Hej!

Vi bor i Tyresö strax utanför Stockholm och behöver fräscha till kök/matplats/hall som sitter ihop som ett U (köket är det vänstra benet, matplatsen längst ner och hallen till höger), sammanlagt ungefär 30 kvadrat. Vi hade tänkt oss att tapetsera eller måla om väggarna. Dessutom behövs det antagligen nytt kakel ovanför köksbänken.

Vad ungefär skulle det kunna vara rimligt att en målare tar för det? Inklusive moms ska det vara.

Till saken hör att det är ganska mycket fönster och dörrar så ytan som ska tapetseras/målas är inte direkt gigantisk.
 
Hej,
Vår målare tog 350:-/kvm ink. moms, då ingick tapeter prisgrupp 7. Blir i ert fall 30x350=10.500:-. Sen beror det ju på vilka tapeter/färg man väljer.

MVH

RBJ
 
Öh, ja...men det är ju golvet som är 30 kvadrat och inte väggarna som han ska tapetsera. Eller hur räknar de egentligen?
 
Man räknar naturligtvis väggytans kvadartmeter, längde X höjden.
 
Öh, nej...inte naturligtvis...
Vår målare räknade golvytan, rätt eller fel...

MVH

RBJ
 
som målare kan jag bara säga att golvytan är helt ointressant! Det är vägg ytan! Och 350:- m2 är ett bra pris, om material ingår.


Att det är mycket fönster och dörrar påverkar priset uppåt. :)
 
andriaz skrev:
som målare kan jag bara säga att golvytan är helt ointressant! Det är vägg ytan! Och 350:- m2 är ett bra pris, om material ingår.


Att det är mycket fönster och dörrar påverkar priset uppåt. :)
Vad menar du med material? Tapeterna?
 
Matrial är tex. Golvpapp, tejp, spackel, slip papper, tapeter, lim, rakblad mm....

Det är såna kostnader som många glömmer bort.
 
andriaz skrev:
som målare kan jag bara säga att golvytan är helt ointressant! Det är vägg ytan! Och 350:- m2 är ett bra pris, om material ingår.


Att det är mycket fönster och dörrar påverkar priset uppåt. :)
Nja, det nuvarande jobbet jag går på beräknas fakturan efter golvytan. Jag har aldrig varit med om att en kund får ett schablonpris baserat kvm väggyta men det förekommer nog det också.

Däremot i ackordsprislistan får målaren betalt efter väggyta mm, så absolut, för målaren är det mest intressant med väggyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.