Har för mig att det t o m är olagligt att inte tillhandahålla en manual om man säljer en CE-märkt apparat.

Hur som helst:

2011-04-04 installerades en luftvärmepump i vårt hus.

2011-04-05 påtalade jag för installatören att det jag inte hade fått någon manual. Han lovade att en manual skulle skickas till mig. Samma dag kom även fakturan med 10 dagar netto som betalningsvillkor.

2011-04-13 d v s idag har det fortfarande inte kommit någon manual och nu är det endast två dagar kvar tills fakturan ska vara betald. Jag har skickat ett mail till firman där jag åter påtalat att jag vill ha en manual.

Till saken hör också att till just det här märket (Fujitsu) verkar det inte gå att ladda ner manualer någonstans.

Frågan är nu om jag kan hålla inne en del av betalningen, t ex 500 SEK, med hänvisning till att leveransen inte har varit fullständig ?
 
Ja. Bara det är en skriftlig, formell och omedelbar skriftväxling i ärendet.

Men det här säger jag som lekman, som i vardagen arbetar med tekniska installationer till företag. Där är det vanligt.
 
Detta är helt rätt

Jag hade bestridit hela fakturan och hållit inne pengarna tills du fått din manual. Manualen räknas som en del av produkten.

//Anders
 
Redigerat:
Nja, installationsarbetets kostnad måste man nog betala ändå.
 
Jag måste bara få fråga, har du slagit en signal och hört dig för om installatören glömde skicka manualen? Jag tänkte, innan du drar på stora släggan direkt (för mig verkar det extremt avanserat att börja med att hålla inne betaltning) så kan det kanske vara bra att lite lättsamt påpeka att han missat att skicka manualen men var otroligt rask med fakturan, och är han lika rask med fakturan så kommer du att kunna betala i tid. Lägger du fram det på rätt sätt så kanske du istället får en väldigt god kontakt med leverantören istället.

Det kan ju faktiskt strula till sig framöver och då kan det vara bra att ha en god relation...

Fast är det en idiot du haft att göra med från start så är det ingen idé att vara snäll förstås...


/Mattias
 
Mattias_Maria: Jag har inte ringt sedan 2011-04-05 men jag antar att ringer jag igen så kommer han bara att återigen lova att manualen ska skickas. Och i morgon måste jag bestämma hur jag ska göra med betalningen.

Problemet är att detta är ett ganska stort företag där det hitills har varit ganska svårt att få kontakt med den ansvarige. D v s installatören är lätt att ringa och han är mycket tillmötesgående, men jag tror inte det är han som ser till att manualen verkligen skickas. Tänkte då att det kanske tar mer skruv, på rätt ställe, om inte faktureringen blir som väntat.
 
Bestrid faktura skriftligen (rek brev är ju alltid bra i sådana här sammanhang). Dra av 10000 kr och motivera genom att manual saknas och att därigenom utrustningen är felaktigt CE märkt.
Hur skall du kunna göra förebyggande underhåll/enklare felsökning utan manual?
 
Och det går inte att ladda ner manual från tillverkarens hemsida?

Visst, säljaren har gjort fel då du inte fick någon manual med, men varför slösa energi på att bråka om du enkelt kan printa ut den själv?
 
@jarlh: Läs första inlägget ;-)
 
Alla invändningar mot fakturan bör vara skriftliga för din säkerhet och helst även skickade med mottagningsbevis. Om det är en lokal firma som gjort installationen så skulle jag åkt dit för att hämta manualen och samtidigt haft med mig ett brev att lämna över om jag inte får manualen.

Sen ska det finnas en manual.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Bruksanvisning/

Här hittar du många manualer även om din kanske inte finns där

http://www.fujitsugeneral.co.nz/manuals.pl
 
Redigerat:
[SKPG]Zamora;1294954 skrev:
@jarlh: Läs första inlägget ;-)
Ursäkta, läste tydligen lite slarvigt...:O

Men om du inte hittar manual för nedladdning kan du kanske be dem mejla en manual? Testa även generalagenten.
 
Gör det lätt för dig, ta manualen från nätet. Tillverkaren har den garanterat, även om den inte finns utlagd för nedladdning så kan de säkert skicka den om du frågar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.