För att vara på den säkra sidan... Med vad för skruv och plugg ska jag fästa mitt nya kök med? Väggen består av pulvrig puts och under det tegel, men inte överallt, verkar det som... Vej ej hur djup väggen är. På andra sidan väggen har grannarna sitt kök. Är ett IKEA-kök jag köpt så har ingen koll på fästpunkter i skåpstommen men man bör fästa varje skåp med minst två skruv?

Tips tack! Köket kommer på fredag.
 
Sätt en regel under väggskåpen när du sätter upp dem, underlättar en hel del, ofta ska man ju kakla under iallafall så det är ju bara att spackla hålet. Sen kan du ju plugga+skruva skåpen.. Samt även skruva ihop skåpen med varandra. Köp riktiga pluggar, använd inget skräp. Fanns ett nummer av tidningen 'gör så här' som testade pluggar och div. andra saker för att fästa saker..

http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=268&a=631
 
Har liknande väggar som du, askputs på tegel. Använde mig av betongplugg samt skruv som var 65-70mm långa och typ 5-6mm i diameter. Använd rundkullig skruv, inte försänkt.

Börja att montera väggskåpen. Montera en lång regel på väggen. Den bräda som levereras med socklarna är jättebra att använda. Regeln ska bara sitta där temporärt så den behöver inte sitta bergfast, men se till att regeln hamnar exakt i våg med ett vattpass.

Sedan ställer du helt enkelt skåpen på regeln och markerar på väggen där du vill ha hålen. Ta bort skåpet. Borra. Skruva i en skruv. Ställ dit skåpet och dra fast med fästbeslagen.

När du skurvat upp alla skåp samt dragit fast dem i varandra kan du ta bort regeln.

Gör samma procedur med bänkskåpen fast där kan du låta regeln sitta kvar.

IKEA har (iaf förrut) en broschyr angående montering som är jättebra!

// WM
 
Två fästpunkter räcker normalt förutsatt att skruven drar.

Hittar du tegel-använd vanliga brunplugg och skruv,typ 6-or.50-70 mm långa.

Bara puts-då finns det bara en plugg som funkar enl mig; 10 mm trekantsplugg(lättbetongplugg).Samma skruv.

Lycka till.
 
Schysst! Jag ska köpa mig ett par skruvar. Grejen är denna att det är lite olika. Puts överst alltid, men inte alltid tegel under. Ska jag satsa på tegel eller lättbetongplugg? Hur fäster lättbetongplugg i tegel vill säga... o vice versa.
 
Trekantsplugg? Finns det något annat namn eller säljer inte Jula? Ska man kanske ta sig en sväng förbi IKEA o kolla vad de säljer för skruv? Gunnebo fastening plastplugg för tegel och betong, 8x40mm... det och skruvar runt 8x70, kan det vara något?
 
Glöm Ikea eller Jula om det gället trekantspluggen.
Gå till en riktig proffshandel typ Beijer eller motsvarande så hjälper de dig.
Till teglet går det med i stort sett det mesta...de du nämde funkar nog.Testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.