Hur nära tomtgränsen (kant i kant med grannens tomt) kan man plantera fruktträd? Vi har redan en gammal tall, troligen sedan huset byggdes 1969, vars rötter går in i grannes tomt. Vi har inget staket eller häck mellan tomten, dessutom sluttar vår tomt väldigt mycket vilket innebär att vi från uterummet har utsikt i höjd med deras tak, och det tycker jag är trist. Vill hellre ha utsikt över vår tomt. Jag tror inte vi orkar göra terasser i tomten, är dyrt och kräver mycket tid och jobb.
 
Har inte sett nånting om att det ska finnas nån "regel" för detta..
Att tänka på är kanske det att grenar som växer in över grannens tomt får han klippa bort och då kanske inte trädet blir så snyggt.. om han nu skulle göra det.
Han får tillomed kapa rötter om det stör hans trädgård..

Sen kan man ju undra vad för fruktträd du funderat på.. hade grannen haft ett äppelträd och dom hade fallit in på min tomt hade jag bett honom komma in och plocka upp dom (kan bli en del) eller så hade jag samlat ihop dom och lagt på hans tomt. Har själv äppelträd på egen tomt och då vet man hur mycket det kan bli. :)
 
Redigerat:
Eller så om du måste ha så nära så det som hänger över till grannen får han äta eller göra mos av;)

Men om det går så minst en 3 m in på din tomt alt 2 m men då håller du in (äppel)trädet på bredden..själv har jag så Fast jag inte behöver men jag kan plocka utan stege och det blir över och därtill till pallare grannar och skator råddjur mfl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.