Som det något omständiga rubriken säger, vi ska renovera ett gammalt hus i skogen.


Foto0125.jpg
Första besöket i augusti:
Foto0105.jpg

Den älsta biten är byggd sent artonhundratal och sen diverse om/påbyggningar fram till '79 då dom gjorde en platta på mark med nytt badrum och kök.

"Inget fel på det huset som inte en dunk med fotogen inte kan åtgärda" som det brukar heta. Nu vill jag inte ge pyromanerna några felaktiga idéer, vi tänker inte elda upp det.

Huset ligger i vårt tycke helt perfekt, det enda man ser av grannarna är några rödvitbrokiga kossor som nån gång varannan vecka betar på hagen bredvid vårt hus. Resten av utsikten är skog o ängsmark.

Vi är en ekonom och en slöjdlärare, hon har inte byggt så mycket innan men visade sig vara en hejare på att köra grävmaskin och jag har byggt på lite allt möjligt mellan svepaskar till renoverat ryska hojar osv... Vår budget är "så lite som möjligt", vi vill inte sälja fler kroppsdelar än nödvändigt till banken.

Tillbyggnaden som är gjort ´79 är en riktig höjdare, dom kände uppenbarligen inte till det där med dränering och kapillärbrytande skikt i grunden. Det var mer eller mindre blöt lerjord rätt mot lekablocken och virke o isolering ligger direkt mot betongen. Mums.
Foto0175.jpg

Den gamla stengrunden har börjat sätta sig lite så vi ska gjuta upp en stödmur på insidan.

Vid det här laget så har vi grävt upp runt grunden och lagt dräneringsrör, brutit upp det mesta av golvet och börjar väl få nåt slags grepp som läget.

Det finns en massa saker som vi gärna vill fråga om så vi samlar väl det mesta här om vi inte hittar nån mer specifikt forumsdel.
 
Som sagt, det var lite sådär med dräneringen.
Foto0280.jpg
 
Vi håller på att såga upp golvet i delen som har platta-på-mark och det är väl mer än en gång som man vrålat rätt ut små funderingar på hur och om dom tänkte när dom byggde.

Foto0243.jpg

Golvreglarna ligger som sagt direkt på betongen.
Foto0244.jpg
Hur långt upp tror ni fukten kan ha gått? Ska man bygga en helt ny vägg eller räcker det med att skarva halvvägs?

Plasten som syns ligger mellan reglarna och spånskivan men vad jag har sett så finns det inget mellan betongen och träet.
 
Likadant i min gamla skånelänga. Hos mig var bara regeln som låg mot betongen lite rötskadad på sina ställen, rev dock ner allt och ska bygga ny vägg med stålreglar..
 
Tyresö
Allt trämaterial som ligger dikt mot betongen måste bort. Om det blivit fuktvandring upp i väggarna, så ser du det direkt. Lägg syllpapp under dom nya bottenreglarna till väggarna. Det blir ett h-e jobb - men om du ska lägga ner energi och pengar på att renovera, så är det lika bra att göra det på rätt sätt så att du slipper göra om jobbet om några år.

Kom sen ihåg att skicka in många bilder under renoveringen - det är många här på forumet som vill följa bygget.
 
Tyresö skrev:
Det blir ett h-e jobb - men om du ska lägga ner energi och pengar på att renovera, så är det lika bra att göra det på rätt sätt så att du slipper göra om jobbet om några år..
Har räknat med det men det kommer det vara värt. Vill definitivt inte göra om samma dumheter och läser på så mycket vi kan. Visst, vi är inte proffs men vi är fullt läskunniga och alla öron & ögon funkar som de ska - vi lär oss av andras misstag.


Det här är något som jag vill följa..
Kan tänka mig att det kommer bli en härlig saga att följa.

Slutar förhoppningsvis med ett varmt & vackert hus i skogen och inte separtion och ekonomisk kris. Vi är vid gott humör och rätt säkra på att vi fixar det. Har iaf inte tänkt skaffa några barn. Har för många vänner som skaffat gamla hus samtidigt som dom fått småbarn, har så gott som alltid slutat i kaos...
 
Kommer bli riktigt kul att följa detta. Ser ut som ni hittat ett riktigt härligt ställe!
 
Tyresö
niklasp85 skrev:
Kommer bli riktigt kul att följa detta. Ser ut som ni hittat ett riktigt härligt ställe!

Håller med - vilket drömhus att få rusta upp, och i den naturen.
 
Det är ju läget och naturen som gjorde det värt priset. Huset i sig tjänar väl mest som inspiration för hur vi vill ha det sen. :)
 
Det här kommer jag följa med stort intresse! :)
 
Tack för ert stöd! Det är mer än en gång vi fått höra att vi är dumma i hela huvet som lägger så mycket möda på ett hus i skogen när man kan "bo bekvämt i en lägenhet i stan".

Tigersågen får slita hårt, golv o väggar frigörs på löpande (nåja) band. Spånskivorna äter upp bladen som en annan äter sill på jul. Köper bara storpack numera.

Här är timmerväggen som tidigare var yttervägg men som nu ligger mellan kök och blivande sovrum. Vi tänkte slipa ner den på andra sidan mot sovrummet och ha dom som "fondvägg"
.286812-Foto0337.jpg

En liten bild på isoleringen som låg under köksgolvet. På den övre biten av isoleringen så har det legat lite plast mellan isolering o betong, ger en viss färgskillnad på möglet...
286813-Foto0333.jpg


Timmerväggen sedd från sovrummet. Golvet här är en salig röra - lite blindbotten, lite betong uthälld mellan reglarna och lite tjärpapp som hänger löst med stora stenbumlingar under. Vill inte spekulera i hur det gick till när dom byggde det här men det kanske var tänkt att man skulle "göra rätt" senare? :rolleyes:
286814-Foto0277.jpg

Vi har börjat såga upp taket också, blev så nyfikna på om det skulle gå att frilägga takbjälkarna som det är i storarummet. Tyvärr så verkar det vara en salig röra av återanvändna bjälkar, elrör dragna på tvärsen och muslort. Får se om vi reder ut det.

286815-Foto0318.jpg

Återkommer med mer tokerier nästa vecka :p
 
Hej!

Har inte hunnit uppdatera tråden på länge... Har jobbat på ganska bra, bräckt loss innerväggar o golv, rensat upp diken osv.

Första delen av dräneringsdiket igenfyllt!
298606-Foto0332.jpg

Det rann på rätt bra. Har skaffat en pump nu o tömt ur det mesta.
298607-Foto0335.jpg



Blindbotten utrensad.
298603-Foto0385.jpg


Kan det vara den gamla vattenlinjen från tiden före dränering? Är det något farligt? vi har än så länge sett rätt få fläckar som vi känt igen som mögel.
298604-Foto0387.jpg

Stenen ska skyfflas ur och vi ska gjuta en liten stödmur på insidan av stenarna. Det här för att kunna gräva ut dräneringen ordentligt intill husväggen och hindra att det sätter sig mer.
298605-Foto0390.jpg


Kulvertdiket hade rasat ihop en del under vintern... :@
298608-Foto0344.jpg

Kulvertdiket rensades på 2-3 dm hårt packad lerjord, räknade att jag kom knappt en meter fram per timme. Slet med bar överkropp i den svaga vårvärmen, bra motion.
298602-Foto0382.jpg
 
Det dröjer ett tag men med lite fantasi kan man se altanen fulllastad med goda vänner o mat.
298611-Foto0356.jpg
Det ska bli en dörr till höger om fönstret längst till vänster och altanen ska gå mellan de två dörrarna.

Och på tal om altan så tyckte vi det var synd att slänga de topp-rotsågande golvbrädorna från vardagsrummet. Dom återvinns och blir altan, får dom ligga ute så vädras dom kanske ur och vi kan skjuta upp kostnaden för ett tryckimpregnerat altangolv några år.
298612-Foto0369.jpg

Av köket är det inte mycket kvar. Spisen hålls inkopplad men står direkt på betongplattan. Kaklet sågar vi loss bit för bit och sparar, sambon skulle nog döda mig om jag kvaddade en enda platta :p.
298613-Foto0372.jpg
 
nikasp
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.