Vintern dröjer. När tror ni att man får börja elda på allvar?
 
Det blir väl svinkallt runt jul när man är bortrest och elpatron får stå och småputtra!
 
Ja nog är det konstigt.Var 9 grader när jag åkte till jobbet i morse.
Känns som det var en evighet sen man eldade :)
 
Ja det har bara blivit några ''mysbrasor'' än så länge :).
Veden räcker länge om detta milda väder fortsätter.
 
Lider av liknande bekymmer på bankkontot men det får vi ta en annan gång... ;)


Kylan kommer i mitten på december, då jag bör ha fått in den nya pannan i garaget  ::)
 
BobLewis skrev:
Kylan kommer i mitten på december, då jag bör ha fått in den nya pannan i garaget  ::)
Och håller i sig till midsommar.. så ingen kommer behöva oroa sig för att
ha för mycket ved liggande :)

/Daniel
 
Jag har krutat på mer än vanligt i källaren (torkrummet). Förladdar grundmurarna för det som komma skall, så att säga. Följden blir att jag får elda var 1½ dag, ungefär, vilket i praktiken blir varje kväll, när jag inte är hemma på förmiddagen nästa dag. Men det blir bara ett inlägg, plus ev. några få pinnar.

Vill jag så kan jag stänga in varmvattnet och låta huset klara sig på resten av tankarna. Då klarar jag ledigt två dagar mellan eldningarna nu, utan att det märks mycket i huset.

Har man ett modernt hus, med isolering som är tjockare än mina tapeter, blir det säkert mycket längre mellan brasorna.
 
håller med apersson850.. eldar dagligen eller varannan dag beroende på hur mycket vi är hemma är vi hemma några timmar om dagen räcker det med varannandags eldning men är ingen hemme (utom när man sover) blir det till att elda ett pann inlägg om dagen! (har förövrigt även samma isoleringsteknink = plank,tretex och tapet!)
 
Jag testade att stänga till lite på elementet i torkrummet. Innan cirkulerade det såpass att det var varmt både upp- och nertill. Nu är det inte hett nertill, bara fisljummet.
Det gjorde ungefär 15°C skillnad i tanktoppen, trots att jag kom hem ganska sent idag.
Det är rysligt effektivt till att pytsa ut effekt, det där elementet. Eller slösaktigt, om man vill se det så.

På sommaren är det mitt nödkylelement, om det blir för solvarmt. Det är därför jag har det kopplat såhär, om någon undrar.
 
Har fått tända pannan 14 gånger den här månaden.

Inte så mycket för November tycker jag.
Medel tempen för nov har varit 1grad
 
Har inte eldat mer än 7ggr i November. Bor iofs. i Skåne. Har ca:2000 liter totalt i systemet.

/danso
 
RoKe skrev:
Vintern dröjer. När tror ni att man får börja elda på allvar?
De sista åren har vi ju nästan bara haft extrema årstider. Det var extremt varmt i somras. En extrem varm höst. Det är väl bara att räkna med en extremt kall vinter oxå... när den kommer... Inget kan ju som bekant vara lagom ;)
 
Själv är jag jätteglad för det varma vädret :) tack vare det så har jag hunnit testa mig fram i mitt hembyggda system... som jag dessutom vågade köpa beggat pga det som jag har läst mig till på detta absolut förträffliga forum. Rörisar som jag var i kontakt med ang detta!!! slutade bara med att jag köpte mtrl sen hem och läsa forum. Så tack till alla. Nu får vintern gärna komma för det funkar skitbra.  ;)
 
-3 grader här i natt i Lindesbergstrakterna. Nu skall det bli intressant och se hur shuntautomatiken fungerar och när jag måste elda nästa gång :)

Detta är min julafton, måste man bli så här knäpp med vedeldning? :D
 
Ja nu blev det visst lite minus här oxå, skall hämta shuntautomatiken i veckan, just nu får man ut o skruva ideligen men vad gör väl det :cool:

Och å skall det tas tag i och isolera expantionskärlet, skall tydligan va bra dä!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.