För er som inte redan känner till det...

www.toolbarn.com kan BOSCH blåa serie köpas billigt.

I USA heter dom lite annorlunda. I USA heter t.ex. "GSR 14.4 VE-2" "Brute -Tough 33614". Vad jag förstår är de samma maskiner. Är det någon som _inte_ delar den uppfattningen?

Dock så kostar den bara ca $180 (~1240:- kurs 6,89) + frakt och ev. moms/tull. Motsvande på t.ex. K-RAUTA ligger på 3800:-.

Kolla själva:
http://www.toolbarn.com/cgi-bin/products.cgi/bosch/33614

Mer om BOSCH Brute-serie hittar ni här:
http://www.boschtools.com/tools/tools-category.htm?H=175970

Bara några tips...
 
Inga problem! Man måste dela med sig av sina "fynd"...

Just nu har jag fyra modeller att välja på, vet inte vilken jag ska ta bara...

14,4V med eller utan slagborr
eller
18V med eller utan slagborr

Jag kommer ha den till lite allt möjligt, så man vet ju aldrig närman behöver kraft. Ungefär som med en bil. Jag använder aldrig de 165hk jag har, men ibland behöver man dom och då är det bra att de finns.

Kom gärna med synpunkter.
 
Ju mera Volt du har destu mera "vrid" finns det i maskinen och destumera Ah det är destu längre håller batteriet :D
Vikten kan ju oxå vara en faktor, men det borde inte skilja så mycket på 14,4 och 18V. "Vridet" räcker nog till hur som helst, har själv en gammal 9V:are och den har räckt bra hittills iaf ::)

Om det skall vara slag eller nej, så tror jag att jag överlåter till ngn annan på forumet, det finns dom som har bättre koll på det än jag ::) (Själv har jag skilld slagborrmaskin)
 
Ja, det skiljer ca 100gr mellan 14,4 och 18.

Jag har en separat proppmaskin också, men det är ju smidigt att ha en enklare slagborr i maskinen också. Man vet ju aldrig när det "slår till"...

För 1904:- (plus frakt och ev moms/tull) får jag en 18V slagborr samt BOSCH 18V-lampa. Dessa motsvarar alltså GSB 18 VE-2 samt GLI med 18V.

Rätt bra pris tycker jag. Nu har jag det lite förspännt då en kollega till mig kommer åka till vårat kontor i USA i mars, så jag slipper (förhoppningsvis) tull/moms och betalar inte mer än $10 i frakt.

Gör jag ett dåligt köp, någon? Jag syftar mest på maskinen... Borde jag välja en annan modell?
 
Bra köp enligt mitt tycke iaf, men du måste väl ha en trafo eller ny laddare oxå ??? USA grejer som sakt ::)
 
Ja, jag har tänkt att köpa en 220V->100V som konverter för laddaren.
 
M
Att ha slag i en skruvdragare är endast till för väldigt lätta arbeten. Slaget i en batteridriven skruvdragare kommer inte upp inärheten av styrkan som en 220V:are kommer upp i samtidigt som slaget sliter väldigt mycket på en batteridriven skruvdragare.

Rekommenderar en särskild maskin för just slaget.
 
Tyvärr säljer inte Toolbarn utanför USA. Trist...
 
maskinspec skrev:
Att ha slag i en skruvdragare är endast till för väldigt lätta arbeten. Slaget i en batteridriven skruvdragare kommer inte upp inärheten av styrkan som en 220V:are kommer upp i samtidigt som slaget sliter väldigt mycket på en batteridriven skruvdragare.

Rekommenderar en särskild maskin för just slaget.
Hm, precis denna typ av info jag söker. Jag har en borrhammare från B&D som fungerar mycket bra, så det kanske är bättre att köpa 14,4:an eller 18-voltaren utan slag.

'Maskinspec', vilken skulle du ta? Vikten är inte av direkt betydelse då det "bara" skiljer ca 100gr och 14,4:an är rätt tung som den är. Jag funderar mer på om det är någon skillnad som man känner.

Va på Julius idag och "gasade" lite med en 14,4:a och den känns helt fantastisk. Den bromsar fort!!! Dock tyckte jag att det var svårt att få den steglösa gasen att vara steglös. Det kändes som den var i steg om 100 varv.

Ett par andra frågor som jag söker svar på:

1:
När jag testade maskinen kunde jag känna "strömlukt", typ som när ett pendeltåg åker förbi. Är detta normalt? Lukten var väldigt markant och kom ganska snabbt (inom 4-5 sekunder).

2:
Hur ofta behöver man byta kolborstarna?

3:
Mår en sådan maskin bra av att bara jobba lite då och då? Hur ska jag sköta batterierna?

Tacksam för svar.
 
MrMagic skrev:
Tyvärr säljer inte Toolbarn utanför USA. Trist...
Ja, för dom har riktigt bra priser...
 
Såg att Amazon.com säljer 14,4:an (utan slag) för $181 just nu (+ frakt och ev. tull/moms).
 
FredrikRN skrev:
Hm, precis denna typ av info jag söker. Jag har en borrhammare från B&D som fungerar mycket bra, så det kanske är bättre att köpa 14,4:an eller 18-voltaren utan slag.

'Maskinspec', vilken skulle du ta? Vikten är inte av direkt betydelse då det "bara" skiljer ca 100gr och 14,4:an är rätt tung som den är. Jag funderar mer på om det är någon skillnad som man känner.

Va på Julius idag och "gasade" lite med en 14,4:a och den känns helt fantastisk. Den bromsar fort!!! Dock tyckte jag att det var svårt att få den steglösa gasen att vara steglös. Det kändes som den var i steg om 100 varv.

Ett par andra frågor som jag söker svar på:

1:
När jag testade maskinen kunde jag känna "strömlukt", typ som när ett pendeltåg åker förbi. Är detta normalt? Lukten var väldigt markant och kom ganska snabbt (inom 4-5 sekunder).

2:
Hur ofta behöver man byta kolborstarna?

3:
Mår en sådan maskin bra av att bara jobba lite då och då? Hur ska jag sköta batterierna?

Tacksam för svar.
1. Min Makita doftade som du säger i början men det är borta nu. Behövde väl köras in. Nya kol är rätt kantiga och ligger inte alltid perfekt mot kommutatorn.

2. Jag tror knappast jag behöver byta mina kol. Maskinen används inte som vore det ett verkstadsgolv. Däremot förväntar jag mig att dragaren håller läääänge. Eller som Makitas slogan "Elverktyg som håller länge. Väldigt länge." ;D

3. Lite osäker vad som är det rätta men jag kör maskinen tills den slöar ner då laddar jag batteriet och ställer det åt sidan sedan. Batterier brukar kunna tappa efter 2-3 år iallafall. Ni-Mh brukar ha ett antal cykler som man kan ladda dem, sedan brukar det gå utför...

Någon annan?
 
Är det nån som beställt därifrån ? vad har ni fått betala i frakt .. och har ni åkt på tull och moms ?

Mkt intressant pris på "GSR 14.4 VE-2" "Brute -Tough 33614" må jag säga !
 
Tror dom flesta skeppar normalt med UPS till Europa. Mina prylar åkte på moms, tull och hanteringsavgifter + frakten som låg på ~600:- för 9Kg. Blev fortfarande mindre än halva priset för likadan maskin här i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.