Akvarier limmas med enbart en silkonsträng, inget annan säkring av glasen. Det håller.
 
Jo, en så pass bred fogning som frohike beskriver kan säkert bli hållbar. Synd bara att det inte kommer att bli så vackert. Det jag såg framför mig var en betydligt diskretare bredd på fogen.

Läste om säkerhetsklasser på IFs hemsida och noterade att de även föreslår envägsskruv i glasningslisten. Någon som har erfarenhet av det? Ska de sättas med något visst avstånd? Vilken längd på skruv bör man ha?
 
Kan garantera att kör du samma färg som karmen har eller glasklar fog (Blanda inte ihop transparent fog och glasklar) så kommer du inte att se fogen. Det kommer att se ut som vilken annan list.
Envägsskruv när FB talar om det handlar det om att byta ut bef skruvar mot envägs. Längd, tja gärna i samma längd som bef skruv. Antal 2-3 st per list, beror på antal skruv som redan sitter. FB önskar att runt 50% byts
 
frohike skrev:
Envägsskruv när FB talar om det handlar det om att byta ut bef skruvar mot envägs. Längd, tja gärna i samma längd som bef skruv. Antal 2-3 st per list, beror på antal skruv som redan sitter. FB önskar att runt 50% byts
Mina fönster har inga skruvar utan listerna är stiftade. Det är väl det vanliga på traditionella svenska "kvalitetsfönster" för villor. Trodde att det skulle vara ett alternativ att säkra listerna med envägsskruv för att göra det tillräckligt besvärligt för tjuven så att de istället bryter upp en altandörr med dold magnetkontakt.
 
Såg att du inte var så pigg på PIR, men det finns ju "ridå"-PIR som täcker en smal korridor vid ex.vis ett glasväggparti. Full rörelsefrihet får man ju inte men kan man undvika ~1m framför väggen så funkar dom ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.