Jag blir både lite skrämd men på samma gång upprymd över alla möjligheter över att bygga ett eget hem.

Så mina frågor till er som har byggt eget:

Vad var det för budget/ offert som ni startade på? Vad var slutnotan när ni fick nycklarna i handen och kunde flytta in? Storlek på huset? När var det klart? (år) (Om det skiljer sig mycket så kan det vara intressant att veta vad de största extra utläggen var till.)

Det här kan hjälpa oss som nu står och drömmer om ett nytt hus med att göra realistiska beräkningar... så att vi inte får avbryta bygget mitt i för att man inte får mer lån av banken om det behövs.

Tack på förhand till alla som hjälper till med att svara! :D
 
Nycklarna i handen?
Då köper du väl nyckelfärdigt, och bör ha ett fast pris på det hela.

Jag köpte ett utvändigt färdigt (utom målningen), invändigt halvfärdigt hus.
Detta kostade ca 1600.000 mot projekterade 1500.000.

Men där tillkommer ju en hel del. Tomt, grund, V/A och inredningssnickerier.

Vad det till slut kostar beror mycket på vad du gör själv.
Så kavla upp skjortärmarna och sätt igång!
 
Jag har läst en hel del på forumet om att när processen startat så har kostnaderna ökat av allt möjligt... som att det behövs mer för grunden... man har valt att byta ut något mot som hellre vill ha etc...

Hur mycket gick tomten, VA etc på för er del KnockOnWood?
 
aikidoaasa skrev:
Jag blir både lite skrämd men på samma gång upprymd över alla möjligheter över att bygga ett eget hem.

Så mina frågor till er som har byggt eget:

Vad var det för budget/ offert som ni startade på? Vad var slutnotan när ni fick nycklarna i handen och kunde flytta in? Storlek på huset? När var det klart? (år) (Om det skiljer sig mycket så kan det vara intressant att veta vad de största extra utläggen var till.)

Det här kan hjälpa oss som nu står och drömmer om ett nytt hus med att göra realistiska beräkningar... så att vi inte får avbryta bygget mitt i för att man inte får mer lån av banken om det behövs.

Tack på förhand till alla som hjälper till med att svara! :D
Inte helt jämförbart kanske, men ändå.
Min stuga på landet. Hembyggd: Budget 260 kkr, slutnota 280kkr inkl tomt.

Men generellt räkna på ca +10-20% budget, +20-40% tid ...
/K
 
1 plans bostadshus om 185 m2, platta på mark , lösvirkesbygge.
En huskropp med pulpettak samt en huskropp i vinkel med sadeltak.
(Pulpetdelen innehåller även ett loftrum).
Ett gårdshus om 70 m2 med pannrum, förråd och carport

Totalkostnad 2863 KSEK
m2-kostnad: Jag kan inte skilja isär gårdshusets kostnader.
Jag beräknar därför ytan huset + halva gårdshusets yta.
Verklig kostnad blir då 13 KSEK/m2.
Men, tomtkostnad skiljer betydligt, storstad, landsbygd t.ex. Så kostnad utan tomt?
Om jag tar bort det som normalt räknas som tomtkostnad blev det 11,5 KSEK/m2

Kostnaden uppskattade jag i planeringsstadiet till 2,1 milj exkl råtomt/trädgård men en detaljkalkyl innan start av bostadshuset gav 2,3 milj. Verklig kostnad exkl råtomt /trädgård blev 2,68 milj.
Min första bedömning låg 28% fel och när jag hade detaljplanerat 17% .
Jag har hållit fast vid mina kvalitetskrav och inte kompromissat för att hålla kostnadskalkylen.
Jag utgick vid byggstart från en felmarginal med 15% så jag kom ganska nära min kostnadsram.

I mina kostnader är eget arbete inte är medräknat.
Jag har gjort allt arbete men köpt hjälp map bostadshuset med:
- Armering och gjutning platta
- Stomresning (ytterväggar) tätt under tak (färdigt tak taktegel),
- El
- VVS
- Fuktspärr+ kakling av badrum och toalett
- Läggning av ekgolvet (knäartos stoppade mig)
- Takisoleringen samt uppsättning av gipsinnertak pulpetdel (55m2) inkl
spackling/sprutmålning (svårarbetat, högt i tak).

Alla kostnader är med ned till minsta skruv.
Jag har en lite egen kostnadsindelning. Men jag tror att den ger viss vägledning.

Adm 90 KSEK
(Lantmäteri, bygglovshandlingar, KA, förhandsbesked, bygglov, relationsritningar mm)

Tomt + mark 182 KSEK
Tomt, grovschaktning, makadam, marksten, gräs mm

Platta 99 KSEK (c:a 230 m2)
Platta inkl markbädd, dränering mm. Billigare än normalt pga mycket eget arbete.

Stomme inkl tak 661 KSEK
Inkl takbeklädnad, innertak, väggar från fasadbeklädnad tom gips insida. Även innerväggar.

VVS 393 KSEK
Varav värmesystemet med vedpanna/ acktankar/ golvvärme 165 KSEK.

EL 169 KSEK
Alla elkostnader, även fasta armaturer och eluttag trädgård samt antennsystem.

Fönster och dörrar 383 KSEK
Fönster 44 m2 210 KSEK, ytterdörrar 41 KSEK, innerdörrar 45 KSEK, glaspartier veranda 58 KSEK

Golv och kakel 211 KSEK
Våtrum 110 KSEK, ekgolv 81 KSEK

Kök och tvättrum 276KSEK
Köksinredning 154, maskiner kök och tvätt 87 KSEK

Färg och tapeter 98 KSEK
OBS ytterfasader minimal kostnad, järnvitriolbehandlad.

Plåt 39 KSEK
Ränndalar, avvattning, dropplåtar mm inkl arbetskostnad.

Inredning 243 KSEK
Bla braskamin, centraldamsugare , bastu, trappa. badrumsinredning, garderobsinredningar, vägg/takpaneler i glasveranda , träaltan 55m2, markiser mm

Verktyg 24 KSEK
Förbruknings, inte maskiner.
 
Varför valde du järnvitrolbehandling? Plus och minus? Håller det i längden och hur klarar det vätan?
 
Finns det inga fler som kan berätta hur era husbyggen gick och hur det gick med era budgetar? Vi vill gärna få lite mer kött på benen om vad vi kan förvänta oss... så att vi inte står där i slutändan med ett halvfärdigt hus och alla pengar är slut/ banken inte vill ge oss några fler lån för att det som står i budgeten inte stämmer.
Tack på förhand!
 
Vi köpte nyligen ett nästan nytt hus. Har skummat igenom fakturorna som den förra ägaren betalt i samband med byggnationen.
De saker som tillkom förutom kostnad för hus ("nyckelfärdigt") + tomt är bland annat följande;

schaktning + sprängning, tomt 265.000 kr
keystonemur, stödmur 26.500 kr
trädäck 76.000 kr
asfaltering garageinfart 42.000 kr
stenläggning, framför hus 36.000 kr
bygglov, inkoppling v/a, el 66.500 kr
smålandsstaket 16.000 kr
markiser 22.000 kr
jalusier till fönster (eller vad det nu kallas?) 12.000 kr
anlagt gräsmatta 22.000 kr
braskamin 44.000 kr

SUMMA: 628.000 kr

Dessa saker är nog sånt som de flesta inte tänker på innan de börjar bygga...
 
Redigerat:
Lundsbo: Huset ligger på landet i beteshagen ned mot sjön. Den gråJärnvitriolkulören passar på platsen, smälter bra in i naturen.
Under förutsättning att panelen får en chans att torka mellan skurarna,dvs god luftcirkulation även bakom panelen och markfrigång för ändträet så anser jag att järnvitriol håller lika länge som målade fasader. Eller rättare sagt, de senaste 40 årens erfarenheter av moderna färger förskräcker.
Luftväxling är a och o för hållbarhet oavsett traditionella färger eller järnvitriol.
För 0 kr i ytbehandlingskostnad och inget kommande underhåll tar jag gärna ett eventuellt fasadbyte om 50 år och går ändå med vinst. Men jag tror fasaden klarar sig avsevärt längre än 50 år.
Men det är klart, cederpanel har längre hållbarhet men det kostar oxå.
 
Bilden jag fick framför mig i ditt första inlägg var de jämtländska fäbodarna som står vid myrarna i fjällen... Barmdomsminnen :p

Därför tycker jag det låter intressant. Målar du bara de sidor som kommer utåt eller insidan också? Hur mycket spalt lämnar du bakom panelen? Antar att det är ohyvlat virke, stående?
 
Ja, ohyvlat stående, 2,5 cm spalt.
(Det går inte stryka järnvitriol på hyvlad yta, fäster inte.)
Min fasad är spontad med fallande bredder för jag ville att den skulle se slät ut, dvs utan läkt. Jag målade spont, not och framsidan, inte baksidan innan uppsättning och ändträet i underkant efter uppsättning/kapning.
Det är viktigt att stryka kanterna då virket torkar och det då är risk att obehandlade ytor syns i sprickorna.
Det är också viktigt att inte kladda järnvitriol på tex grunden då det ger "rostränder" som inte går bort.Målade föresten, det är ju som vatten så det är mer att blaska på och stryka jämt. En del gör kar och doppar brädorna i för att det skall gå snabbt.
 
  • Gilla
FruJosefsson
  • Laddar…
aikidoaasa skrev:
...Hur mycket gick tomten, VA etc på för er del KnockOnWood?
Tja: Tomt 800.000, VA 85.000, etc (väg o annat): 75.000, bygglov + kvalitetsansvarig + försäkring 45.000.

Det är bara att inse; det kan bli hur dyrt som helst.
Det är mest en fråga om var man lägger ribban, och hur man lyckas med ansatsen ;-)
 
Vårt Myresjöhus stod klart okt 2010. Totalt landade vi på ca. 4,8 miljoner med hus, tomt , grund ,anläggningskostnader, bygglov etc. etc.

Av dessa kostade tomten 1,6 . Vi byggde ett enplans hus med en boyta på 152 kvm . Huset ligger ca. 2 mil norr om Stockholm. Tomten var plan så vi slapp spränga. Det är ett helt område Myresjöhus bygger så vi alla fick betala 200,000 Kr för tomt ( shakt och sånt ) Det ingår i kalkylen ovan
 
Jag blir lite fundersam då jag i detta forum sett ett antal olika trådar som påstår att den budget/offert som man får av husfirman "alltid" blir högre... men jag har inte direkt sett några konkreta fall där det stämmer.

Finns det "ingen" här som kan visa på "startvärdet" och sedan hur det blev när allt var klart?
 
Vi byggde med Älvsbyhus 2010. Budgeten var 1.870 000 inkl. tomt och avgifter. Det räckte även till urgrävning för garage inkl. fyllnadssand samt 1500m2 gräsmatta!

Summerat hamnade vi just under budgeterade priset. Nån tusing bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.