Hej, jag funderar på att dra vatten och avlopp till/från en gäststuga vi har på tomten. Vad ska man tänka på om man vill använda detta året runt i Stockholmstrakten. Jag kan tänka mig att man helst vill dra vattnet i värmekabel men vet inte. Vad är det som gäller för avloppet? Finns det rekomendationer eller krav på vilket djup man ska lägga rören? Har hört talas om att man ibland bygger in rören i lådor. Om detta är korrekt, i vilka fall behöver man göra det? Kan nämna att det kommer vara ett rejält fall från stugan eftersom den står på en höjd.
 
Avloppet behöver du inte bekymra dig om ifall du har fall. Och fall måste du ändå ha.

Det finns rekommendationer för vattenledningen, men jag kan dem inte. Jag tror att 1,7 meter ska vara på den säkra sidan. En meter räcker förmodligen också.

Bygga in i låda med isolering ovanpå är ett sätt att inte behöva gräva så djupt.

Värmekabel är ett alternativ om sträckan inte är alltför lång. Själv har jag grävt ner min vattenledning vid sommarstugan utanför Strängnäs på 30-50 cm djup med en värmekabel i ifall det skulle ha frusit när jag kommer dit. Har inte behövt använda den hittills på fyra år.

Ett sätt att minska risken för frysning är att hålla vattnet i rörelse, dvs låta kranen stå och droppa. Så kan förstås inte jag göra i min sommarstuga, men det kanske är ett alternativ för dig.
 
Redigerat:
Man behöver inte vara rädd för att kabeln fryser sönder med andra ord (när du har värmen avstängd)?
 
En sån frostskyddskabel kan man lägga inne i röret eller utanpå. Inne i röret är förstås effektivast men kräver litet rörmokeri i ändan. Om man lägger den runt röret så måste man isolera runt alltihop för att det ska fungera någorlunda.

Det slags rör man använder är PEM-slang. Den kan grävas ner som den är och klarar att frysa med vatten i.

När jag först installerade min frostskyddskabel så trodde jag att den skulle vara på jämt. Den är ju självreglerande. Men då blev kallvattnet ljummet. Så jag ringde Ebeco som sa att det räckte att slå på den när det hade frusit i ledningen.
 
Tackar! Saker börjar klarna :)
 
Om det är gräs där ledningen ligger så räcker det med ca 1,2m
Isolera väl där ledningenngår upp i marken och ansluter mot byggnadens golv.
där kan du petas in för säkerhetskull en värmekabel invändigt i PE slang 32mm som du bör använda till vattenledningen. använd riktiga PRK kopplingar i marken inget billigt skit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.