Hej!

Har nu efter snön försvunnit sett stora fläckar på gräsmattan, gräset är alldeles ljust och torrt och ser dött ut? Är det snömögel eller? Haft likadant förra året efter vintern. Kommer oftast där jag skottar och lägger den på hög på gräsmattan, snöat rejält i Skåne i år, så fanns inte så många val var jag skulle lägga den. Ville inte lägga den på andra sidan plattorna vid huset.

Återhämtar sig detta gräs och blir grönt igen. Eller det är kört och man bör ta bort och så nytt?

Eller kanske köra med en vertikalskärare för att få bort det döda gräset och på så sätt dela gräsrötterna igen så de frodas på nytt?

Förra året plockade jag bort allt och sådde om på de fläckarna, rejäla ytor i år.
Gräsmattan se ful ut, men va fin under högsommaren sen.
Men hade gärna sluppit det jobbet i år igen..
 
Vad jag menar är kan man köra med vertikalskäraren nu i april(bor i skåne) för att få bort dött gräs och få klyva gräsrötterna för att öka tillväxten av gräs. För att sen stödså och göda i maj ungefär?
Eller det är dumt att göra något sånt nu när gräsmattan inte kommit igång ordentligt. Tycker alla säger olika, vissa skriver/säger att man kan och vissa säger man ska vänta tills man klippt gräsmattan 2-4 ggr innan man kör med vertikalskäraren..
 
Ska du köra med vertikalskärare så bör gräsmattan ha hunnit komma igång och blivit klippt 2ggr före. Lämpligen klipper man gräsmattan typ 1-2 dagar innan man vertikalskär den; lättare och bättre resultat när den är lågluddad. Sen behöver man normalt sett inte vertikalskära gräsmattan varje år, räcker om man gör det t.ex vartannat. För egen del som fått bort all mossa nu ska "borsta/sopa" gräsmattan med den gamla traditionella mossrivaren om drygt 2 veckor. Klipper för första gången nu kommande påskvecka.
Efter vertikalskärning så lägger man efter ca 2 veckor på lite gödning, t.ex Super gramino eller vad man har och tycker plånboken räcker till för.
 
Som mortimer skriver ska gräsmattan ha kommit igång innan du vertikalskär den för att inte förstöra mer. Snömögel (svampsjukdom) och isbränna(snösmältningen och frysning) drabbar väldigt många gräsmattor, lixom golfbanor och fotbollsplaner. Fiberduk eller täcka gräsmattan med tunt lager toppdress eller jord på snön minskar risken.

Jag drabbas även själv av snömögel fläckar. jag tar en borste och borstar på fläcken samt lägger lite frö och toppdress eftersom det håller fukten bra, vattna med vatten kannan så kommer det bli grönt i fläckarna tills sommaren kommer och man vill vraa ute på sin gräsmatta. har man fått in stor del
vitgröe i gräsmattan ökar risken eftersom denna sort är mycket mottaglig för snömögel.

(samt undvik att gå på gräset när det är fruset!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.