Varför ska man göra saker själv??
Ha letat mig genom hela förbannade internet för att få svar på min fråga. Jag börjar tro att jag har ett unikt problem vilket jag faktiskt vägrar acceptera.

Förutsättningarna: Ska renovera och bygga ut badrumet. Rivit allt golv och frilagt golvbjälklaget. Ska förstärka upp golvet till cc 30 och golvet skall beläggas med elgolvvärme och klinker. Tätskiktet skall bestå av Tarkett TarkoDry både på golv och vägg.

Hela renoveringen har fastnat vid golvbrunnen i duschen. Ska använda mig av montageplattan Purus Multi som har en originalhöjd av 22mm för att hamna i våg med ett varv golvspån av samma tjocklek. Det är ju som jag förstått det om man använder sig av en badrumsmatta som ytskikt. Men för att kunna få ett fall och flytspackla måste jag höja upp plattan med distansplattor av 13mm el 6mm som medföljer.

Fråga 1: Kan jag lägga BARA en golvspånskiva och skruvlimma den mot golvbjälklaget, lägga golvvärmekabeln av tjocklek 5,5mm och sedan gjuta upp golvet och spackla mot montageplattan som är höjd 13mm? Räcker styvheten i golvet eller måste jag förstärka med armering?

Fråga 2: Hantverkaren föreslår att jag använder 2 laget golvgips på bjälklaget varav övre lagret läggs med förskjutna skarvar och skivlimmas enligt anvisning. Sedan monteras golvvärmen och avslutar med flytspackel innan tätskiktet. Problemet i detta alternativ är att golvgipset är 12,5mm/skiva vilket blir 25mm. Purusplattan är 22mm vilket gör att jag hamnar på -3mm. Använder jag då båda distanserna (6+13mm) för att höja plattan hamnar jag på 16mm över golvgipset på tunnaste stället vid brunnen efter flytspacklingen.

I fråga två så får jag då först 25mm limmad golvgips på cc 30:s golvbjälklag + 16mm gjutning/flytspackel. Höjden är inget problem men det känns overkill.

Men hur fasen ska jag göra? Finns ju ingen anvisning över huvudtaget hur man ska få rätt styvhet i golvet med rätt tjocklek på flytspacklet med rätt överbyggnad över elgolvvärmen!! Och varken hantverkaren, VVS-leverantören av brunnen eller elektrikern kan svara på min fundering.

Långt så inni h-vete, jag vet men jag håller på att bli galen!!!
 
Nik206 skrev:
1. Använd armering!

2. Kör med golvspån, skippa gipset. Annars funkar det givetvis att köra båda distanserna: [länk]

Tack för snabbt svar!! :)
Suvveränt med länken, stod massor av nyttigheter för mig där.
Min följdfråga blir då: OM jag monterar som TS i länken du bifogade med golvspån och golvgips och brunnen höjd med båda distanserna (6+13=19mm). Då innebär det väl att jag får 19mm minus golvgips 12,5mm och lim ca 3mm. Det blir då kvar 3,5mm spackel på tunnaste stället vid brunnen. Låter väldigt tunnt men kanske räcker?
Dessutom behövs det min 10mm spackeltjocklek ovan elvärmekabel för tätskiktsmattan. Nu lägger jag ju inte golvvärmekabeln ända mot brunnen men för att nå upp till de viktiga 10mm ovan kabeln så måste spacklet ha en tjocklek på 15,5mm innan elgolvvärmen monteras på rätt avstånd från tätskiktet....Antingen blir det ett fruktansvärt fall (hög lutning) om jag vill ha någon golvvärme alls i duschen...eller?
 
Ingen golvgips ska användas i badrum och den som säger emot detta ska nog läsa på branschreglerna.
Förvisso finns det någon leverantör som tagit fram en icke pappersbeklädd golvgips men de är sällsynta.
Pappersbeklädd gips är förbjudet både på golv och övrig våtzon 1 vilket är i duschen samt en meter utanför och alltså oftast då i hela badrummet.

Finns absolut ingen vits att lägga golvgips och dessutom slösa bort pengar på dyrt lim till detta.

cc600 i golvet med 22mm golvspån samt armering och flytspackel är fullt tillräckligt för att uppnå rätt böjstyvhet i golvet.

Fäst armeringsmattorna med häftpistol på det primade golvspånet och kör med distanserna på 13mm för monteringsplattan till brunnen.
Du går inte närmre brunnen med värmeslingorna utan att det blir tillräckligt med flytspackel över kabeln.
 
nja paul... kör man efter gvk så är det ju oki med pappgips...
då kan man limma en golvgips på 13mm med s48 då behövs inte min 13mm flyt utan då kan man höja brunnen 13mm med distanserna stänga av duschhörnet flytspacka tex 15mm närmast avstängningen och lite fall på resten och spackla från avst. till brunnen, alltså från 15mm till 0mm (nämast brunnen)
hoppas ni förstår vad jag menar skriver från mobilen
 
Nja... Nu e ju inte jag så insatt i GVK men läser man i deras branschregler så står det i punkten 2.6 att man inte ska använda fuktkänsliga organiska skivmaterial...
Förvisso står det att man inte ska använda detta som underlag till vätskebaserade tätskikt men flytspackel är ju fuktigt om något så det är ju knappast då lämpligt att ha under detta heller som jag ser det...

Är såååå trött på alla olika regler så jag har fokuserat på BKR om det handlar om kakel/klinker...
 
nej jag har cokså fokuserat på bkr, men jag tror att det är ok enligt gvk

lägg spån och sätt 13mm klackarna och flytspackla med armering och elslinga
 
Ni är båda riktiga lifesavers!! d^_^b

Jag har varit inne på precis det alternativet med golvspån och armering. Men när man inte kan, är hemmapulare, lyssnar på allt och alla och vill göra rätt så försöker man tolka alla hundratals tips, idéer och regler själv. Och nu har jag totalt snurrat in mig. Men då kan jag vara helt lugn med golvspånet, plus att jag reglar upp golvet med 45x220 så jag får cc30. Lär ju bli tillräckligt gissar jag :rolleyes:
Nu hoppas jag bara Purus Multi-plattan kommer i morgon så jag kan fortsätta.

byggahus.se räddar ännu en vilsen hemmafixare TACK!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.