Hej!

Har ett sutteränghus byggt 48 på en tomt med mycket berg. Huset är helt byggt i sten/lättbetong med delvis platta mot berget (bakre delen av sutterängplanet) och delvis krypgrund (RG) med betongbjälklag och sprängsten (främre delen)

Bakre delen av sutterängplanet skulle vi nu vilja inreda som boende med framför allt ett arbetsrum/biorum. En vägg är helt fri mot baksidan av tomten, två av väggarna är motfyllda. Dessa är dock nedsprängda och gjutna direkt mot berget. Insidan av väggarna är putsade och målade med en kalkfärg.

Inga fuktproblem förekommer i huset idag och inga kända dräneringsproblem trots att huset bara delvis är dränerat pga placeringen mot berg. Huset fick beröm av besiktningsman för sin genomtänkta konstruktion och "byggmästarkvalitet". Sockeln på utsidan är tjärstruken.

Problemet är att väggarna och golvet fungerar som kylskåp i rummet idag. Skulle därför behöva isolera dessa, men att isolera utvändigt blir pga konstruktionen väldigt svårt, för att inte säga omöjligt. Våra tankar går därför mot att isolera invändigt med stålreglar och mineralull, samt lägga golvvärme med isolering och klinker. Vet att det normalt sett finns risker med detta - frågan är om någon kan säga något om detta i det här specifika fallet. Huset är ju helt i sten så organiska material finns varken i krypgrund, platta eller väggar. Huset står högst upp på berget med ingen mark som lutar mot det utöver de motfyllda väggarna.

Synpunkter, tips, råd emottages å det tacksammaste!

/Christoffer
 
Fukt kommer också av kondenserad fukt från varmare utrymme..visst kan du inreda källaren men då måste du bygga ett nytt klimatskal innanför det gamla.
Dvs du måste uteventillera väggen som är motfylld och bygga en vanlig regelvägg med speciella stålreglar/aluminiumreglar som är slitsade så att dom inte leder värme..sedan sätter du fuktspärr in mot varma delen som vanligt..så väggarna är inte problemet.
Golven om du har höjd så kan du bygga ett ventilerat regelgolv med golvärme för annars så eldar du för kråkorna..exempel golv ventilerad med platon
 
Örby Villastad skrev:
Insidan av väggarna är putsade och målade med en kalkfärg.
Inga fuktproblem förekommer i huset idag och inga kända dräneringsproblem trots att huset bara delvis är dränerat pga placeringen mot berg. Huset fick beröm av besiktningsman för sin genomtänkta konstruktion och "byggmästarkvalitet". Sockeln på utsidan är tjärstruken.

/Christoffer
Så länge du låter bli att ändra så riskerar du enbart en högre värmeräkning om du ska värma utrymmen till 21grader :). Det blir kanske det billigaste och smidigaste att låta bli att ändra ? :).
Inte säkert att du kan gräva upp golvet och isolera underifrån. Skulle gissa att det är berg under golvet och du får inte plats för isolering utan att spränga. Dessutom kan du rubba den dränering som fungerar idag och får mer problem än nytta när vatten tar plötsligt andra vägar.
Kan förstå att väggen som är inte motfylld känns kallare än dom andra men jag skulle hellre isolera den ovan mark utifrån om det går. Jag har faktiskt valt att betala för värmen i stället för att tilläggsisolera mina källarväggar. Tyckte det var onödigt eftersom marken är alltid varmare än vinterluften och motfylld vägg behöver inte vara lika väl isolerad som en husvägg. Dessutom ska tjällen hållas borta från husgrunden för att slippa tjällskjutning så man får acceptera att källaren läcker lite värme ut.

Just nu har du inga synliga fuktskador eftersom det är puts och kalkfärg som är öppet och fukten som kanske finns vandrar genom väggen och torkar ut utan att varken synas eller skada. Montera en bit följe fex 30cmx30cm med tejp tätt mot den motfyllda väggen närmast golvet och observera några dagar om du får kondens på följens insida. Det är närmast golvet som risken för fuktvandring finns. Det är oftast markfukten som man inte kan dränera bort som vandrar ut den vägen - helt normalt och inget farligt om man hanterar det på rätt sätt dvs precis så som du har det nu.
Täcker du väggarna med gips, glasull,plast så hindrar du detta och har ingen koll på vad som händer bakom.

Jag är ingen expert och bara en amatör som bor i ett gammalt hus så ta inte mina råd på för stor allvar. Det kommer säkert fler och klokare svar på hur du ska göra
gaia
 
gaia skrev:
Inte säkert att du kan gräva upp golvet och isolera underifrån. Skulle gissa att det är berg under golvet och du får inte plats för isolering utan att spränga. Dessutom kan du rubba den dränering som fungerar idag och får mer problem än nytta när vatten tar plötsligt andra vägar.
Tack för alla kloka synpunkter. Jag börjar mer och mer svänga åt det hållet också, dvs att inte röra väggarna över huvud taget, eftersom de verkar fungera bra just nu.

Är dock fortfarande inne på att försöka göra golven varmare än vad de är idag. Jag har idag en väl tilltagen takhöjd i källaren källaren på ca 2,60 meter. Så, skulle ett alternativ för att slippa spränga nedåt i berget vara att isolera uppepå nuvarande platta och sen gjuta en ny platta på detta med golvvärme? Då borde väl trots allt risken för fuktvandring minimeras? Hur mycket bygger det totalt ungefär?

Mvh
/C
 
Örby Villastad skrev:
källaren på ca 2,60 meter. Så, skulle ett alternativ för att slippa spränga nedåt i berget vara att isolera uppepå nuvarande platta och sen gjuta en ny platta på detta med golvvärme?
/C
lycklige du med 2,6m i källaren :). Det förenklar ju det hela. Hur man gör detta vet jag ej men isolera så mycket du kan fex 20cm frigolit+ pågjutning med värmerör? Det går att ha 2,3 till taket utan att det känns för lågt.
lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.