Nytt golv i källaren, osiolerad betongplatta. Vi vill lägga klinker i en del (hall) och linoleum i en annan (lekrum). Förhöjt radon, markradon.

Hantverkaren tänker sig följande på betongen:

1. Flytspackel: Här undrar jag vilken minsta höjd ni tycker för stabilitet och med tanke på radon?
2. Uppbyggt golv GIHA (som Nivellgolv, men inga reglar) Minst 60 mm bygghöjd för bra ventilation.
3. Flytspackel med armering och elvärmeslingor i: Vilken höjd på detta tror ni?
4. Fix+Klinker

På den del av källaren som ska ha linoleum blir det linoleum-clickgolv direkt på spånskivorna som ingår i GIHA-golvet dvs ingen golvvärme.

Synpunkter?
 
Varför behöver du flytspacklet...
Uppbyggda golvet helt ok
Tjockleken min 10mm
Fix+klinker..ok
 
byggarätt skrev:
Varför behöver du flytspacklet...
Uppbyggda golvet helt ok
Tjockleken min 10mm
Fix+klinker..ok
Betongplattan är väldigt ojämn + att vi har radon, därför tänkte vi flytspackel på betongen.
 
Varför starta en ny tråd? Du har ju den gamla.
Ska du ha elgolvvärme trots att du har vattenburet värmesystem? Hur stor yta rör det sig om?
Så här hade jag gjort om kringvarande väggar inte består av träkonstruktioner eller om det finns annat organiskt material mot väggarna dit ev fukt kan vandra:
Flytspackla till ett jämnt undergolv i hela utrymmet,. Lägg ut byggplast/platonmatta, 40 mm cellplastskivor minst S150, 22 mm limmade golvspånskivor, linoleumgolv. I halldelen - byggplast, 40 mm EPS-cement, golvvärme el eller 8mm vatten, 20 mm flytspackel, klinker.
 
jeppeknaster skrev:
Varför starta en ny tråd? Du har ju den gamla.
Ska du ha elgolvvärme trots att du har vattenburet värmesystem? Hur stor yta rör det sig om?
Så här hade jag gjort om kringvarande väggar inte består av träkonstruktioner eller om det finns annat organiskt material mot väggarna dit ev fukt kan vandra:
Flytspackla till ett jämnt undergolv i hela utrymmet,. Lägg ut byggplast/platonmatta, 40 mm cellplastskivor minst S150, 22 mm limmade golvspånskivor, linoleumgolv. I halldelen - byggplast, 40 mm EPS-cement, golvvärme el eller 8mm vatten, 20 mm flytspackel, klinker.
Tack för svar, ursäkta ny tråd.
I hallen blir det ca 8 kvm som ska ha golvvärme (komfortvärme).
Väggarna är tegel utan organsikt material utom möjligen en väv som är på vissa väggar.
Byggplasten vill jag nog skippa, låg tidigare en plastmatta på betongen-inte fräscht under.
Får jag fråga varför du väljer EPS i klinkerdelen och platon i clickdelen?
 
EPS-cement (ej att förväxla med EPS-skivor/cellplast) är ett helt stumt och oorganiskt material som passar perfekt att ha som underlag till klinker. Dock krävs ett överskikt av betong eller flytspackel som man gjuter in värmeslingorna i. Dessutom isolerar det litegrann (ungefär hälften så bra som cellplast). Läs mer på www.epscement.com
 
Kan man inte ha platon + cellplast under även under klinker eller blir det inte stabilt?
Då slipper man ju värma upp betongplattan, vilket delvis blir fallet med EPS.
 
För att du ska vara helt säker på att inte värma upp plattan under så krävs minst 15-20 cm cellplast och den takhöjden har du nog inte. I ditt fall blir det nog till att välja mellan pest eller kolera :)

Kör du med cellplast så skippa platon. Jag hade limmat cellplastskivorna mot det flytspacklade golvet och sedan gjutit minst 4-5 cm snabbslipsats (snabbuttorkande) betong ovanpå. Det är viktigt att cellplastskivorna ligger stumt och inte kan röra sig.
 
jeppeknaster skrev:
Varför starta en ny tråd? Du har ju den gamla.
Ska du ha elgolvvärme trots att du har vattenburet värmesystem? Hur stor yta rör det sig om?
Så här hade jag gjort om kringvarande väggar inte består av träkonstruktioner eller om det finns annat organiskt material mot väggarna dit ev fukt kan vandra:
Flytspackla till ett jämnt undergolv i hela utrymmet,. Lägg ut byggplast/platonmatta, 40 mm cellplastskivor minst S150, 22 mm limmade golvspånskivor, linoleumgolv. I halldelen - byggplast, 40 mm EPS-cement, golvvärme el eller 8mm vatten, 20 mm flytspackel, klinker.
hej igen!
vi har fastnat för din lösning med:
platon
cellplast
linoleum click golv

måste man ha golvspån om vi väljer kompakt cellplast?
det finns ju cellplastskivor (platons komfortskivor el liknande) som är hårda och "hakar i varandra"

nu funderar vi på att köra denna lösning i alla rum även i hallen.
möjligen skulle man då vilja ha en liten slinga med vattenburen värme i cellplasten precis i början av hallen
 
Hej. Jag la platon, 20mm cellplast s 200, golvfoam, och 14mm parkett i källaren i min förra lägenhet och det funkade bra. Vet inte hur det blir med linoleum click, det är väl bara 6-8mm va? Är inte säker på att det funkar.
Kom ihåg att se till så att ni inte har något organiskt material som ligger mot betongen (nedre del av vägg och golv).
Vilken lösning man väljer beror ju också på hur mycket fukt det är i betonggolvet, har ni mycket fukt så kanske man ska använda platon med mekanisk ventilation.
 
Vi har en väldigt torr betongplatta. Det är ju souterräng och inte en komplett nedsänkt källare.
Linoleum click är 9,8 mm tjockt.

Jag tänker mig:
1. Betong
2. Flytspackel 10-15 mm
3. Ventitex
4. Platon
5. 20 mm cellplast
6. Foam eller lumpapp
7. Linoleum click

Jag ringde Isola som gör Platon och han trodde att detta var stabilt om man väljer deras komfortskivor=mycket kompakt cellplast som är falsade på sidorna:
www.[B]isola[/B].se/content/download/2229/33976

Om jag nu väljer ovanstående lösning med linoleum överallt inkl. hallen, vill jag ändå ha en liten värmeslinga i hallen.

Då vill jag ha spårad cellplast där. (Isolas komfortskivor är inte spårade.)

Jeppeknaster:
Skippade du Ventitex? Blev det inget "klapperljud" när man gick på golvet?
Använde du cellplastskivor som låg fritt på golvet eller falsade så att de satt ihop lite?

Jag undrar om man bara kan köpa vanlig cellplast 200-300, några med spår och några utan, så kan man lägga värmerör vid ingången?

Blir det för instabilt, måste man lägga spån också?
 
Hej
Jag hade inte ventitex och upplevde inte något klapprande ljud. Använde byggmax "platonmatta". Cellplastskivorna var inte fasade och s200 om jag inte minns fel.

Det finns spårade golvvärmeskivor som du limmar mot underlaget och sedan kan klinkra direkt ovanpå. http://floore.se/main_system.php

Man lägger aldrig klinker direkt på spån då detta rör sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.