För torr eller finkluven ved kanske spelar roll i en focus, men det skall inte ha någon betydelse i en lambdastyrd panna.

Vad säger firman du köpte pannan av om problemet?
 
Hur ska pannan veta att det brinner i vedutrymmet?

Har pratat med Fröling men det är svårt att hitta någon anledning även från deras sida, så det är under utredning kan man väl säga..
 
analog skrev:
För torr eller finkluven ved kanske spelar roll i en focus, men det skall inte ha någon betydelse i en lambdastyrd panna.

Vad säger firman du köpte pannan av om problemet?
Jag eldar allt möjligt i min elektronikfria Viadrus...........
Snickartorrt vedspill , sågspån , masonitspill mm mm

Du måste ju ha någon form av "plugg" som stör cirkulationen ,
antingen luft eller så någon metallbit från tillverkningen .
 
Har pratat med Fröling men det är svårt att hitta någon anledning även från deras sida, så det är under utredning kan man väl säga.
.
Så de har lika stor/liten erfarenhet som den samlade erfarenheten på BH
- under utredning brukar betyda -vet inte -ingen aning osv.
byråkrati -finns det ingen support avdelning som man kan ta direkt kontakt med?
här på BH har vi också det under utredning dock med den skillnaden
flera förslag på lösning av problem /-et ;)
 
analog skrev:
För torr eller finkluven ved kanske spelar roll i en focus, men det skall inte ha någon betydelse i en lambdastyrd panna.

Vad säger firman du köpte pannan av om problemet?
Det har nog inte så stor betydelse vilket märke det är på pannan utan antingen luft i systemet eller dålig ved (för torr,för finkluven,för kort).
En bil rullar oavsett Skoda eller Audi, så länge det finns bensin i tanken - inte vatten om ni förstår vad jag menar. ;)
 
silversmeden skrev:
Det har nog inte så stor betydelse vilket märke det är på pannan utan antingen luft i systemet eller dålig ved (för torr,för finkluven,för kort).
En bil rullar oavsett Skoda eller Audi, så länge det finns bensin i tanken - inte vatten om ni förstår vad jag menar. ;)
Där har du rätt! Märket spelar ingen roll...

Men lambda styrningen spelar stor roll... Och det har bara vissa märken.

Övertändning vid torr ved beror oftast på för mycket primärluft, men är luckorna täta och man inte öppnar och kollar in i pannan, så ska styrningen inte släppa in så mycket syre så att det kan ta sig i vedutrymmet.

Kontrollera så att tätningen mot luftspalten som suger ut rök ovan påfyllningsluckan är helt tät.

Att stapla veden tätt med "barksidan" nedåt för att undvika upphakningar är också en viktig detalj.

Möjligvis kan för kort ved bidra till övertändning, men inte torrhet eller hur finklyven den är.

Ett företag som säljer 30.000st pannor per år har garanterat en bra supportavdelning som har hört det mesta.
 
Ska vi gissa vad supporten säger.....? "Det öppna kärlet sitter för lågt,vi har varit med om det förut"...eller Har ni kalibrerat sonden(ved handhavande fel) efter ordning...? Det va mina sista korvören..:)
 
Jag tycker att flödet genom pannan verkar vara lågt med tanke på vilken pump som sitter där. 40 kW och Dt 20 grader betyder ju ca 1,7 m3/h. Jag förstår inte hur man kan öka flödet i pannan genom att strypa by-passen. Så länge tanken är kall i botten kommer ju bara termostaten att stänga mer för att hålla upp returtempen till pannan. Stor risk för kavitation i pumpen med andra ord.

En annan sak är att det lätt sugs med luft i by-passen. 1,7 m3/h (innan termostaten öppnar) och 20 mm inv rör ger ca 1,5 m/s. Själva T-kopplingen borde kanske vara större för att inte luften skall följa med?
 
Grund Anders skrev:
En annan sak är att det lätt sugs med luft i by-passen. 1,7 m3/h (innan termostaten öppnar) och 20 mm inv rör ger ca 1,5 m/s. Själva T-kopplingen borde kanske vara större för att inte luften skall följa med?
Det har jag frågat här flera gånger men alla här har hävdat att det ändå är så lågt flöde i bypassen så att det inte ska spela någon roll. Men det är som du säger att stryper jag bypassen mer så kaviterar det imellanåt..
 
Jag har då bara använt samma dimension på bypassen som på stigare/retur och utan strypning. Det har aldrig varit något problem. Men då har jag bara använt Termovars paket och naturligtvis med backventil samt tillsett att lutningen är god. Kanske ingen skillnad mot Laddomat, vad vet jag. T ex. vet jag en 30 Kw:are med R25 som klarar av att kyla pannan på pumpens läge 1. Låg strömförbrukning och en fantastisk skiktning.

Men som sagt, det kanske är skillnader mellan märken på paketen.
 
Den laddventil du har nu reglerar ju bara på en port, den från tanken. När returtempen från tanken stiger vill man ju ha mindre eller inget flöde alls från by-passen. När du nu har en så fin och avancerad panna skall man inte behöva stå och manuellt strypa by-passen allt eftersom returtempen från tanken stiger. Kanske en Esbe VTC500 skulle passa bättre? Den reglerar tydligen på två portar. För lite beräkningar finns diagram här
 
NÅgon gång ska jag köpa en shunt till bypassen, för den funktionen finns i pannan..

Men det funkar fint som det är nu också, en full laddning kör bottentempen till runt 60 grader, sen vid nästa iägg så kan jag stänga bypassen och köra vidare..
 
Dags att bumpa min tråd lite bara för att jag har tråkigt :)

Valborg idag och första ölen är knäppt, andra med för den delen!

Har blivit lite sugen på att fixa en Solanläggning till mitt system bara för att det är så grymt kul att pula å fundera!!
Snackade lite med Solentek(våran lokala solenteprenör) och han hate sjukt dyra system! Så jag har ritat ett eget med min panna som styrsystem, eftersom funktionen finns.. Gör jag det själv och handlar av kotly så klarar jag mig nog med 25.000 för 10m2 solfångare och isolering med cirkpump och växelventil.. Dessvärre tillkommer då en TVA för 13.000 så totalpriset blir ändå nästan 40.000 men är ändå grymt sugen på att prova!

Priset utan installation hos firman blev 74.000, fast det var utan jobb och han ville gärna ha några timmar med systemet ändå, dvs nästan 80.000! Men måste säga att gubben där är skarp :) Riktigt kul att snacka teknik med honom och eftersom han är tysk så blev han imponerad när jag sa vilken panna jag har!

Var väl allt från mig denna Valborg, får väl ta å fira kungen med en till Öl, det är han värd!
 
Skål på dig -Ichgary-! Bra att du vill göra lite vanvettes affärer så vi vet hur vi inte ska göra....:) En logger skulle du ha o visa upp, så vi kan se lite temperaturer,vore kul,Ha de..
 
En Logger hade varit roligt, ska se vad jag kan hitta på ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.