Av misstag så målades ytor med vattenbaserad akrylatväggfärg i stället för en alkydoljefärg.
Det är bland annat pelare och andra detaljer som kommer att utsättas för många små och stora händer och då vill man ha en stark blank yta, som går att torka av.

Jag har förstått att det går att måla över med en alkydfärg om den är spädbar med lacknafta och att man bör mattslipa ytan först.

Tacksam för att höra erfarenheter, speciellt av dom som säger "Jag gjorde så här och hustrun är nöjd." :)
 
Dagens akrylatfärger skall vara lika bra om inte bättre än alkydfärgerna och den generella regeln brukar vara att man inte skall måla oljebaserade färger på vattenbaserade.

Har dock en lösning till dig: Teknos Ranch Exklusiv som är en vattenbaserad akrylatfärg som klarar högtryckstvättning vilket borde motsvara dina slitagekrav, eftersom den också är vattenbaserad bör du inte få problem med vidhäftning, du slipper tvätta med lacknafta och mattslipa.

Här är databladet:
http://194.100.44.55/tseloste.nsf/%28$All%29/CF86FBABE987B7A4C225722200335CF0/$File/RU_1270_Tuoteseloste.pdf?OpenElement

Finns liknande färger hos de flesta andra stora tillverkade om du inte vill köra Teknos.
 
Tack för tipset, det kan vara ett bra alternativ. Är lite nyfiken på att testa alkyd på akkrylat på en provbit först.
 
Akrylatfärgen bör inte målas på "Kalla" ytor såsom staket, möbler o.s.v på grund av att den aldrig får tillslutas helt eftersom den inte andas. Resultatet blir att färgen spricker då. Jag skulle rekommendera att försöka få bort all färg om du ändå ska göra om det, att mattslipa har ingen större skillnad om den ändå har en skickt med plastfärg som inte släpper igenom fukt.

Lycka till!
 
Hej Carolinerullgardin!

Tack för kommentaren. Det som har målats med fel färg är denna pelare bl.a vid en trapp inomhus som håller på att byggas. Se bild nedan. Jag får väl försöka skrapa bort så mycket som möjligt och sedan slipa. Ännu mera jobb...... eller ta en annan vattenburen färg av god kvalite'. Jag får se, det är långt till lördag.

IMG_2992.JPG
 
Jag håller inte med Carolinerullgardin om att akrylatfärg skulle vara sprickbenägen på staket och möbler. Förstår inte hur en möbel är en "kall" yta om den står inomhus i ett uppvärmt utrymme, då skulle även alla trälister och foder spricka om man målade med akrylat vilket de flesta gör. De möbelanpassade akrylatfärgerna har oftast latex inblandat så den flexar med möbelns rörelse. Här är Beckers akrylatlatex för möbler t.ex:
http://beckers.resolutmrm.com/3B2_R...kers/media/G2Instance/PDF/G2In_09_0303_16.pdf

Du behöver inte slipa rent din pelare, förmodligen kommer den färgen som är på nu hålla minst 5-10 år utan större problem även utan ommålning.

Att akrylatfärgen skulle stänga in fukt stämmer inte heller då den inte är helt diffusionstät vid normal målning.
 
Jag håller inte med Carolinerullgardin om att akrylatfärg skulle vara sprickbenägen på staket och möbler
Detta handlar naturligtvis om objekt utomhus. "Akrylatfärg" är ingen direkt benämning man använder inomhus. Får ursäkta om jag missuppfattade frågan! Lackfärger som är vattenburna går naturligtvis lika bra som en oljeburen produkt. Får ursäkta för denna missuppfattning. Trodde naturligtvis att vi pratade om akrylatfärgen utomhus!
 
Det är svårt att vara tydlig, klart att jag skulle ha skrivit att det var inomhus! Tack alla för engagemanget, jag får återkomma med en rapport hur det blev.
 
Ah då ber jag om ursäkt också Carolinerullgardin. Personligen har jag inte haft problem med akrylatmålade utemöbler och annat trä runt om och på icke uppvärmda byggnader men det är kanske inte allas erfarenhet.
 
Det går oftast bra, men det är ingenting man helst målar "omslutande" konstruktioner med utomhus, eftersom akrylatfärgen eller plastfärgen inte andas kan den lätt spricka. Däremot är akrylatfärgen den helt klart bästa (Nu kommer jag få massvis utan mot-attacker för detta) färgen som finns att stryka på sitt hus idag. Då räcker det att aktrylatfärgen andas från en sida.
 
Akrylat är den mest öppna färgen på molekylnivå så problemet är inte att den inte andas, problemet är att fukt kommer in om det inte finns färg med mindre molekyler i botten.

Om det är inomhus du målar pelare då fungerar alla lackfärger även om dom är vattenbaserade/burna
 
problemet är att fukt kommer in om det inte finns färg med mindre molekyler i botten.
Menar du att fukten inte passerar om en alkydfärg (Eller en annan oxiderande produkt) ligger under? Skulle säga att den passerar oavsett men att då är viktigt att det ligger en grundfärg under så inte fukten lägger sig bakom färgskicktet. Nåväl, låt oss inte förstöra denna tråd med avvikande diskussioner!
 
Jo precis så menar jag, om du målar en pelare med en färg som har för stora molekyler som alltså inte tränger in i trä så kommer det passera fukt och eftersom den är målad runt om så kommer det att ta med sig färg på vägen ut.
Grundolja ( innehållande Linolja ) och grundfärg i botten sedan en färg med små molekyler på det är optimalt för en pelare, staket osv.
OBS förstod inte att tråden va en fråga för inomhus först, finns säkert andra bättre lämpade trådar för denna fråga som du säger.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.