När jag tog bort mattan skar jag först med vass mattkniv (trycka hårt för att komma igenom helt) en fyrkant som jag sedan tog en vanlig kniv för att bända upp ena hörnet på. Sen en tång för att få tag på hörnet och dra bort fyrkanten. När väl en liten bit var borta gick det lättare. Skär en större fyrkant från den första och bänd upp kanten igen osv. Men din matta kanske sitter hårdare...

Konstigt med reglarna. Har man hittat två borde det ge sig.
 
Varför inte bara slita bort spånskivorna och lägga ett självbärande trägolv på reglarna? Det går nog snabbast och du blir helt säkert av med knarret (om du gör det rätt).

...samt att det är mycket snyggare och skönare att gå på, än laminat (enligt min åsikt).
 
Redigerat:
eviljava skrev:
Varför inte bara slita bort spånskivorna och lägga ett självbärande trägolv på reglarna? Det går nog snabbast och du blir helt säkert av med knarret (om du gör det rätt).

...samt att det är mycket snyggare och skönare att gå på, än laminat (enligt min åsikt).
Hade varit ett bra altenativ men det ser tyvärr ut som att spånskivorna går under väggarna så tänker inte börja riva väggar.
Sedan har jag också redan köpt laminatgolvet.

Får testa att köpa denna då den ska klara av 5cm

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134849845

Eller har ni några andra förslag?
 
Det är faktiskt den regeldetektorn jag har. Inte marknadens bästa, men den hittade åtminstone reglarna under gipsskivorna, samt några elledningar som gick i väggen.

Clas Ohlsson har även några dyrare/bättre varianter för ca. 500:-, men i ditt fall borde det förmodligen räcka med ovanstående.
 
Haha reglarna ligger mellan 57-61 cm.
Sedan där det knakar mest verkar det inte finnas någon regel, den tar typ slut när det kommer 20cm från väggen.
Helt sjukt fusk bygge!
 
samma problem med mitt hus. Lade om golvet på del i huset så upptäckte jag att de skruvat alldeles för glest samt att de "lusat" riktat upp med spintor utan att limma dessa.
Skulle vilja lägga om hela nederdelen av huset då det är rena "spökhuset" på vissa av golven.
gammalt brädgolv underst. (1875)
Visserligen ett gammalt hus men väldigt onödigt och slarvigt gjort. Eller okundskap. Man får göra detta i etapper när pengar och andan faller på.
 
Ja nu vet jag inte vad jag ska göra, kanske bara sätta upp laminat golvet och hoppas gnekandet försvinner lite iaf .
Då jag inte alls har kunskap om dessa saker och aldrig gjort något sådant innan.
Känns det lite överkurs att slita upp golvet och sätta dit nya reglar.
 
Lägg inte laminatgolvet innan du fixat knarret. Knarrar det nu kommer det garanterat att knarra även när laminatgolvet är på plats.

Det är faktiskt inte så svårt att riva upp och sätta en till regel. Passa på att byta ut golvspånet samtidigt. Lägg även lite grålumppapp på reglarna så slipper du garanterat allt knarr.
 
Redigerat:
S
jupp du ska med spåntade. undre produkten.
med dom ovan kan du få knarr.
var noga med att limma dom. ska va bra med lim. överflödd torkar du bort direkt eller skrapar bort när limmet torkat
 
Var nere och tittade efter nu, tyvärr går nog detta altenativ bort då hela trappan står på skivorna.
Om man inte kan ta upp halva golvet där trappan inte finns och där det knakar mest?
 
S
du kan ju riva försiktigt.
såga bort runt trappan. har du något under skivorna?
 
Tror du det kommer fungera? Om det går en regel under trappen (som det troligtvis gör) blir ju den lös. Ska jag då sätta en ny regel brevid?
Kan jag inte bara hoppa över skivorna som går vid trappan och ta skivorna där det gnekar?
 
Det här med laminat ovanpå plastmatta. Det såg ut så i hall och kök i vårt hus när vi köpte det. Nu när jag plockat bort laminaten så fanns det mögel på flera ställen både i hallen och köket. Kommer det vatten (nån som spiller ett glas vatten, barn med blöta stövlar eller vad som helst) som man inte direkt upptäcker och torkar upp så kommer nog den igenom laminaten rätt kvickt och hamnar mellan två skikt där det inte torkar upp så raskt.

Ville bara dela med mig med denna insikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.