Ska ha en balk över en fönsteröppning och Dim last för pelarberäkning är 10,5kn.

Vad klarar 2 st ihopspikade 45x170 för last som pelare?

Fredrik
 
Det beror på hur långa dom är, och om dom är fristående eller har stöd.

Med dom uppgifterna kan en konstruktör sedan räkna på knäckning.
 
45x170 sitter som en del i yttervägg på var sida om dörr/fönster öppningen. Längden är 2400mm troligen urjackade till 2130 längst upp för balken 56x270.

Moelvens lagerbalksprogram har beräknat pelarlasten och visst är det kanske lättast att använda deras limträ pelare men ska jag ändå bygga regelvägg så passar det kanske bäst med samma regeldimensioner överallt.
 
Redigerat:
Ola78
Ta en koll på http://www.traguiden.se där finns tabeller för dimensionering och hur mycket olika dimensioner klarar vid olika längder och en massa annat som är bra att veta när man ska bygga.
 
Menar tabellen att en 45*170 på 2,4m klarar i Y led 69,19 innan den knäcks är det Kn i tabellen eller måste något räknas om?
 
Ola78
Det är kilonewton i tabellen som avses, står i informationen högst upp. Det står att det är tryckkraften på pelaren så jag tolkar det som att det är hur mycket det är reglen klarar innan den knäcks av tyngden. 69 kN är ganska saftigt, 7 ton ungefär ju.
 
Jag läste och läste men missade den informationen. Jag ska givetvis dubbelkola detta men jag utgår ifrån att det funkar som jag tänkt.

Tack Ola
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.