Hej, vi har en lite knepig planlösning som gör att vi blir tvungna att ha soffan ganska nära inpå vår braskamin (Contura, tror den heter 560T), och undrar om någon vet vad för avstånd man "enligt lag" måste ha mellan dessa. Vi har idag en soffa som står ca 60cm bredvid kaminen (soffans ena gavel), men den skall bytas och vi har hittat en soffa som vi vill ha som är något bredare och då skulle hamna ca 10cm närmare kaminen. Att man själv kan anpassa hur hårt man väljer att elda känns ju som en självklarhet så jag tror inte att det i verkligheten kommer innebära ett problem för oss (brandsäkerhetsmässigt), jag är mer intresserad om det finns något avstånd skrivet "på papper" som man slaviskt måste följa.
 
Säkerhets avstånd för
Contura 500-serien: Avstånd till närliggande brännbara material:
C 510, 550, 570, 580, 585, 590 Bakåt 100 mm, bredvid 500 mm
C 520T Bakåt 100 mm, bredvid 470 mm
C 560T, 560K, 590T Bakåt 100 mm, bredvid 480 mm
 
OK, 580 var modellen, 50cm alltså. Vad händer om man tullar någon dm på detta avstånd, antar att man får någon kommentar av sotare etc, men i övrigt?
Tror som sagt inte att det skulle utgöra ett stort problem i praktiken om man inte eldar kopiöst hett, följer man kamintillverkarnas direktiv när det gäller hur mkt ved man får elda per timme så kommer man ju egentligen inte heller upp i några skyhöga temperaturer, åtminstone enligt egen erfarenhet.
 
Brinner huset ner och man ser (FB) avståndet, kan de skylla på detta. OCh du får nästan inget på försäkringen.
 
Stämmer.
 
Iom att Contura väljer att skilja på 47,48 och 50 cm på de olika modellerna så verkar ju avståndet viktigt. Sen kan man ju fråga sig hur lämpligt det är att överhuvudtaget ha en soffa så nära, med tanke på risken för nedsparkade kuddar, filtar osv om man har barn eller råkar somna på soffan.

Du kan inte bygga en mindre skiljevägg i lämpligt material?
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Det är en intressant frågeställning, väggen bakom kaminen är ju i det närmaste glödhet när man eldat ett tag, gipset i sig brinner väl inte, men utanpå det sitter ju trots allt en tapet, som inte har samma egenskaper som gips när det gäller eld? Medan soffan en halvmeter bort bara är "varm". Ska trots allt försöka hitta en soffa med rätt mått, men det är det som är kruxet. ;-)
 
Temperaturen på både soffan och bakomliggande gips kan vara den samma men den upplevda värmen kan vara större från gipsen då det är ett massivare material som har lagrat mer energi.
 
Spelar ingen roll om du sätter upp något för gaveln, dom räknar ändå till första brännbara material. Så att ställa soffan så är väl inte att rekommendera kanske...
 
Jag har en pall som hör till soffan som brukar stå någonstans 1-1,5 meter framför vår kamin (Jötul 3XX). Den blir duktigt varm vilket katten gillar, men då är det ju framför en glasdörr så strålningsvärmen är ganska intensiv. Hur som helst så hade jag nog inte velat sitta i en soffa endast en halvmeter från en brinnande kamin.
 
Och det går absolut inte att göra en rockard"alltså vrida om möbleringen annorlunda i hela rummet?
 
Upp med den här tråden lite..
Har börjat titta lite på kamin också och har samma problem som TS. Dock kan vi väl ha ca 60-70 cm till soffans bakkant. Se skiss som är bifogad.

Tror inte att det är någon fara ur brandsynpunkt, men vad tycker en skinnsoffa om att stå så nära och vad tycker vitrinskåpet i ek om att stå där?
 
  • Namnlös.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad skulle du själv tycka om att alltid stå 60 cm från kaminen? :)

Misstänker att trät och skinnet kommer bli sprött med tiden.

Skickat från min mobil
 
Precis :)

Har haft min soffa en gång 1.5m från kaminen. Fy vad het den blivit!
Minst 4 meter. Annars förstör man möbler. Men om man vill ha det så...
Tänk på att inte elda då! Eller klä dessa med alufolie!
 
  • Gilla
Zeppoo
  • Laddar…
Jag tror inte ekskåpet kommer bry sig nämnvärt, jag bryter friskt mot rekommendationerna i mitt hus då det är så fiffigt byggt att jag har har en dörr med tillhörande karm och dörrfoder ca 35-40 cm från kaminen. Ja, givetvis skall det ändras någon gång, vilket år som helst men det har ju å andra sidan klarat sig sen trettiotalet så någon övervägande risk för att träskåpet skall spricka hos MattisH ser jag inte. Såvida det inte är nån fuskvariant i fanér. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.