. Och mitt betyg på E-lux är en nästjumboplats. Bara Zanuzzi är sämre. Och det är E-lux budgetmärke....
Kvaliteén är skit. Passformen dålig och reservdelspriserna skyhöga. Mellan 2-300% mer än andra märken. Avsett om det är ugnar, spisar, diskmaskiner eller andra maskiner..Och man märket ofta hur kvaliteén är. Om en konkurrents maskin håller i 25-30 år så kan man vara väldigt glad om en E-luxpryl håller 8-10 år...

Dessutom är dom ofta svårjobbade eftersom E-lux har en närmast magisk förmåga att krångla till allt och alla funktioner något oerhört. Och sedan kan dom förbättra allt genom att te x bara sätta i röda kablar i hela maskinen... Och helt uran numrering på kablarna. Lättarbetat? NEJ!

Så jag har lovar mig själv att aldrig under några omständigheter köpa en enda E-luxmaskin till hushållet:)
 
Det här var en intressant kommentar, Hassenisse. Själv ska jag ta och fotografera sakerna i köket som gått sönder pga dålig konstruktion och skicka in till Electrolux och se vad det kan leda till. Jag har mycket svårt att acceptera den låga nivån på deras kvalitet just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.