Hej
Köpte en sommarstuga -09 med en tomt på 3300 kvm, funderar nu att stycka av en tomt, och sälja eftersom det finns en stor efterfråga.

Köpte fastigheten för 425, och mäklaren har indikerad att jag får över 500 för tomten med färdig markbädd för avloppet.

Kan jag använda pengarna från föräljningen till (handpenning) attt köpa ett bostadsrätt, eller finns det ngt annat sätt att unvika dom 22% skatt som skattmasen hotar med?

Skall jag tvingas att skriva mig där, och sälja hela fastigheten och då "smita" undan skatt?

Jag kan väl knappast göra avdrag för förbättringar, eftersom förbättringarna har gått till huset, som ligger på den andra tomten jag vill behålla

Tacksam för tips!

Peace and love

/T
 
Bumb...
Fick ansökan från lantmäteriet idag, ingen som kan detta?
Skall man belasta tomten med en del av pantbreven som belastar fastigheten?
Hälsning
Timppa63
 
Hemmakatten
Nej, lagligt sett finns ingen möjlighet att undvika reavinstskatt. Man måste ha varit bosatt (och folkbokförd) minst ett år för att slippa reavinstskatt. Dessutom tänker du ju behålla huset.

Om du har lån på huset så vill/kräver banken garanterat att du låter pantbreven ligga kvar på huset. Även om du inte har lån eller lån bara på en del av pantbreven så är det en klar fördel att behålla pantbreven. Du kanske vill ta lån i framtiden och då är det bra att ha pantbreven. Men detta är det viktigt att du kommunicerar med Lantmäteriet om så att det blir rätt och som du tänkt dig.
 
När annars har man så låg skatt som 22%? Betala istället för att försöka med uppskov - du måste ju betala ränta på uppskovet varje år och villkoren för uppskov kan ju komma att ändras.
 
Mina föräldrar fick 22% på sin tomt. Men dom hade bott i huset i nästan 40 år och ursprungligen styckat tomten för att själva bygga ett mindre hus på den avstyckade delen. Och eftersom att den ursprungligen var styckad för att de själva skulle bo där och inte för försäljning så fick de 22% skatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.