Hej!
I vår groventre/tvättstuga så har vi en liten diskho i en bänkskiva, så här ser det ut under (bilden).
Det avlopp som kommer från höger är från värmepumpen som står 2m bort, slangen som ligger i golvbrunner är jag skyldig till (kondensslang från tumlare), i övrigt så tycker jag att lösningen ser märklig ut men det kanske är såhär man gör nuförtiden.
Någon som har sympunkt på om det är en bra eller mindre bra lösning och om man borde gjort på något annat sätt?
 
  • DSC02338.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
* Vattenlåset går inte att rengöra (svårt iaf.)
* Vatten ifrån diskho kan gå bakvägen in till tvättmaskin
(antar att gråa flexslangen kommer därifrån)
? Vad är vattenkopplingarna på väggen, har aldrig sett liknande?
 
Intressanta synpunkter, ja nu när jag tittar igen så är det väl knappt ett vattenlås utan bara en rörböj.
Ja, flexslangen går från tvättmaskin, det borde väl vara lutning på den anslutningen?
Avloppet som kommer från värmepumpen borde väl vara separat och sen avloppet från resten separat med eller?
På väggen, ja jag vet faktiskt inte riktigt, badrummet är på andra sidan men jag vet faktiskt inte, ska försöka kolla på VVS ritningen för att se vad det är.
 
Redigerat:
Har för mig att finns något krav på att avloppsslangen från tvättmaskinen ska ha en högsta punkt för att förhindra att maskinen sugs tom på vatten genom hävertverkan.
Ser onekligen rätt märkligt ut, men borde väl fungera helt OK. Känns lite overkill med vattenlåset eftersom det vita röret slutar i en golvbrunn. Vattenlås finns ju i golvbrunnen, så någon risk för dålig lukt i vasken kan ju inte uppstå.
Det som ser mest fel ut är att man går från en grövre dimension vid vasken mot en smalare efter flexslangen.
 
Här är en lite skärmdump från VVS ritningen, om någon kan klura ut varför man har 7 kopplingar på väggen brevid varandra?
Avloppet sitter under diskhon som sitter till höger om TM.
 
  • 2011-04-13 14-35-32.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, den där vattenledningskopplingen är väl någon sorts budgetvariant av ett fördelarskåp skulle jag tro. Vänstra kolumnen är varmvatten och högra är kallvatten. Två av ledningarna borde väl vara inkommande vatten, och då har du kvar två varmvattenledningar och tre kallvattenledningar till badrummet: Varm+kall till dusch, varm+kall till tvättställ, och kall till WC.
Min gissning iaf.
 
Finns det några regler om att man skall använda fördelarskåp, eller gör byggaren som de vill?
 
shogo99 skrev:
nu när jag tittar igen så är det väl knappt ett vattenlås utan bara en rörböj.
Alla vattenlås är i princip en U-böj i grunden. Sen kan man tillverka olika former av en U-böj och använda som vattenlås bara man har får tillräckligt med stående vatten i svängen som stoppar avloppsluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.