Hur skulle det vara med en typ 30x0,5 meters friggebod? Det skulle kunna bli en ved- eller redskapsbod av det djupet. Men viktigare är förstås att det skulle bli ett förträffligt bullerplank... tre meter högt om så krävs.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att det går, juridiskt; skrivningarna om bodens utförande är som jag förstår det mycket kortfattade och användningen är inte heller reglerad.

Ett problem kan vara att den inte står i boningshusets omedelbara närhet. Men jag tror att det handlar mer om att man inte ska får ställa upp stugor utanför "hemfridszonen"... på en inte extremt stor villatomt får man nog ställa den var man vill?

Återstår att boden kan påstås illa passa in i områdets karaktär. Men med normala material, detaljer och färg (som passar in i områdets karaktär...) så tror jag även denna punkt kan vara vansklig för eventuella protestanter.

4,5 m från väg får man dock acceptera antar jag.

Vad tror ni? :-D är jag naiv nu igen.
 
Den måste kunna definieras som en byggnad. Kan vara att den där blir för smal? (En människa kan inte vända sig om där inne.)
Måste också få godkänd från grannen om det ska vara under 4,5 m till tomtgräns, men det kan ju lösa sig så klart.
 
Frågan är om det rent visuellt ser ut som en byggnad eller ett plank? Det finns ett rättsfall där en friggebod stod så nära huset att rätten tyckte att det visuellt såg ut som en tillbyggnad. Det fanns ingen öppning mellan hus och friggebod men ändå var det inte okej.
 
haavard skrev:
Den måste kunna definieras som en byggnad. Kan vara att den där blir för smal? (En människa kan inte vända sig om där inne.)
Måste också få godkänd från grannen om det ska vara under 4,5 m till tomtgräns, men det kan ju lösa sig så klart.
Mmm, ja, 50 cm kan nog vara på gränsen. I alla fall som yttermått :S

jimata skrev:
Frågan är om det rent visuellt ser ut som en byggnad eller ett plank? Det finns ett rättsfall där en friggebod stod så nära huset att rätten tyckte att det visuellt såg ut som en tillbyggnad. Det fanns ingen öppning mellan hus och friggebod men ändå var det inte okej.
Aha, spännande! Man får ha dörrar el. fönster på "frånsidan" då :)
 
haavard skrev:
Den måste kunna definieras som en byggnad. Kan vara att den där blir för smal? (En människa kan inte vända sig om där inne.)
Måste också få godkänd från grannen om det ska vara under 4,5 m till tomtgräns, men det kan ju lösa sig så klart.
Står inget i lagtexten att en människa skall kunna vända sig om där inne för att det skall vara en byggnad. I gällande pbl så är tolkningen att en byggnad är: En konstruktion med minst 2 väggar samt ett tak och en människa kan gå in där.

I den nya PBL som gäller från 2 Maj står följande:
byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,

Dvs har du en friggebod som är 50 cm bred och 30m lång så är min tolkning att du kan absolut få plats där inne. Vi är inte alla 2 m långa och väger 150 kg...

//Anders
 
Det har gjorts. En man som inte tyckte om sina störande grannar och inte fick bygglov för ett så högt plank han ville ha löste problemet med en friggebod. Detta var flera år sedan så friggeboden blev 1x10 meter och utmärkt att förvara stegar i. Mannen hade stor tomt och brydde sig inte om att han fick offra de 4,5 meter som blev mellan tomtgränsen och friggeboden.

Tyvärr kommer jag inte ihåg var detta utspelade sig.
 
Har också läst om detta.
 
aedwall kan ha rätt. Men det skiljer också mycket i de två exemplerna, faktisk så mycket som 100%!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.