Är på jakt efter en ny elleverantör till vår villa med direktel ca 20000 kWh per år. Vill gärna slippa fasta kostnader så som årsavgift. Hjälp tack!
 
Vad är smartast, rörligt eller bundet denna delen av året?

Har testat dessa jämförelsesidor men sen när man går vidare till elleverantörerna har vissa årsavgifter och vissa inte.
 
Jag skulle satsa på ett rörligt avtal och binda priset när det går ner på försommaren. Normalt brukar ju elpriserna sjunka framåt maj/juni, men man vet ju aldrig hur det blir nu om nivåer i vattenmagasinen är låga mm.
 
elskling.se visar upp till 50 leverantörer. Längst ner på sidan kan man klicka sig vidare. :)

Men det är bra med flera jämförelsesajter, även där ska det vara konkurrens.
 
Finns det någon statistik någonstans där man kan läsa hur elpriset har legat det senaste åren månadsvis? Gärna med påslag, moms och skatt inräknat.
 
harry73
Generellt säger man att ett rörligt avtal är billigast på sikt. Om detta är sant beror på med vilket fast avtal man jämför det med.
Det rörliga priset är lägst på försommaren och kan bli riktigt dyrt på vintern. Det är därför riskfritt att ha rörligt på sommaren och mer riskabelt att ha rörligt på vintern.
Om man nu skulle binda ska man i alla fall inte binda för 6 månader eller 18 månader, för då går avtalet ut precis innan priserna kan stiga mycket.
Om man binder för ett år kan man göra ett bra affär om det blir en kall vinter, men annars är det troligen lite dyrare en rörligt.
Om man binder för en längre period (3 eller 5 år) har man inga problem med stigande elpriser de kommande 3 till 5 år. Om man tittar på de senaste 5 år har elpriserna stigit avsevärt, och det är mycket troligt att priserna fortsätter att stiga i framtiden.
Själv har jag bundit till ett 5 års avtal precis efter jordskalvet i Japan eftersom kärnenergi blir ifrågasatt och Tyskland stänger ner 7 äldre reaktorer. Så jag misstänker att vi kommer att exportera mer el till kontinenten på somrarna och får tomma vattenmagasinen på vintern på grund av det.
 
harry73
Linisen_01 skrev:
Finns det någon statistik någonstans där man kan läsa hur elpriset har legat det senaste åren månadsvis? Gärna med påslag, moms och skatt inräknat.
Jag har inte hittat statistik över fasta avtal men statistik om rörliga avtal finns det gott om.
T ex. Skånska energi: http://www.skanska-energi.se/Privat/El/Elhandel/Rorligt-elpris
eller så kan du kolla spotpriset på Nordpool: http://www.nordpoolspot.com/reports/areaprice/Post.aspx

Year SEK
1996 260,01
1997 143,77
1998 120,49
1999 119,42
2000 120,42
2001 210,93
2002 252,35
2003 332,99
2004 256,29
2005 276,45
2006 445,38
2007 280,13
2008 491,55
2009 392,81
2010 542,53
2011 584,60
 
Prova Kundkraft, www.kundkraft.se
Jag har precis hoppat på det och hoppas på att det ska bli billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.