Jag har ett villa från 1920-talet belägen på en hörntomt i en stad. På originalritningarna finns ett skjul på ca 3 ggr 6 meter inritat vid tomtgränsen i det hörn som ligger mot tre granntomter. I verkligheten ligger inte skjulet där utan parallellt med huset ca 3 meter från husets långsida/baksida. Skjulet är gammalt och fallfärdigt och allt tyder på att det aldrig legat någon annan stans.
Jag undrar om jag behöver bygglov för att riva och bygga upp skjulet, men svänga det 90 grader, så att det kommer att ligga som en flygel som skyddar husets uteplats på baksidan. Det skulle ha samma proportioner som tidigare skjul och en yta av 3 ggr 3 meter skulle sammanfalla med det äldre skjulet, medan en lika stor yta skulle sticka av bort från mitt bostadshus.
Skjulet är alltså ingen friggebod, utan finns med i bygglovet från 20-talet, och det skulle med ändrad placering inte komma mindre än 5-6 meter från närmaste tomtgräns. Den placering det har i bygglovet har det alltså aldrig haft och det är ju för övrigt en placering som inte skulle anbefallas idag.
Finns det något enklare förfarande att kontakta stadsarkitekten på än bygglovsansökan?
 
Du behöver bygglov för det.
Säg precis som det är så får dom göra en bedömning på hur dom ska hantera det.
 
Hemmakatten
Håller med ricken, bygglov krävs. dessutom behöver du rivningslov för att riva byggnaden
 
Som jag har förstått det får jag bygga ut ett enkelt skärmtak eller inglasat uterum på mitt stora hus utan byggnadslov. Skulle jag då inte kunna bygga ut skjulet med tre ggr tre meter också? Jag undrar också om jag verkligen behöver rivningslov för att riva bort en starkt förfallen del på tre ggr tre meter av skjulet?
 
Du får bygga ut ett skärmtak på 15kvm. Inte ett inglasat uterum.
Skärmtaket ska vara inom 3,6m ifrån bostadshuset.
 
Hemmakatten
Rivningsplan krävs för de flesta byggnader eller del av byggnader, oavsett skick. Tanken med en rivningsplan är att man skall redovisa hur man tänker deponera eller göra sig av med avfallet/resterna. Det kan vara allt från elkablar, glas, målat virke till mer miljöfarligt avfall såsom eternit/asbest, kvicksilver, gamla oljetankar mm.

Titta på länken nedan så får du mer information.
http://www.stockholm.se/ByggBo/bygglov/Rivningsanmalan/Rivningsanmalan-och-rivningsplan/
 
O
Om du river skjulet så behövs rivningslov. Oavsett skick. Om du bygger under 15kvm och håller dig inom är det 4 eller 5 meter från gränsen så borde bygget kunna gå som friggebod. Men jag kan ha fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.