Det är alltid bra att kolla med the shrikulator! Jag tror tyvärr också du kommer få problem med fuktrörelserna.
/B
 
Nu har jag dränkt mina sorger och nyktrat till:D
Har ni nått förslag på hur jag kan försöka rädda mitt projekt?

Jag har tänkt fräsa in 3 förstyvningar bak på luckan med sinkfräsen så dom blir kilformade.
Sen ska luckan betsas och ytbehandlas med Owatrol, som jag sprutar på för att få "glas yta"
 
Visst! inga problem
Mitt förslag lyder så här:
Skär bort ramen du gjort (den får du använda till annat)
skär ner luckan lite till så att den nya ramen blir lite bredare.
Tillverka en ny ram, fräs ett spår i ramen där "spegeln" får plats, antignen så att dy placerar den "bakifrån" och sen sätter en liten list eller monterar ramen runt omrking spegeln
Säkerställ att det finns gott om plats för spegeln att röra på sig i ramen, limma inte fast spegeln i ramen, lås den bara från att ramla ut genom tex en list bakgrån (alltså från insidan i skåpet)

Alt2. Är att inte ha någon ram alls, men då är jag rädd att din dörr är för liten till skåpet
 
en ska till,
även om inoljning av trä mildrar fuktrörelsen (genom att det ligger i olja i den del av träet som annars hade sugit up fukt) kan man inte helt förhindra rörelser som uppkommer av fukt variationer i trä.
Trä är ju som man säger ett "levande material"
Alltså dina planer på ytbehandling påverkar inte det faktum att ramen nu låster lucken tvärs fibrerna och det kommer sannolikt att spricka
 
Thomas_snickare skrev:
Visst! inga problem
Mitt förslag lyder så här:
Skär bort ramen du gjort (den får du använda till annat)
skär ner luckan lite till så att den nya ramen blir lite bredare.
Tillverka en ny ram, fräs ett spår i ramen där "spegeln" får plats, antignen så att dy placerar den "bakifrån" och sen sätter en liten list eller monterar ramen runt omrking spegeln
Säkerställ att det finns gott om plats för spegeln att röra på sig i ramen, limma inte fast spegeln i ramen, lås den bara från att ramla ut genom tex en list bakgrån (alltså från insidan i skåpet)

Alt2. Är att inte ha någon ram alls, men då är jag rädd att din dörr är för liten till skåpet
Det som beskrivs här är en klassiker. En ram runt en spegel. Ramen kommer med nödvändighet någonstans att ha trä på längden där spegeln har trä på bredden. Det är därför det spricker om spegeln inte kan röra sig (trä på bredden rör sig mycket mer än trä på längden). Så det viktigaste för spegeln är att den kan röra sig i ramen där spegelns trä på bredden ansluter till ramens trä på längden. Därför är speglar i äkta trä inte limmade på båda sidor av spegelns bredd. De kan vara limmade i mitten, eller på en sida, eller helt lösa, eller skruvade med en skruv som sitter i ett avlångt hål, eller.... Men de kan inte sitta fast på båda sidor.

Om du försöker hindra ramen att spicka med kilar, noter, spikbeslag,... så hjälper inte det mot det faktum att trät på bredden kommer att bli längre än trät på längden när spegeln sväller. Om du på något sätt lyckas få ramen att inte spricka (tillräckligt starkt tunnband runt hela som exempel) så kommer den istället att vrida sig.

Så ta rådet och separera ramen från spegeln igen. Det finsn tidigare trådar om lämpliga metoder.

--- Mats ---
 
Jag tackar för råden. Får nog göra en ny lucka...:S
 
Hur har det gått med skåpet? Har du gjort någon intarsia i luckan? Några fler bilder?
//Tobias
 
tobben

Projektet ligger på hyllan, jag tappade som lusten....
 
Hatar när folk får rätt. (kan dock inte sluta undra vad som hänt om jag gjort sista kilen färdig) Men nu ska jag ta nya tag, Frun säger att denna vintern är sista som båten får stå inne, 27 m2 i ett typ varmt lastbilsgarage kostar juh en del. Har iaf hittat en mahognyplanka som passar precis, den är 50 år gammal, så torr borde den vara. Det fina är att jag fått tid att bygga min "snickerboa" nästan färdig, så nu slipper jag kämpa på i kyla. :D
Bifogar lite bilder:
 
  • 31.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 32.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 33.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 34.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkigt men tack för bilderna, det är bra lärdom för oss andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.