Hej grabbar.
Har en D-link DSL G604T Vilken typ av kryptering skall man köra med,

WEP eller WPA

öppen delad eller båda?

64, 128 eller 256 ?

ska det vara exakt samma inställningnar i den bärbara ?

Vill bara få det att fungera lite grann, bara så man kan interneta i soffan med den bärbara, inga avancerade grejor....

 
Entydigt svar: WPA

WEP är "knäckt" sen länge och det finns alldelles utmärkta program för att skaffa sig access till någon annans wep skyddade nät. Dessa nät är önskedrömmar för den som tänker sig att göra nått "dumt"

Därav ska du välja wpa med så lång nyckel som möjligt. Jag misstänker att den ska stå på delad.

Inställningarna ska vara likadana i klienten annars får du ingen kontakt
 
Helt riktigt att WPA är det enda vettiga att använda, dock skulle jag uppskatta att ca 90 % av Sveriges trådlösa gateways/routers är inställda på ingetdera eller WEP...
Det kan vara struligt att få igång WPA, särskilt om du har en inte helt ny router/gateway och ett kort av ett annat fabrikat... (egen erfarenhet...) :(


Viktigast, precis som Mats_o skrev... samma inställningar på både router/gateway och klienten.

/J
 
Misstänkte att det skulle vara exakt samma inställningar på routern och den bärbara, men ibland när man ska koppla in grejor kan det vara lite olika.

typ: en skall vara öppen och den andra stäng annars krockar dom med varandra, man kan aldrig vara säker.

Det var bättre förr.......

 
Jag körde först öppet eftersom jag vid insallation inte blev insläppt med den bärbara på eget nätverk. Lade dock upp kryptering när jag såg att grannen även skaffat trådlöst. Jag använde mig av den krypteringen med bokstäver och siffror som är ca 25 tecken lång. Var noggrann i inskrivningen. Lycka till ! Det var länge sedan jag gjorde min istallation så minnet är lite si och så.
 
borge skrev:
...Jag använde mig av den krypteringen med bokstäver och siffror som är ca 25 tecken lång. ...
Även kallad hexadecimal (HEX). Klockrent, men bökigt att komma ihåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.